וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו האיש של השנה הבאה?

סמי פרץ

12.9.2007 / 15:51

בתקופות של שגשוג במשק נזרעים זרעי הפורענות של המשברים הבאים, ומי שאמור להגן על נכסי הציבור צריך לעמוד כעת על המשמר

האיש של השנה הבאה הוא זה שאמור לשמור לנו על הכסף. יותר מאי פעם, הוא זה שיצטרך לוודא שהחסכונות שלנו מנוהלים כמו שצריך. באחריותו מופקדים כ-600 מיליארד שקל, שהם קרוב לשליש מהנכסים הכספיים שלנו. מדובר בכל הכספים שמופקדים בקרנות פנסיה, קרנות השתלמות, תוכניות ביטוח חיים וקופות גמל. על הפעילות של הגופים האלה אחראי הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, ידין ענתבי, והוא אמור להיות האיש של השנה הבאה בתחום הפיננסי.

לכאורה, מי שמטפל לנו בכספים הם הבנקאי, יועץ ההשקעות או סוכן הביטוח שלנו. הם אלה שמוכרים, מייעצים ועוזרים לנו להחליט. אבל מי שנותן להם את חופש הפעולה, מגדיר להם את גבולות הגזרה ואמור לדאוג שהם לא ישתוללו הוא ענתבי. גם בעבר היה לממונה על שוק ההון תפקיד חשוב בשמירה על נכסי הציבור, כמו גם למפקח על הבנקים. זו למעשה תכלית קיומם - לשמור על יציבות הגופים הפיננסיים כדי להגן על חסכונות הציבור.

אבל השנה, יותר מאי פעם, התפקיד של ענתבי מתחדד ונעשה קריטי. לכאורה, זו תקופה טובה להיות מפקח. הכלכלה צומחת ויציבה, כל הפרמטרים הכלכליים חיוביים וגם אם שוק ההון קצת מגמגם, לא נראה שהמגמה החיובית תשתנה. אבל בתקופות שגשוג כאלה נזרעים זרעי הפורענות של המשברים הבאים, ומי שאמור להגן על נכסי הציבור צריך לעמוד כעת על המשמר.

האתגר של ענתבי

המשימה של ענתבי אינה פשוטה. מצד אחד הוא צריך לספק לגופים שמנהלים את הכסף שלנו חופש פעולה גדול ואפשרויות להשיג עבורנו תשואות גבוהות, אך מצד שני לוודא שהם לא משתגעים. הוא אמור לעודד תחרות ואפשרויות בחירה, אך גם למנוע גלישה לנטילת סיכונים מוגזמת.

התחום שבאחריותו עבר תהפוכות גדולות בשנתיים האחרונות. הוא נפתח כמעט לחלוטין להשקעות מכל הסוגים, מאות מיליארדים עברו בעלויות, מנהלים חדשים קיבלו לניהולם סכומי כסף דמיוניים והתיאבון להשגת רווחים ובונוסים צמח לשיא. ענתבי צריך לוודא שהגופים המוסדיים שמשקיעים את כספנו באיגרות חוב של קונצרנים לא ישתוללו יותר מדי.

המקרה של חפציבה היה קריאת השכמה לשערוריות פיננסיות שיכולות להתגלות כאן. בכירי הבנקאים משוכנעים שהגופים המוסדיים מסכנים את כספי הציבור. ואם בנקאים שכבר שרפו בעצמם כמה מיליארדים טובים באשראי רע בשנים האחרונות אומרים זאת, הם בטח יודעים על מה הם מדברים. ענתבי צריך לוודא שכניסת חברות הביטוח לתחומים חדשים, כמו מתן אשראי, עוברת בשלום ולא נהפכת להרפתקה מפוקפקת.

לכאורה, המשימה של ענתבי פשוטה: הוא צריך פשוט להטיל איסורים ומגבלות ולהפיץ מדי בוקר עוד ועוד הנחתות והוראות - ואז לא יקרה אסון פיננסי. אבל זו תהיה כמובן החמצה גדולה. האתגר הגדול הוא לספק לחוסכים הזדמנות ליהנות מכמה שיותר אפשרויות בחירה ומתשואות גבוהות על חסכונותיהם, ולשמור על יציבות השווקים, גם אם בדרך יהיו עוד כמה חפציבות והלוואות אבודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully