וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בממשל: ישראל ביצעה גיחות צילום בצפון סוריה לאחרונה במעקב אחר מתקנים גרעינים שהועברו מצפון קוריאה

יואב שטרן

12.9.2007 / 12:01

כך מסר גורם ממשל בארה"ב ל"ניו יורק טיימס"; לדעת גורמים ישראלים, מתקנים הועברו לסוריה ובהם גם חומר גרעיני



מאת יואב שטרן ושירות "הארץ"

ישראל ביצעה לאחרונה טיסות צילום בצפון סוריה במעקב אחר מתקנים גרעיניים אפשריים, שלדעת גורמים בישראל הועברו מצפון קוריאה ובהם גם חומר גרעיני; כך אמר איש ממשל אמריקאי ל"ניו יורק טיימס".



לדבריו, גורמי ממשלה בישראל סבורים כי צפון קוריאה מעבירה חלק מהציוד הגרעיני שלה גם לאיראן. "הישראלים סבורים שצפון קוריאה מוכרת לאיראן ולסוריה את המעט שנותר (מפרויקט הגרעין שלהם)", אמר איש הממשל. הוא הוסיף כי לא ברור אם התקיפה הישראלית הפיקה הוכחה היכולה לאשש סברה זו.



ה"ניו יורק טיימס" גם מביא היום ציטוט של גורם בפנטגון ביחס לפעילות האווירית הישראלית בסוריה בשבוע שעבר, ולפיו מטוסים ישראליים תקפו לפחות מטרה אחת בצפון מזרח המדינה. לדבריו, לא ברור עדיין מהי המטרה ומה היקף הנזק.



אתמול דיווחה רשת הסי-אן-אן כי פעולת חיל האוויר הישראלי בסוריה בלילה שבין רביעי לחמישי היתה תקיפה של מערכות נשק. הכתבת הבכירה של הרשת, כריסטיאן אמנפור, ציטטה מקורות במזרח התיכון ובוואשינגטון שלפיהם בתקיפה השתתפו מטוסים וכוחות קרקעיים, שתפקידם היה לסמן את המטרה ולכוון את מטוסי התקיפה אליה.



עוד נמסר בדיווח, כי התקיפה הותירה "בור גדול באדמת המדבר". לפי המקורות האמריקאיים שצוטטו בדיווח, התקיפה כוונה נגד משלוח נשק מסוריה לחיזבאללה או כזה שהגיע מאיראן ורק עבר בשטח סוריה. לפי הדיווח בסי-אן-אן, ממשלת ישראל מרוצה מאוד מהצלחת הפעולה.



עוד נמסר, כי מקורות בממשל האמריקאי אישרו כי התקיפה התקיימה וציינו שהם "מרוצים מכך שישראל העבירה לאיראן וסוריה את המסר שניתן לפגוע בהן כשצריך". בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי אינם מעוניינים להגיב על הדיווח.



סוריה התלוננה למועה"ב, אך לא דרשה גינוי



בתוך כך אמר היום ד"ר בשאר אל-ג'עפרי, שגריר סוריה באו"ם, בראיון לרשת בי.בי.סי. בערבית, כי ארצו שומרת לעצמה את הזכות להגיב על פעילות ישראל בדרך ובזמן שתמצא לנכון. "התגובה הסורית טרם הגיעה", הוא אמר.



אתמול התלונן ג'עפרי באו"ם על החדירה של מטוסי חיל האוויר הישראלי לשמי סוריה, אך לא ביקש שמועצת הביטחון תגנה אותה. השגריר כתב באיגרות ששלח כי "הפלישה הישראלית החמורה לתחום האווירי של סוריה והתוקפנות על אדמה סורית מהווה קריאת תיגר ברורה ובוטה על החוק הבינלאומי".



את האיגרות הפנה ג'עפרי למזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, וליו"ר התורן של מועצת הביטחון. הוא כתב שם כי צעד זה מהווה הסלמה חמורה של המצב באזור ומעיד כי ישראל אינה באמת מעוניינת בשלום.



בתוך כך, בוטל ביקורו בסעודיה של שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, שהיה אמור להתקיים אתמול. הסיבה לביטול לא נמסרה, אך ייתכן כי היא קשורה לסירובו של המלך עבדאללה לפגוש את השר הסורי. רדיו "א-שרק" דיווח אתמול, כי עבדאללה סירב להיוועד עם אל-מועלם כדי להעביר מסר ברור של מחאה כלפי מדיניות סוריה בלבנון ובאזור.







הדיווח בסי-אן-אן היה ההתייחסות המשמעותית הראשונה לאירועים עד כה בכלי תקשורת גדול במערב. בימים האחרונים הופיעו הדיווחים בעיקר בעיתונות הערבית, בהודעות מטעם הממשל הסורי ובבלוגים שונים במערב.



ביום חמישי אחר הצהריים הודיע דובר מטעם צבא סוריה כי מטוסי קרב ישראליים חדרו למרחב האווירי הסורי בצפון המדינה דרך הים התיכון, וזוהו בידי סוללות נ"מ שירו לעברם והבריחו אותם. עוד דיווחו הסורים אז, כי המטוסים הישראליים השליכו תחמושת בשטחים פתוחים.



מאוחר יותר התפרסמו דיווחים בתקשורת הטורקית כי בדרום טורקיה, סמוך לגבול הסורי, נמצאו מכלי דלק שהשליכו מטוסי אף-15 ישראלים. טורקיה אף דרשה מישראל הבהרות בנושא.



בימים האחרונים הגרסה הסורית לאירועים השתנתה, כאשר דמשק מדגישה שישראל ביצעה פעולה התקפית בשטחה - ולא טיסת ביון כפי שדווח בתחילה. גרסה נוספת שהוצגה בימים האחרונים ברשת "אל-ערבייה" היתה כי מדובר בתקיפה נגד סוללות טילים רוסיות שהוצבו בחוף הסורי.



כמו כן, העלו פרשנים בסוריה ובלבנון את האפשרות שהאירוע המדובר הוא תרגיל, שנועד לבחון את נתיבי הטיסה לאיראן. בתדרוכים שקיים לשגרירים זרים בשבת ובראשון אמר שר החוץ הסורי, ש"זו היתה מתקפה עוינת מכוונת".



עם זאת, חרף הדיווח בסי-אן-אן וההודעות הסוריות, עדיין נותרו שאלות פתוחות רבות, ובראשן מה היה היעד המדויק של התקיפה, כפי שטוענים הסורים. אם מדובר במשלוח נשק, מה היה סוג הנשק? אם אכן מדובר במתקן סורי, לאיזה צורך הוא משמש? סימן שאלה נוסף מרחף מעל השתיקה בארה"ב, אירופה ובמיוחד העולם הערבי.



מדינות בולטות כירדן, מצרים וסעודיה לא גינו את ישראל ולא פירסמו כל הודעה בנושא. המדינות היחידות שהודיעו על סולידריות עם סוריה הן איראן וצפון קוריאה, בתוספת גינוי מסוים של רוסיה. כמו כן, לאור הקשר האסטרטגי ההדוק בין ישראל לטורקיה, הופתעו הטורקים מהתקרית.



השתתפו בהכנת הידיעה: ברק רביד, עמוס הראל ושלמה שמיר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully