וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות

אלי שיצר

13.9.2007 / 23:59

נתונים טובים מהצפוי של תביעות אבטלה הביאו לעליות, למרות שמחיר הנפט שבר שיא סגירה. מדד הדאו ג'ונס עלה באחוז

המסחר בוול סטריט נחתם בעליות שערים של עד 1% במדדים המובילים על רקע עלייה נמוכה מהצפוי במספר התביעות החדשות לדמי אבטלה. עם זאת, הנמכת תחזית המכירות מצידה של ענקית מוצרי הטלקום אלקטל-לוסנט לחצה על מדד הטכנולוגיה שנסגר בעלייה של 0.3% ל-2,601 נקודות. מדד דאו ג'ונס עלה ב-1% ל-13,425 נקודות ומדד S&P500 הוסיף 0.7% ל-1,485 נקודות.

נתון כלכלי שבדרך כלל משפיע מעט מאוד על שוק המניות בארה"ב הוא הנתון השבועי הנוגע למספר תביעות האבטלה הראשונות, שפורסם היום לפני המסחר. מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה עלה ב-4,000 ל-319 אלף בקשות. עם זאת הציפיות היו לעלייה חדה יותר ל-325 אלף תביעות חדשות, כך שנתון זה עשוי לדחוף את השוק כלפי מעלה. החשיבות של נתון עלתה השבוע לאור דו"ח התעסוקה החלש לחודש אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר. עלייה זו במספר תביעות האבטלה הראשונות היא השישית מתוך שבעה שבועות.

מחיר הנפט שבר היום את שיא הסגירה לאחר שסופת ההוריקן הומברטו הובילה לסגירה של כמה מזקקות נפט בטקסס, ועוררה חשש מפגיעה בהספקה. החוזים על הנפט למסירה באוקטובר עלו ב-13 סנט ונסגרו במחיר של 80.04 דולר לחבית בבורסת הסחורות בניו יורק. מוקדם יותר במהלך המסחר, הם נגעו במחיר של 80.20 דולר לחבית - שיא של כל הזמנים. מחיר הנפט הגולמי גבוה ב-25% ממחירו לפני שנה.

הזינוק החד של מחיר הנפט עלול להשפיע על קצב האינפלציה בארה"ב ועשוי אף להשפיע על החלטתו של נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי לגבי גובה הפחתת שיעור הריבית. הישיבה הקרובה של הבנק הפדרלי תיערך ב-18 לספטמבר ויוחלט בה בכמה להוריד את ריבית הבסיס בארה"ב שעומדת מאז יוני 2006 על שיעור של 5.25%.

אנליסטים בארה"ב סבורים כי ברננקי יוריד את ריבית הבסיס ב-0.75% לפחות, לרמה של 4.5%, עד לסוף השנה הנוכחית.

משקיעים אחדים אף מאמינים כי לאור החולשה בשוק התעסוקה האמריקאי - שהובילה בשבוע שעבר לירידות חדות בוול סטריט - עשוי ברננקי להוריד את הריבית ב-1% עד סוף השנה או לכל המאוחר עד סוף 2008.

הגירעון התקציבי בארה"ב התרחב ל-117 מיליארד דולר באוגוסט לאחר שההוצאות הממשלתיות על לחימה עלו בשיעור חד בהרבה מההכנסות ממסים. התרחבות הגירעון היתה גדולה מהתחזיות, והיקף הגירעון הוא הגדול ביותר שנרשם באוגוסט. הגירעון התקציבי באוגוסט 2006 עמד על 64.7 מיליארד דולר.

גם הדולר מושפע מההערכות הגוברות לירידת ריבית קרבה בארה"ב והוא נסחר ברמת שפל מול היורו על רקע הערכות כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב עשויה להאט, וכי פער הריביות מול אירופה עשוי להצטמצם. הדולר ממשיך לאבד גם היום גובה ורושם ירידה של 0.1% מול היורו לרמה של 1.3918 דולר ליורו. השפל הקודם של הדולר מול היורו נרשם אתמול - 1.3914 דולר ליורו.

בחודשים האחרונים הביא המשבר בשוק המשכנתאות האמריקאי להקשחת התנאים לצורך קבלת משכנתאות, מה שמקשה על רבים לקבל הלוואות לרכישת בתים, ומוביל להמשך הלחץ על מחירי הבתים. בנוסף, קצב העיקולים המוגבר בשוק האמריקאי מגדיל את היצע הבתים למכירה באזורים רבים.

היום נודע כי מספר הבתים העומדים למכירה ב-18 מרכזים עירוניים גדולים בארה"ב צמח בשיעור נמוך באוגוסט, כך דווח "בוול סטריט ג'ורנל". לפי נתוני חברת זיפ-ריאלטי, באוגוסט נרשמה עלייה של 1.8% במספר הבתים העומדים למכירה בשווקים אלה לעומת יולי. עם זאת, לעומת אוגוסט 2006 נרשמה עלייה של 18% במספר הבתים העומדים למכירה ב-14 השווקים העירוניים עבורם קיימים נתונים מקבילים.

בשוק הסולידי, איגרות חוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נפלו והתשואה עלתה ב-1.57% לרמה של 4.482%. זאת לאחר שביום שני כבר רשמה התשואה של איגרות החוב שפל של 20 חודשים - 4.31%.

מניית אלקטל לוסנט, ענקית מוצרי הטלקומניקציה, נפלה בכ-9% לאחר שהחברה הורידה את תחזית המכירות שלה לשנת 2007 בעקבות ירידה בביקוש בשוק האמריקאי. לפי התחזית החדשה של החברה, היקף המכירות לא ישתנה במהלך הרבעון השלישי של השנה, והחברה תציג רווחים קלים. מאז המיזוג של אלקטל הצרפתית ולוסנט האמריקאית, ירד היקף המכירות של החברה החדשה אלקטל לוסנט. המנכ"לית פטרישיה רוסו הודיעה בפברואר על כוונתה לפטר 12,500 עובדים כדי להוזיל את הוצאות החברה ב-1.7 מיליארד אירו. בינתיים, תהליך ההטמעה של שני הארגונים מתעכב והמניה צוללת בהתאם.

ענקית הרכב האמריקאית ג'נרל מוטורס זינקה בכ-10% והשלימה עלייה של כ-15% בשלושה ימים. החברה השיקה רכבים ידידותיים לסביבה לאחר שדווקא היתה ידועה בייצורם של רכבי שטח גדולים ומפלצות כביש דוגמת האמר.

מניית אודיוקודס נגעה באחרונה בשפל של ארבע שנים. היום היא עלתה ב-1.8% והשלימה עלייה של 5% ביומיים למחיר של 5 דולרים בעקבות העלאת המלצה מצד בית ההשקעות CIBC. האנליסט איתי קדרון העלה את ההמלצה למניה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר". לדבריו, עסקי החברה מתייצבים, ותהליך קיצוץ ההוצאות מתקדם מהר מהצפוי. קדרון הוסיף כי אמנם בפני יצרנית ציוד השיחות באינטרנט עומדת עוד עבודה רבה, אך מנייתה מהווה עתה הזדמנות קנייה.

אחת המניות התנודתיות בתקופה האחרונה בוול סטריט היא ענקית שבבי הפלאש סנדיסק שרכשה לפני כשנה וחצי את אם סיסטמס הישראלית. היום איבדה המניה 3.4% נוספים, השלימה ירידה של 8% תוך יומיים ולראשונה מזה חודשיים נסחרה מתחת לרמה של 51 דולר.

מניה שמרכזת בימים האחרונים עניין היא מניית חברת גילוי התרופות, אקס.טי.אל. אמש רשמה המניה מימוש קל של 2.5% לאחר שרשמה כבר ירידה של 14% במהלך המסחר. הירידה נרשמה לאחר שהחברה השלימה שלשום זינוק מרשים של יותר מ-70% ביומיים. בכך, מחקה המניה חלק מירידה של כ-90% בשנתיים האחרונות. היום המשיכה המניה להתממש ומאבדת 6.7% ל-2.2 דולרים.

בין המניות שרשמו היום עליות נאות, ניתן למצוא את צורן, המתמחה בפיתוח ושיווק שבבים למוצרי צריכה אלקטרוניים. מניית החברה רשמה מחזור גדול ועולה ב-3.5% למחיר של 19.1 דולר. גם מניית צ'ק פוינט רשמה היום עלייה של 0.4% ל-24.6 דולר.

כמה מניות שעלו באחרונה, רשמו היום מימושים. טבע סיימה בירידה של 1.5% למחיר של 43.4 דולר. יצרנית מערכות התקשורת האלחוטיות, אלווריון ירדה ב-2.7% למחיר של 12.8 דולר. אלווריון כמעט והכפילה את שווייה מאז תחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully