וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא בוש: 5,700 חיילי ארה"ב יעזבו את עיראק עד סוף השנה; 20 אלף יחזרו עד יולי

הארץ

14.9.2007 / 9:14

בוש קיבל את המלצתו של מפקד כוחות ארה"ב בעיראק לצמצם מספר החיילים, העומד כיום על כ-170 אלף



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הודיע אתמול (חמישי) כי 5,700 חיילים אמריקאים יעזבו את עיראק עד לסוף השנה, וכ-20,000 חיילים ייסוגו מעיראק עד יולי 2008. בנאום טלוויזיוני שנשא, דחה בוש עם זאת קריאות לסיום המלחמה, ואמר שעיראק זקוקה עדיין לסיוע צבאי, כלכלי ופוליטי מארה"ב, גם לאחר תום כהונתו.



בוש הציג את נסיגת הכוחות כהצלחה של ארה"ב. "בעקבות ההצלחה שאנו רואים בעיראק, אנו יכולים להתחיל להחזיר כוחות הביתה", אמר בוש.



דבריו של בוש באים בעקבות המלצתו של מפקד הכוחות בעיראק, הגנרל דייוויד פטראוס שהמליץ לצמצם את מספר החטיבות בעיראק מ-20 ל-15 עד לחודש יולי.



כיום נמצאים בעיראק כ-170 אלף חיילים אמריקאים. הסגתם של 20 אלף חיילים תחזיר את מספר החיילים האמריקאים בעיראק לרמה שהיתה בחודש ינואר, לפני שבוש הורה על תגבור הכוחות. מבקריו של בוש במפלגה הדמוקרטית האשימו אותו בניסיון לשטות בציבור האמריקאי, מכיוון שלדבריהם נסיגה של 20 אלף חיילים לא תהיה שינוי משמעותי במדיניות הממשל.



ביקורת בקונגרס על דברי מפקד הכוחות והשגריר בבגדאד



שני האמריקאים הבכירים בעיראק, מפקד הכוחות פטראוס והשגריר בבגדאד ריאן קרוקר, עמדו ביום שלישי תחת מטח כבד - עוין לעתים - של שאלות במהלך עדותם בקונגרס. נציגי הרוב הדמוקרטי, אך גם לא מעט רפובליקאים, תהו אם התחזית החיובית שהשניים הציגו עומדת במבחן המציאות הקשה בעיראק. "האם אנו עומדים להמשיך ולהשקיע דם וכסף אמריקאי באותן הכמויות? בשביל מה?", תהה סנאטור צ'אק הייג'ל, רפובליקאי מנברסקה.



תוכניתו של פטראוס, אותה אישר למעשה בוש, מעוררת שאלה: כיצד תוכל ארה"ב למנוע עלייה מחודשת בהיקף האלימות בעיראק, תוך צמצום הדרגתי של כוחותיה במדינה? לפי אחת התשובות האפשריות, ארה"ב תוכל לעשות זאת אם תגדיר מחדש את המשימה בעיראק. במקום שתעשה את העבודה בעצמה, היא תשים דגש על הדרכה וייעוץ לכוחות הביטחון העיראקיים. כך הם יוכלו ליטול את ההנהגה ולאפשר נסיגה מזורזת של חלק הארי של כוחות ארה"ב.



הצעה זו הועלתה בשנה שעברה בידי Iraq Study Group, ועדת חקירה שבה היו נציגים של שתי המפלגות ובראשה עמדו חבר הקונגרס לשעבר, הדמוקרט לי המילטון, ושר החוץ הרפובליקאי לשעבר ג'יימס בייקר. ההצעה מקובלת על דמוקרטים ורפובליקאים רבים, המבקשים להשיג מידה מסוימת של יציבות באזור תוך צמצום התפקיד הצבאי האמריקאי. לשם גם כיוונו כמה מהשאלות שפטראוס נשאל במהלך עדותו בקונגרס.



ואולם, פטראוס התעקש להציג חזון אחר לחלוטין. הוא הציע נוכחות אמריקאית אשר לא תהיה רק ממושכת ורחבה יותר מזו שמטיפים לה הדמוקרטים, אלא גם תטיל על ארה"ב תפקיד גדול יותר בהגנה על אזרחים. מוקדם מדי, אמר פטראוס, להגדיר מחדש את המשימה האמריקאית כך שתתמקד באימון כוחות עיראקיים ובמבצעי קומנדו נגד טרוריסטים. "כבר למדנו שיש סכנה של ממש בהעברת משימות לכוחות הביטחון העיראקיים, לפני שכוחם המבצעי והתנאים בשטח מאפשרים זאת", אמר לקונגרס.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully