וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: פעולת חיל האוויר בסוריה - שלושה ימים אחרי שהגיע משלוח חשוד מצפון קוריאה

אלוף בן

15.9.2007 / 11:47

מומחה אמריקאי: מטרת התקיפה - "מרכז למחקר חקלאי"; לדבריו, ישראל סברה כי במתקן מתנהלת פעילות להפקת אורניום



מאת אלוף בן, יוסי מלמן, אמיר אורן וסוכנויות הידיעות



העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח היום (שבת) כי פעולת חיל-האוויר בסוריה לפני כעשרה ימים קשורה, ככל הנראה, למשלוח שהגיע שלושה ימים לפני כן מצפון קוריאה. מומחה אמריקאי למזרח התיכון, שהתראיין בעילום שם כדי שלא להסתכן בחשיפת מקורותיו, סיפר שמטרת התקיפה היתה כנראה מתקן שהוגדר "מרכז למחקר חקלאי" בצפון המדינה, סמוך לגבול עם טורקיה. לדבריו, ישראל עקבה אחרי הפעילות במתקן וסברה שמתקיימת שם פעילות להפקת אורניום. דבריו של המומחה מסתמכים על ראיונות שקיים עם גורמים ישראלים שהיו מעורבים בפעולה.



המומחה סיפר, כי לא ברור מה הכיל המשלוח, אך בתעודות המשלוח של ספינת המשא נכתב שמדובר במלט. לדבריו, ההנחה בישראל היתה שמדובר בציוד למטרות גרעניות. ספינת המשא הגיעה לסוריה ב-3 בספטמבר. שלושה ימים לאחר מכן טענה סוריה שירתה אש נ"מ לעבר מטוס ישראלי שהשליך תחמושת בתחומה. לדברי המומחה, התקיפה הישראלית נשמרה בסוד גמור והטייסים שביצעו אותה המריאו מבלי שידעו מהו יעד הפעולה וקיבלו את פרטי המטרה בעודם באוויר.



בכיר במשרד החוץ של ארה"ב מאשר: יש נוכחות של צפון קוריאה בסוריה



אנדרו סמל, בכיר במשרד החוץ של ארה"ב במחלקה העוסקת במניעת הפצתו של נשק גרעיני, אישר אתמול כי סוריה היתה ברשימת המעקב הגרעינית של ארה"ב. סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה, כי סמל סיפר שטכנאים זרים היו במדינה והיו מגעים אפשריים עם ספקי ציוד גרעיני. סמל לא נקב בשמם של הספקים אולם אמר, כי ישנם צפון קוריאנים במדינה ולא פסל אפשרות של מעורבות הרשת בהנהגתו של ראש תוכנית הגרעין לשעבר של פקיסטאן ד"ר עבדול קאדיר חאן.



סמל, הנמצא באיטליה לפגישה על האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעני, אמר כי סוריה בהחלט ברשימת המעקב של ארה"ב. "ישנם סימנים שיש להם משהו שמתרחש שם", אמר סמל. "אנו יודעים שיש מספר טכנאים זרים שהיו בסוריה. אנו יודעים שייתכן שהיו קשרים בין סוריה לבין ספקים בחשאי של ציוד גרעין. האם משהו אכן התרחש יש להמתין ולראות".



"מדיניות חוץ טובה, מדיניות ביטחון לאומי טובה, תרמז שאנחנו מקדישים לכך תשומת לב רבה", אמר. "אנו עוקבים מאד מקרוב. מן הסתם הישראלים עוקבים מאד מקרוב". בתשובה לשאלה האם ייתכן שהספקים היו מצפון קוריאה השיב סמל "יש שם צפון קוריאנים. אין ספק לגבי זה. בדיוק כמו שיש הרבה צפון קוריאנים בעיראק ובאיראן". בתשובה לשאלה בדבר מעורבות הרשת בהנהגתו של חאן, שסיפקה טכנולוגיית גרעין לאיראן ללוב ולצפון קוריאה, אמר סמל כי הוא אינו פוסל אפשרות כזו.



דובר משרד החוץ שון מקורמק סירב להגיב על התבטאויותיו של סמל אולם ציין כי ארה"ב מוטרדת זה זמן רב מצפון קוריאה והפצת נשק גרעיני. "גם הבענו, במשך הזמן, את דאגתנו מפעילויות של צפון קוריאה ומגעים עם ע"ק חאן ואחרים ברחבי העולם", אמר מקורמק לכתבים. מקורמק אמר כי הוא אינו מודע לקשר ספציפי בין צפון קוריאה לסוריה.



רייס: מודאגים מהתרבות הנשק להשמדה המונית



שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, התייחסה לראשונה על דיווחים על חשיפת מתקני גרעין בסוריה. בתשובה לשאלה בנושא במהלך ראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית "פוקס" אמרה אתמול בלילה רייס: "זה זמן רב שאנחנו מודאגים מהתרבות הנשק להשמדה המונית. המדיניות שלנו נועדה למנוע מהאנשים המסוכנים ביותר בעולם להחזיק בכלי נשק המסוכנים ביותר בעולם". רייס אמרה עוד: "אנחנו פועלים ישירות ועם בעלי בריתנו בניסיון לסגור פעילויות מסוג זה".



רשת "פוקס" דיווחה שלשום בלילה לפי מקורות אמריקאים כי ככל הנראה, צפון קוריאה העבירה לסוריה ידע, טכנולוגיה וציוד להעשרת אורניום. אתמול דיווח העיתון "ואשינגטון פוסט", על סמך ידיעות מודיעין שנאספו בארה"ב ובישראל בחצי השנה האחרונה, כי צפון קוריאה משתפת פעולה, ככל הנראה, עם סוריה בפרויקט גרעיני.



בסוף השבוע אמר ל"הארץ" שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר, ג'ון בולטון, כי הוא חושד שצפון קוריאה העבירה בסתר חומרים גרעיניים לסוריה או לאיראן. לפני כשנה הזהיר נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, את צפון קוריאה כי העברת נשק או חומר גרעיניים לסוריה תיחשב בעיני ארה"ב ל"איום חמור".



ב-9 באוקטובר 2006, למחרת פרסום הודעת צפון קוריאה כי ביצעה ניסוי גרעיני, הופיע בוש לפני כתבים בבית הלבן וגינה את ההודעה, שאותה כינה "התגרות". עם זאת, סירב בוש לאשר את אמיתות ההודעה. "המשטר בצפון קוריאה מוביל בעולם בתחום תפוצת טכנולוגיית הטילים, בכלל זה העברות לאיראן ולסוריה," אמר בוש. "העברת נשק או חומר גרעיניים מצפון קוריאה למדינות או לגורמים שאינם מדינתיים תיחשב בעיני ארה"ב לאיום חמור, ואנו נטיל על צפון קוריאה אחריות מלאה לתוצאות פעולה כזו."



העיתון ואשינגטון פוסט דיווח שלשום, על סמך ידיעות מודיעין שנאספו בארה"ב ובישראל בחצי השנה האחרונה, כי צפון קוריאה משתפת פעולה, ככל הנראה, עם סוריה בפרויקט גרעיני. לפי הדיווח, גורמים בארה"ב חוששים כי המתקן הגרעיני המשותף עשוי לשמש לייצור חומרים לנשק גרעיני. זאת, לאחר שישראל העבירה לידי ארה"ב תצלומי לווין מהחודש האחרון. עם זאת, מציין העיתון כי גורמים ביטחוניים אחרים בארה"ב מביעים ספק שצפון קוריאה וסוריה מקימות מתקן משותף. עוד דווח, כי פקיד ישראלי לשעבר מסר, כי נאמר לו שהתקיפה בוצעה נגד מתקן בעל יכולת ייצור של נשק לא קונוונציונאלי. הבית הלבן ושגרירות ישראל בארה"ב סירבו להגיב על הדברים. דובר שגרירות סוריה בארה"ב אמר, כי אינו יכול למסור הצהרה מיידית בנושא.



השגריר בולטון, שכיהן בממשל הראשון של בוש כסגן שר החוץ לבקרת נשק ולביטחון בינלאומי, התייחס פעמים רבות בפומבי בחשדנות לתוכנית הגרעינית של סוריה. לאחרונה קשר בולטון תוכנית זו עם צפון קוריאה, המעורבת במגעים עם ארה"ב ועם ארבע מדינות נוספות (דרום קוריאה, יפאן, רוסיה וסין) להתפרקות מיכולתה הגרעינית תמורת סיוע בכסף ובדלק. בטור שפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל" ב-31 באוגוסט הזהיר בולטון, שפרש מתפקידיו בממשל אך שמר על מקורות מעולים במערכות הביטחוניות והמודיעיניות, מפני מהלך של צפון קוריאה להערים על המשתתפות במיקוח ולהעביר את יכולתה הגרעינית לסוריה ולאיראן.



בשיחה טלפונית עם "הארץ" מוואשינגטון, שם הוא פעיל עתה כעמית במכון המחקר והמדיניות "אמריקן אנטרפרייז", אמר בולטון כי שיטת ההעברה למדינה אחרת, שם תימשך פעילות חשאית הרחק מעיני הפיקוח הבין-לאומי, יוחסה בעבר לסדאם חוסיין. ארה"ב חשדה בו בהעברת פעילותו הגרעינית לסודאן, כדי למנוע גילוי עקבות להתגרענות אסורה בשטח עיראק. בולטון התעמת עם גורמים בממשל וביניהם הסי-איי-אי בסוגיית הפעילות הגרעינית בסוריה בעקבות המלחמה בעיראק, הגירת מדענים ומומחי גרעין עיראקיים ורוסיים לסוריה והידוק קשריו של בשאר אסד עם נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד. לאחר ביקור אחמדינג'אד בדמשק ביולי פורסם ב"א-שארק אל-אווסאט" כי איראן הציעה לסוריה מענק של מיליארד דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully