וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפט בשיא כל הזמנים, הדולר בשפל מול היורו

עפרה שלו

15.9.2007 / 17:49

הנפט הגיע ל-80.20 דולר לחבית עקב חשש כי ההיצע לא יעמוד בביקוש. הדולר צנח מול היורו על רקע ציפיות להורדת ריבית

שני שיאים נשברו בשבוע שעבר בשוקי האנרגיה והמטבעות: מחיר הנפט הגולמי חצה את רף 80 הדולר לחבית ורשם שיא של כל הזמנים, והדולר קבע שפל חדש מול היורו: 1.3927 דולר ליורו.

לזינוק במחיר הנפט הגולמי תרמו כמה גורמים: אופ"ק הודיע כי יגדיל את תפוקת הנפט שלו בשיעור קטן מהתחזיות, עתודות הנפט בארה"ב ירדו לשפל, וסופת ההוריקן הומברטו פגעה במזקקות נפט בטקסס. כל אלה עוררו חששות כי היצע הנפט לא יעמוד בביקוש.

ביום חמישי נסגרו החוזים על הנפט הגולמי ב-80.09 דולר לחבית - מחיר הסגירה הגבוה אי פעם. מוקדם יותר במהלך אותו יום נגע מחיר החוזים על הנפט ב-80.20 דולר לחבית - שיא של כל הזמנים.

בסוף השבוע נסגרו החוזים על הנפט הגולמי למסירה באוקטובר במחיר של 79.1 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק. בסיכום שבועי עלה מחיר הנפט ב-3.1%. מחיר הנפט גבוה כעת ב-25% מרמתו בתקופה המקבילה בשנת 2006.

מחיר הנפט בניו יורק חצה את רף ה-80 דולר לחבית לראשונה ביום רביעי, היום שבו החליט ארגון אופ"ק להגדיל את מכסות התפוקה היומית שלו ב-500 אלף חביות - פחות מתחזיות האנליסטים. "לתוספת של 500 אלף חביות לא תהיה השפעה של ממש", אמר מנהל מחקר האנרגיה של חברת גלובל אינסייט, סימון וורדל, לסוכנות הידיעות בלומברג.

"אנו מעריכים כי פגיעת המשבר הפיננסי בביקוש לנפט תורגש רק בשנה הבאה. לפיכך, צפוי גידול בביקוש ברבעון הרביעי של השנה, ופשוט אין מספיק היצע בשביל לענות על הביקוש של כולם", הוסיף וורדל. תפוקת הנפט של ארגון אופ"ק מסתכמת ביותר מ-30 מיליון חביות ליום, למעלה משליש תפוקת הנפט העולמית, של 85 מיליון חביות.

הדולר בשפל



הדולר נפל ביום חמישי לשפל של כל הזמנים מול היורו - 1.3927 דולר ליורו - על רקע הערכות כי הבנק הפדרלי יוריד את ריבית הבסיס בשבוע הבא, מחשש שהמשבר בשוקי הדיור והמשכנתאות יובילו להאטה כלכלית בארה"ב. הורדת ריבית מצד הבנק הפדרלי תקטין את הפער בין הריבית בארה"ב לאירופה.

המטבע האמריקאי נסחר בירידה מול היורו זה השבוע השני ברציפות, רצף הירידות הארוך ביותר מאז יולי. בסיכום שבועי נחלש הדולר מול היורו ב-0.6%.

עם זאת, ביום שישי נקטע רצף הירידות של הדולר מול היורו, והוא עלה ל- 1.3879 דולר ליורו, על רקע התחזקות ההערכות כי הבנק הפדרלי צפוי להוריד בשבוע הבא את הריבית בארה"ב בשיעור של 0.25% ולא בשיעור חד יותר של 0.5%. הדולר התחזק גם מול המטבעות המרכזיים בעולם.

החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 58% לכך שהבנק הפדרלי יוריד את הריבית ב-0.5% בפגישתו בשבוע הבא, שתתקיים ב-18 בספטמבר. זאת לעומת הסתברות של 76% שהעניקו לכך לפני שבוע.

ביום שישי דווח כי המכירות הקמעוניות בארה"ב ירדו באוגוסט ב-0.4% ללא חישוב מכירות המכוניות. הירידה הגדולה מהצפוי מרמזת על היחלשות הכלכלה האמריקאית. עם זאת, אנליסטים אומרים כי הנתונים הכלכליים שהתפרסמו ביום שישי לא משנים את תמונת המצב בכל הקשור להחלטת הריבית הצפויה של הבנק הפדרלי ביום שלישי. "הסבירות הגבוהה ביותר עדיין נותרה להורדה של הריבית בשיעור של 0.25%", כתבו אנליסטים של אקשן אקונומיקס. "בעוד שמיעוט בקרב ראשי הבנק הפדרלי היה מעדיף הורדה של 0.5%, מרבית בכירי הבנק ממשיכים ככל הנראה להעדיף להותיר את הריבית ללא שינוי, אולם מכירים בכך שמהלך כזה אינו מעשי לנוכח הסכנה להאטה כלכלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully