וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקנים את רפורמות נתניהו: מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, יעמוד בראש ועדה להשלמות ותיקונים בהמלצות ועדת בכר

מוטי בסוק

16.9.2007 / 20:39

הוועדה תחליט אם הגיעה העת לאיחוד כל רשויות הרגולציה על שוק ההון



שר האוצר, רוני בר-און, החליט להקים ועדה, בראשות מנכ"ל משרדו, ירום אריאב, להשלמות ותיקונים לרפורמת בכר בשוק ההון. בר-און מתכוון להקים בזמן הקרוב ועדות נוספות לביצוע השלמות ותיקונים בחלק מהרפורמות שביצע שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו. בקרוב תוקם גם ועדה להתמודדות עם המשבר (האקטוארי) הצפוי בתחום הפנסיה התקציבית.



בר-און החליט על הקמת הוועדה להשלמות ותיקונים ברפורמת בכר בהתייעצות ובלחץ נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. גם הממונה על שוק הההון, הביטוח והחיסכון באוצר, ידין ענתבי, היה בסוד הקמת הוועדה. בוועדה בראשות אריאב, יהיו נציגים בכירים למפקח על הבנקים בבנק ישראל, למפקח על הביטוח והחסכון באוצר, לרשות ההגבלים העסקיים, לרשות ניירות ערך, למשרד המשפטים, לאקדמיה ולציבור. בוועדות האחרות שמתכוון בר-און למנות יהיה משקל גדול יותר לנציגי הציבור והאקדמיה, לצד נציגי האוצר, בנק ישראל ומשרדי ממשלה הרלבנטים.



ועדת בכר, בראשות מנכ"ל האוצר לשעבר, ד"ר יוסי בכר, החליטה ב-2005 על ביצוע רפורמה מקיפה בשוק ההון במטרה להחליש את השליטה של הבנקים, ובעיקר שני הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים, בשוק זה. שר האוצר, בנימין נתניהו, קיבל את המלצות הוועדה. בהמשך, החליטו ראש הממשלה, אריאל שרון, הממשלה והכנסת, על ביצוע ההמלצות. ההמלצות המרכזיות של הוועדה קבעו כי הבנקים לא יוכלו עוד להחזיק ולנהל קרנות נאמנות וקופות גמל. ההמלצות בוצעו כמעט במלואן.



לדעת שר האוצר הנוכחי, חלק מההמלצות היו נכונות, חלקן לא, וחלקן האחר מחייב השלמות או תיקונים. תפקידה של ועדת אריאב הוא לבצע את ההשלמות והתיקונים המתחייבים לטובת שוק ההון, המשק ולטובת אזרחי המדינה.



אחד הנושאים המרכזיים שהוועדה תצטרך להחליט עליו הוא איחוד כל רשויות הרגולציה על שוק ההון, כולל הפיקוח על הבנקים, הממונה על שוק ההון והביטוח, רשות ניירות ערך, המחלקה הכלכלית
במשטרה, הרשות למניעת הלבנת הון ועוד תחת קורת גג אחת. ככל הידוע, נגיד בנק ישראל, סטנלי
פישר, תומך במהלך כזה.



באנגליה ובמדינות אחרות במערב, רשות כזאת כבר פועלת מספר רב של שנים. בישראל הועלו בעבר מספר פעמים רעיונות לאיחוד כל רשויות הפיקוח לרשות עצמאית, אולם מעולם לא התקיים על כך דיון רציני. זאת, בין השאר, בשל מחלוקת צפויה בין בנק ישראל והאוצר למי תהיה כפופה הרשות. בשני הגופים רבים סבורים כי הרשות צריכה להיות עצמאית, לפי חוק. במקרה כזה החשש הוא כי תהיה גוף חזק מדי.



נושא מרכזי אחר הוא הגברת הפיקוח על חברות הביטוח. בניגוד לאגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שצמח באוצר, עבר לבנק ישראל, והפך עם השנים לגוף ממוסד, עתיר עובדים, שאין חולקים על כישוריו ויכולתו, התעוררו בשנתיים האחרונות שורה של שאלות סביב יכולתו של אגף שוק ההון והביטוח באוצר להתמודד עם תאגידי הביטוח החדשים שנוצרו בעקבות ועדת בכר לאחר רכישת קופות גמל ע"י חברות הביטוח. למרות כל מאמצי ידין ענתבי וראשי אגף שוק ההון והביטוח באוצר, קיימים
חששות גדולים בשוק ההון סביב יכולת הרגולציה על חברות הביטוח.



שר האוצר יודיע בקרוב רשמית על הקמת הוועדה החדשה ועל ההרכב האישי של חבריה. הוועדה
תמסור את המלצותיה לשר האוצר, והוא יביא אותן בהמשך לאישור הממשלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully