וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט חפציבה: מעדיפים דירות מיד שנייה

רז סמולסקי

17.9.2007 / 6:27

מסקר של AMG עולה כי 10% התחרטו ברכישת דירה חדשה. רוכשי דירות במרכז לוקחים משכנתא הגבוהה בכ-40% ממשכנתא בפריפריה

באוגוסט חלה ירידה של 3% במכירות דירות חדשות מקבלנים לעומת עלייה של 10% במכירת דירות מיד שנייה. זאת בניגוד לחודשי אוגוסט בשנים שעברו שהתאפיינו בעלייה של 2% ברכישות חדשות ועלייה של 4% ברכישת דירות מיד שנייה - כך עולה מבדיקה שערכה חברת AMG משכנתאות, העוסקת בייעוץ למשכנתאות.

עוד עולה מהבדיקה, כי רוכשי נכסים מהמרכז לוקחים משכנתאות הגבוהות ב-38% מרוכשי נכסים ביתר חלקי המדינה.

"קריסת חפציבה הביאה לגל של חששות - הן בקרב הרוכשים והן מצד הבנקים למשכנתאות", מסביר גיל רופא, מנכ"ל משותף ב-AMG. "הגיעו אלינו לקוחות על סף חתימת חוזה לרכישת דירה שהחליטו להקפיא את התהליכים, בעיקר כאשר מדובר בדירות על הנייר ולא משנה באיזו חברה קבלנית מדובר, גדולה או קטנה". להערכתו, כ-9% מהרוכשים החליטו לדחות או לבטל את הקנייה מיד ראשונה.

עוד עולה מהבדיקה, המבוססת על נתוני המשכנתאות באוגוסט, כי בשלושת החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות במרכז ב-5%. עליות המחירים הגבוהות ביותר נרשמו בתל אביב, נתניה ורמת גן. עליות מחירים מתונות יותר נרשמו בכפר סבא, רעננה והרצליה.

גם המחירים גבוהים בכרמל

הההבדל בשווי שוק הדירות בין המרכז לפריפריה מתבטא גם בפער בגובה המשכנתא הממוצעת. באוגוסט היה הסכום הממוצע למשכנתא במרכז 620 אלף שקל לעומת 450 אלף שקל בשאר המדינה, פער של 38%, המשקף את עליית מחירי הדירות במרכז. האזורים המבוקשים ביותר הם תל אביב, ירושלים, רמת גן, ראשון לציון וחיפה. לעומתם, האזורים הפחות מבוקשים הם מודיעין, הוד השרון וגדרה.

החזר המשכנתאות החודשי המוטל על תושבי המרכז גבוה אף הוא בצורה משמעותית: לעומת ממוצע של כ-3,000 שקל החזר חודשי ממוצע ברחבי המדינה, לוקחי משכנתאות במרכז מוכנים להחזרים חודשיים של 3,971 שקל בממוצע.

גובה המשכנתאות בחלק גדול מיישובי המרכז מגיע ל-60%-65% ממחיר הדירה. כך, למשל, על דירת חמישה חדרים מפוארת בפתח תקוה, ששוויה הממוצע 1.2 מיליון שקל, נלקחה משכנתא ממוצעת של 65%; על דירת חמישה חדרים בירושלים, ששוויה הממוצע 1.7 מיליון שקל, נלקחה משכנתא ממוצעת של 67% מהשווי; ועל דירת ארבעה חדרים ברמת גן, ששוויה 1.3 מיליון שקל, נלקחה משכנתא ממוצעת של 65% מהשווי.

הסקר גם כלל בדיקות מחירים של נכסים במקומות שונים בישראל, ומהן עלה כי באזור הכרמל בחיפה נרשמה עליית מחירים של 20% מתחילת השנה, וכיום מחיר מ"ר ממוצע בשכונות הכרמל היוקרתיות יותר מגיע ל-2,500 דולר. מחירי דירות בתל אביב עלו ב-7% מתחילת השנה, והם מגיעים ל-4,200 דולר למ"ר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully