וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע: אנליסט שטס לחו"ל על חשבון חברה שהוא מסקר עובר עבירה פלילית

רם דגן

17.9.2007 / 8:17

האנליסטים יחויבו לדווח בסקירות על הקשרים העסקיים שיש לבית ההשקעות שהם עובדים בו עם החברה הנסקרת



אין טוב ממראה עיניים, והדבר נכון גם לגבי אנליסטים. חלק נכבד מעבודת האנליסטים כרוך בנבירה בדו"חות הכספיים ובדיווחים של החברות בכדי למצוא פיסות מידע שהמשקיעים הפשוטים לא ראו או הבינו. אבל גם במקרה של האנליסטים חלק משמעותי לא פחות כרוך בפגישות עם מנהלי החברות שהם מסקרים, וביקור במפעילים או בפרויקטים שלהם.



בשנים האחרונות יותר חברות ישראליות החלו לצאת לחו"ל, מה שאומר שבכדי לראות את המפעל או הנכס החדש שהחברה רכשה, על האנליסטים לטוס לחו"ל. הבעיה שברוב המקרים מי שמשלם על הנסיעה הזאת היא החברה הנסקרת, בניגוד לחוק. בגילוי דעת שאמורה רשות ניירות ערך, בראשות משה טרי, לפרסם בימים הקרובים היא תבהיר לאנליסטים שנסיעה על חשבון החברה שהם מסקרים היא עבירה עם סנקציה פלילית.



השבוע אמורה מליאת הרשות לאשר את התקנות החדשות לפיקוח על פעילות האנליסטים בשוק ההון. לאחר פרסום התקנות תפרסם הרשות גם שורה של "שאלות ותשובות" הנוגעות לתקנות החדשות, שנועדו לחייב האנליסטים לדווח על ניגודי אינטרסים שבהם הם עלולים להימצא. אחת השאלות מתייחסת לעניין הנסיעות לחו"ל על חשבון החברה שאותה האנליסט מסקר: האם הוא צריך לדווח בסקירה שהוא מפרסם שהוא היה אורח של החברה בחו"ל. ברשות לא חושבים שהאנליסט צריך לפרסם - הוא פשוט לא צריך לנסוע על חשבון החברה.



לפי עמדת הרשות, אנליסט שנוסע לחו"ל על חשבון החברה שאותה הוא מסקר עובר על סעיף 17 לחוק הייעוץ שאוסר על יועץ השקעות לקבל טובות הנאה מהלקוח שלו. ברשות מתייחסים למרבית האנליסטים שעובדים כיום בשוק כיועצי השקעות ולכן האיסור חל עליהם. עבירה על סעיף החוק היא עבירה פלילית שהעונש עליה יכול להגיע לשנת מאסר.



לפי התקנות החדשות שיאושרו השבוע יחייבו אנליסטים לדווח על קשרים שיש להם, או לבתי ההשקעות שבהם הם עובדים עם החברה שהם מסקרים. הדיווח יפורסם בתוך הדו"ח שהאנליסט מפרסם על החברה. על פי חוק הייעוץ אסור לאנליסט או לחברה שבה הוא מועסק לגבות תשלום או לקבל טובת הנאה כלשהי מהחברה הנסקרת, זאת מחשש שהתשלום ישפיע על שיקול דעתו של האנליסט.



ואולם את האיסור הזה ניתן לעקוף בדרכים יצירתיות. כך למשל, בתי השקעות שמשמשים גם כחתמים מפיצים המלצות וסקירות על חברות שהם משמשים כחתמים שלהן מבלי לידע את המשקיעים על הקשר. על פי התקנות החדשות, האנליסט יהיה חייב לדווח בסקירה אם הוא קשור למי ששימש כחתם של החברה הנסקרת, קיבל או עומד לקבל ממנה בשנה הקרובה תשלום כלשהו, או אם החברה הנסקרת נמצאת תחת אותה בעלות כמו בית ההשקעות שבו הוא עובד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully