וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופר נגד תשובה: בבז"ן שוקלים לערער על אישור רכישת פי גלילות בידי דלק

אבי בר-אלי

17.9.2007 / 9:15

פנו לממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לעיין בתיק המיזוג; בחברה לישראל מאשרים כי החלו ב"הליך בדיקה"



המאבק על המפה העתידית של ענף הדלק ממשיך לנפק כותרות: ל-TheMarker נודע כי בית הזיקוק בחיפה (בז"ן), שבשליטת החברה לישראל, בוחן אפשרות לערער על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לאשר את מכירת מסופי פי גלילות לקבוצת דלק. עוד נודע, כי לפני כשבוע הגיש בז"ן לממונה בקשה רשמית לעיון בתיק המיזוג. בחברה לישראל מאשרים כי החלו בהליך בדיקת אישור העסקה, אך מכחישים כי הוחלט על נקיטת צעדים משפטיים נגד אישור המיזוג.



ביוני השנה זכתה דלק במכרז למכירת שלושת מתחמי פי גלילות תמורת 800 מיליון שקל. הזכייה עוררה ביקורת בקרב כמה מחברי הכנסת וגורמים בענף הדלק. אלה מחו על הגברת הריכוזיות בענף, לאחר רכישת בית הזיקוק באשדוד (בז"א) בידי קבוצת פז ומכירת בית הזיקוק בחיפה לחברה לישראל שבבעלות משפחת עופר. מנגד ניצבו גורמים שטענו כי דווקא מפת ענף הדלק הנוכחית, שבה נותר בז"ן משווק התזקיקים היחיד לשוק הקמעוני המקומי, מחייבת כניסת גורם דומיננטי לשוק יבוא התזקיקים (באמצעות פי גלילות).



לפני כשישה שבועות אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים את הרכישה בכפוף לכמה התניות. בין היתר, נאסר על פי גלילות להפלות לרעה חברות אנרגיה אחרות בניפוק דלק מהמסוף, וכן חויבה דלק לקבל אישור פרטני לכל עסקה נוספת של יבוא, ניפוק ואחסון של דלק. דלק חויבה גם להמשיך להעמיד חמישה מכלים באשדוד לרשות חברת תש"ן כדי להבטיח הזרמת דלק חופשית במשק. ברשות נימקו את אישור העסקה בעובדה כי מדובר במיזוג אנכי בענף האנרגיה ולא במיזוג בין מתחרים.



בשבועות האחרונים התחמם המאבק העסקי בין בז"ן לדלק - לאחר שבתי הזיקוק העלו את מחיר התזקיקים מעבר למחירם הבינלאומי, ובכך פגעו במרווחי השיווק של חברות הדלק הקמעוניות (המחויבות במחיר מכירה מפוקח לצרכן). זאת, במקביל להצהרות דלק כי בכוונתה להפוך את פי גלילות ל"בית זיקוק שלישי" אשר יתחרה בבז"ן באמצעות ניפוק תזקיקים מיובאים לחברות הקמעוניות, וכי בכוונתה אף לפתח מערך יבוא דלק בשיתוף עם חברה בינלאומית מובילה בתחום. לפני כשבועיים אף פורסם ב-TheMarker כי לראשונה תחצה דלק את שיעור יבוא התזקיקים המרבי של החברה (40%) - ועד סוף 2007 תעבור לייבא כ-70% מסך התזקיקים הדרושים לה על חשבון הרכש מבז"ן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully