וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריטים מושכים כספם בבהלה

נעה גרטי

17.9.2007 / 16:52

לאור משבר המשכנתאות המוני לקוחות בנק נורת'רן רוק צובאים מהבוקר על דלתות הבנק בדרישה למשוך כספם. 2 מיליארד ליש"ט כבר נמשכו

משבר הסאבפריים שנולד בארה"ב עושה את דרכו מעבר לים האטלנטי ומגיע אל בריטניה. 2 מיליארד ליש"ט כבר נמשכו בימים האחרונים על ידי לקוחות מודאגים מבנק המשכנתאות הרביעי בגודלו בבריטניה - נורת'רן רוק (Northern Rock) . הבוקר צבאו המון לקוחות הבנק על דלתותיו, בתקווה שיספיקו למשוך את כספם לפני שהבנק יקרוס, לטענתם. הבנק פתח את סניפיו מוקדם לאור הבהלה, ויסגור אותם מאוחר מן הרגיל. על אף נסיונות ההרגעה ע"י אנשי פוליטיקה שונים, הציבור לא משתכנע ועדיין פוקד את הבנק.

מניית הבנק צנחה ב-30%, אך מנכ"ל הבנק אדם אפלגארת' הביע קור רוח בראיון לרשת SKY. לטענתו התופעה נובעת מפאניקה בקרב הציבור, ואין להם ברירה אלא להיענות לדרישותיו. הבעיה היחידה הצפויה לבנק, הוא טוען, היא הסוגיה הלוגיסטית של העברת כמויות הכסף ללקוחות, ולא העדרו. כשנשאל אפלגארת' הרגוע מדוע לא צפו את המשבר, ענה בתמימות, כי מדובר במשבר בארה"ב ועל כן לא היתה כל סיבה לחשוב שחרדות הלקוחות תתקוף גם בבריטניה.

נורת'רן רוק לא נחשב כבנק גדול בבריטניה, הוא בעל 76 סניפים בסך הכל, אך תופעת משיכת הכסף ההמונית הופכת אותו לסמל בתקופה זו של משבר אשראי. לבנק סך של 24 מיליארד ליש"ט מחסכונות כך ש-1/12 מהונו כבר נמשך, ועל כן גובר החשש שיקלע לבעיות פיננסיות בתקופה זו, וככל הנראה ידרוש התערבות של הבנק המרכזי במדינה.

נקודת האור היחידה שאנליסטים צופים במקרה כזה, היא מצב בו יגיע "האביר על הסוס הלבן", בדמות איל הון או חברה מבוססת, שיקנו את הבנק ובכך יושיעו אותו מן המשבר הנוכחי.

נימוס בריטי

למי שמבקש לגלוש לאתר הבנק הבריטי מצפה קבלת פנים אפולוגטית מטעם המנכ"ל אפלגארת'. "הבנק מציע את התנצלותו הכנה על אי הנוחות הנגרמת ללקוחות בימים האחרונים. הבנק שרואה את שירות הלקוחות כעמוד תווך, מודה כי בוודאי איכזב את לקוחותיו לאחרונה ועל כן מודה לכם על סבלנותכם".

אפלגארת' משחרר קריאת ארגעה מינורית בכותבו "אני מבטיח לכם שכספכם בטוח אצלנו, אך אם אתם מעוניינים למשוך אותו, אתם זכאים לכך. דעו שכספי החסכונות שלכם בטוחים, ואין כל צורך למשוך אותם. למקרה הצורך דעו כי הבנק המרכזי של אנגליה הסכים לגבות אותנו במקרה הצורך, והוא לא היה עושה כן לו היה סבור שאנו מצויים במשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully