וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכרז לאומי לא יפורסם לפני 2008

רם דגן

17.9.2007 / 10:28

ההערכה הראשונית היתה כי בדומה למכרז הראשון, גם מכרז לאומי השני יפורסם בנובמבר

בכיר במשרד האוצר העריך אתמול כי המכרז למכירת גרעין השליטה בבנק לאומי לא יתפרסם לפני הרבעון הראשון של 2008. ההערכה הראשונית היתה כי בדומה למכרז הראשון, גם מכרז לאומי השני יפורסם בנובמבר. בשבועות הקרובים תבחר המדינה את בנקאי ההשקעות שהמשימה שלו תהיה איתור בנק זר, שיביע עניין לרכוש את מניות השליטה בלאומי. כמו כן מנסחים אנשי האוצר והפיקוח על הבנקים את ההנחיות שעל פיהן יצטרך בנקאי ההשקעות הזר שנבחר לאתר את הרוכש הפוטנציאלי.

אתמול פורסם בכלי התקשורת כי באחרונה הציע שוב שלמה אליהו לבעלי המניות בבנק אגוד למכור את מניות הבנק. אליהו, שמחזיק כ-30% מבנק אגוד, מחזיק גם 10% מבנק לאומי ומעוניין ליצור באמצעות מניות לאומי, שמדינת ישראל תמכור בקרוב, גרעין שליטה בלאומי. כדי לקבל מבנק ישראל היתר שליטה בלאומי יצטרך אליהו בין השאר למכור את אחזקותיו בבנק אגוד, כמו גם את חברת הביטוח אליהו שבבעלותו.

אליהו לא ניגש למכרז הראשון שערכה המדינה על מניות הבנק. על פי הערכות, אליהו לא התמודד אז מכיוון שקיבל מבנק ישראל רמזים כי לא יקבל אישור שליטה בבנק. ואולם מאז נכשלו קרנות ההשקעה הזרות סרברוס-גבריאל, שזכו במכרז הראשון, בקבלת אישור השליטה - חזר אליהו לתמונה. אליהו אמנם לא זוכה לתמיכתם הנלהבת של נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים, שמעדיפים לראות משקיע זר ששולט בלאומי - אבל על רקע מאמציו האחרונים, מעריכים באוצר כי המדינה תפעל כדי להגיע איתו לפשרה.

"אי אפשר להתעלם מבעלי המניות של הבנק, ובוודאי לא מאליהו שמחזיק ב-10%", אמר הבכיר באוצר. בשלב זה המדינה עדיין לא קיבלה החלטה בעניין אליהו, אך אחת ההצעות היא להבטיח לו ייצוג בדירקטוריון או זכויות מסוימות לגבי קבלת ההחלטות בבנק, תחת מבנה הבעלות הפרטי החדש שיהיה לבנק.

בנק לאומי נמצא בשליטת מדינת ישראל, שמחזיקה כ-10% ממניות הבנק. על פי חוק הבנקאות, בעל מניות שמעוניין לקבל היתר שליטה מבנק ישראל צריך להחזיק לפחות 20% ממניות הבנק. כדי להפריט את הבנק המסחרי האחרון שנמצא בבעלות המדינה קיבלו בנק ישראל ומשרד האוצר החלטה לאשר למתמודדים פוטנציאליים, באופן זמני, שליטה בלאומי באמצעות 15% בלבד. המתמודדים הפוטנציאליים המיידיים בנוסחה הזאת הם אליהו וקרנות סרברוס-גבריאל, שמחזיקים 10% ממניות הבנק, כל אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully