וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסת ת"א: טיב טעם מאבדת 5%

אלי שיצר

17.9.2007 / 14:45

זאת על רקע פרשיית כלבוטק. מניית אפריקה ישראל מאבדת 2.1% ומושכת את מדד הנדל"ן לירידות של 1.1%

המסחר בבורסה בתל אביב מתאפיין היום בירידות שערים. בשעה זו רושם מדד תל אביב 25 ירידה של 0.3%, מדד תל אביב 100 מאבד 0.4% ומדד הנדל"ן מאבד 1.1%. מנגד, מדד הבנקים רושם עלייה של 0.6%. מחזור המסחר מסתכם ב-880 מיליון שקל.

הבורסה פתחה אתמול את השנה בעליות שערים נאות, בהובלת מדד הנדל"ן שזינק ב-3.2%, על רקע ההערכה כי הריבית בארה"ב תרד מחר, הורדה שעשויה לתמוך בשוקי ההון ברחבי הגלובוס. בנוסף, הרגיעה היחסית שנרשמה בבורסות העולם בסוף השבוע תרמה לאווירה האופטימית בפתיחת השנה החדשה בבורסה. אולם, היום חוזרים משקיעי העולם להביט בעצבנות על הנעשה במסדרונות וול סטריט, שם ייפתח שבוע המסחר לשבוע הקרוב. בינתיים בבורסות באירופה נרשמות ירידות שערים שנעות בין 0.2% בגרמניה ל-1.5% בפריז.

מחר צפוי הבנק המרכזי בארה"ב להוריד את הריבית בארה"ב לפחות ב-0.25% או אפילו ב-0.5%. הפחתת הריבית אמנם תקל על "מחנק האשראי" שנוצר לאחרונה, אך היא רק מהווה גלולת הרגעה להקלה בכאב ואינה פותרת את תחלואי הכלכלה העולמית באבחה אחת. האשראי הזול שניתן בשנים האחרונות כמעט ללא הגבלה וללא בחינה ראויה של סיכון מול תשואה לא צפוי לחזור בזמן הקרוב ולפמפם את השווקים כלפי מעלה.

היטיב לבטא זאת אתמול פעיל בכיר בשוק המוסדי שציין כי "גיוסי הון הפכו קשים יותר, ויחד עם התייקרות מחירי הנפט והורדת תחזיות הצמיחה של הבנקים בעולם ימשיכו לתת את אותותיהם בבורסות העולם".

בתוך כך, ממשיך משבר המשכנתאות להצביע על נוכחותו בבנקים ברחבי העולם. בסוף השבוע דיווח הבנק המרכזי של בריטניה שיעניק לנורתרן רוק - בנק ההלוואות הרביעי בגודלו בבריטניה - מימון בעקבות המשבר בשוקי המשכנתאות בארה"ב בהן השקיע. בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב ליהמן ברדרס, בר סטרנס וגולדמן סאקס ידווחו בהמשך השבוע על תוצאותיהם הכספיות, כך שניתן יהיה ללמוד מכך עד כמה העמיק משבר הסאבפריים אל המגזר הפיננסי.

בינתיים בשוק הסולידי ממתינים להחלטת הריבית בארה"ב מחר בשעה שאיגרת חוב מסוג שחר לתקופה של 8 שנים נסחרת כמעט ללא שינוי והתשואה ברוטו לפדיון מסתכמת ב-5.84%. .

אפריקה ממשיכה לזגזג

בין מניות הנדל"ן וחברות ההשקעה מניית חברת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, מאבדת 2.1% לאחר שדיווחה אתמול כי טרם השלימה את עסקת שינוי מבנה בעלות האחזקות בפרויקטים השונים ברחבי ארה"ב המשותפים לה ולתאגידים מקבוצת בוימלגרין.

מניית אפריקה נסחרת לאחרונה בתנודתיות רבה - היא מוסיפה או משילה 3%-4% כמעט מדי יום - ואין מדובר בדבר שבשגרה למניית מעו"ף כבדה.

עוד בין מניות הנדל"ן שרשמו אתמול תיקונים חדים הן אזורים שמוסיפה 0.4% לאחר שאתמול זינקה בכ-9% וקרדן אן.וי נחלשת היום ב-1%.

מניית דלק נדל"ן נסחרת ללא שינוי למרות שהודיעה היום כי קבוצת הביטוח מגדל רכשה כ-20% ממניות חברת הבת דלק נכסים מניבים בתמורה לשווי של כ-1.16 מיליארד שקל. בקבוצת דלק מתעתדים להנפיק את דלק נכסים מניבים כאשר תנאי השוק יאפשרו קליטה של גיוסי הון.

בתוך כך, חוגגים בשוק ההון עם המעבר לשעון חורף שנתיים ימים לרפורמת בכר שניטרלה במקצת את הריכוזיות של הבנקים בשוק ההון הישראלי. הבנקים בישראל אומנם פירסמו תוצאות שיא ברבעון החולף אולם תוצאות אלו נובעות בראש ובראשונה מהפחתת שיעור החובות המסופקים וכעת עסוקים בבנקים בחיפושים אחר מקורות רווח אלטרנטיווים. בנק דיסקונט שלא היה בעל פעילות חוץ בנקאית ענפה הודיע בשבוע שעבר ערב החג על כניסתו לקרדן פיננסים בפעילותה מחוץ לישראל. מניית דיסקונט נחלשת בשעה זו ב- 0.4%. מניית בנק פועלים רושמת עלייה של 0.1% ומניית לאומי רושמת עלייה של 2%.

בקרב חברות הכימיה מתחזקת מניית מכתשים אגן שמוסיפה 1% וכיל מאבדת 0.6%.

מניית טיב טעם מאבדת 4.8% לאחר שהודיעה היום כי "במהלך התקופה האחרונה מנהלת החברה חקירה פנימית לבדיקת חשדות בדבר קשירת קשר על ידי עובדים בטיב טעם, ובכלל זה עובדים שפוטרו, לפגוע באחד ממפעלי טיב טעם במתכוון ולהסב לו נזק באמצעות ביצוע פעולות (במעשים ובמחדלים), העלולות להיחזות כבלתי תקינות, בתוך המפעל האמור". פעולות אלו תועדו על ידי התוכנית "כלבוטק" של רפי גינת בערוץ 2 - שהוזמנה על ידי העובדים לתעד את הנזקים שביצעו.

במגזר מערכות המידע, מטריקס מקבוצת פורמולה מאבדת כ-0.2% למרות הודעתה כי בכוונתה להרחיב את פעילותה בשווקים הבינלאומיים על ידי יישום אגרסיווי של מדיניות מיזוגים ורכישות. המועמדות לרכישה לדברי מנכ"ל מטריקס, מוטי גוטמן, הן חברות ישראליות שפרצו לשוק הבינלאומי, אבל מתקשות להתרחב וזקוקות לפלטפורמה ניהולית ופיננסית רחבה שתתמוך בפעילותן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully