וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה בשוק

דן פיינשטיין

17.9.2007 / 15:16

מצפון עלולה להיפתח הרעה, ממערב נושב משבר הסאבפריים ואנחנו בלבנט - במה עלינו להשקיע אם בכלל?

בתקופה האחרונה ניכר כי ציבור המשקיעים אובד עצות. ירידות השערים החדות שהחלו לפקוד את שוקי העולם לקראת סוף חודש יולי, בעקבות מה שזכה לכינוי "משבר הסאבפריים" הידוע לשימצה, מחקו את רוב (ולחסרי המזלז – את כל) עליות השערים מהם נהנו המשקיעים מתחילת השנה.

לצרה הצרורה שמקורה בארה"ב, הצטרפה לפני כשבועיים צרה נוספת- הפעם מבית. התקיפה שהיתה או לא היתה במעבה סוריה הצליחה לערער פעם נוספת את היציבות הביטחונית הרעועה בלאו הכי. חרושת השמועות שנילוו לפעולה בצפון נוספו לחששות מהתחממות הגיזרה הדרומית בארץ והעיבו על הבורסה החבוטה.

כיום, כמעט חודשיים מאז פרוץ משבר האשראי העולמי וכשבועיים ממה שיכול להתפרש כהסלמה במצב הביטחוני בארץ, ניצב המשקיע הקטן על המדוכה. אל מול מכבשי הלחצים הפוקדים את הבורסה התזזיתית, מהדהדים בראשו אותם קולות מרגיעים של מנהלי ויועצי השקעות המרביצים תורתם חדשות לבקרים וטוענים כי "המשבר הוא זמני", "נתוני הבסיס הכלכליים עודם חיוביים" ובכלל, "מי שמוכר בזול, ישלם ביוקר".

כדי לנסות ולפשט נושא סבוך שרבות דובר בו בעבר, להלן מספר תובנות על השפעת הגורמים המוזכרים לעיל מבית ומחוץ על הבורסה ועל התנהגות המשקיעים.

הביטחון שבמניות בטחוניות

על המשקיע לזכור ולנסות להפיק לקחים ממקרי עבר. ביומה הראשון של מלחמת לבנון השנייה, עם היוודע דבר חטיפת החיילים, הבורסה באחד העם נחתה בכ-5% אך חתמה את יום המסחר בעלייה של כ-3% (אחרי שדן חלוץ מכר את תיק המניות שלו). על אף שאינני סבור שאותה תפנית חדה היתה ראויה ומוצדקת מבחינה כלכלית גרידא, אין ספק כי הפאניקה שיחקה תפקיד מרכזי ואלו שנתקפו בה יצאו כשידם על התחתונה.

על אף האמור, אין להקל ראש במצב בו רוחות של עימות מקומי מנשבות באוויר. אחד מאפיקי ההשקעה שהוכיחו עצמם בעיקר בעת תקריות בטחוניות נקודתיות הוא "המניות הבטחוניות".
המניות הבטחוניות הן אותן מניות של חברות המייצרות, מפתחות או משווקות ציוד שעיקר שימושו הוא בידי גורמי צבא או משטרה. משבר בטחוני הגורר עימו הערכות צבאית, בעיקר, מביא לגידול בהיקף המכירות של אותן חברות. ההסטוריה מוכיחה שישנה נהירה של משקיעים אל מניות אלו בעת משברים בטחוניים, נהירה שמביאה לנסיקה בשערי המניות הללו, בעיקר לתקופה קצרה.

בראש המניות הביטחוניות עומדת אלביט מערכות, שנסחרת במדד המעו"ף, בנוסף אליה ניתן למנות ברשימה חלקית את מגל מערכות, המייצרת מערכות הגנה אלקטרוניות פריפריאליות, רבינטקס, המייצרת אפודי מגן וקסדות ופמס יצרנית יריעות המשמשות כחומר גלם בייצור מיגון נגד איום בליסטי.

המתיחות הבטחונית החדשה היא אומנם נושא בר השפעה, בייחוד בזווית המקומית, אך כל עוד הוא נשאר בגדר פעולות חרש נקודתיות הוא חוסה תחת משבר הסאבפריים הגלובלי.
מקור המשבר הינו במשכנתאות שניתנו, בארה"ב בעיקר, לציבור בעל יכולת החזר נמוכה מהממוצע (סאבפריים). כשאותם לווים לא יכלו לעמוד בהתחייבויותיהם הם הותירו את בנקאי המשכנתאות בקשיי נזילות, כלומר חסרי מזומן. אך פה לא נגמרה הבעיה.

בתי השקעות רבים ברחבי העולם השקיעו את את כספם וכספי לקוחותיהם במעין אגרות חוב המרכזות משכנתאות של אותם לווים בעיתיים וכשאלו , כאמור, לא הצליחו לפרוע את חובם, אגרות חוב אלו הפכו לחדלות פרעון, משמע חסרות ערך.
מימדי הפגיעה של המשבר עדיין אינם ברורים לגמרי וחדשות אודות בנקים חדשים למשכנתאות שנפגעו מהמשבר צצות לעיתים תכופות, כשלאחרונה אף הרחיקו מתחומי ארה"ב והגיעו לאירופה.

על אף צעדי הסיוע אותם נוקטים הבנקים המרכזיים בארצות בהן התגלו סימני המשבר, השווקים צפויים להמשיך ולהתנודד עד שיתבררו לגמרי מימדי הפגיעה. משקיעים בעלי משמעת ותעוזה יכולים למצוא בשווקים הזדמנויות קנייה מצויינות, אך לא כל הנוצץ זהב. הזדמנויות, לכאורה, במניות ממגזרים שנפגעו ישירות מהמשבר עלולות להתברר כתפיסת סכין נופלת.

הכותב הוא אנליסט בבית ההשקעות פרוקסימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully