וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיקוח על מחירי גז הבישול בבתי הזיקוק יוסר ב-1 באוקטובר; הייקור הצפוי: 20%

אבי בר-אלי

17.9.2007 / 17:37

הנפגעים העיקריים יהיו התעשיינים; חברות הגז לא שוללות ייקור מחירים לצרכן הביתי



הפיקוח על מחירי גז הבישול (גפ"מ) הסיטוניים בבתי הזיקוק יוסר ב-1 באוקטובר וצפוי להתייקר כבר בחודשים הקרובים בשיעור של 20%-10%. לפי הערכות, יגולם הייקור במחיר המוזל המוענק כיום ללקוחות הגפ"מ הגדולים בתעשייה, ואולם בחברות הגז לא פוסלים את האפשרות לייקור מחירי הגז גם ללקוחות ביתיים.



במסגרת החלטת הממשלה על פיצול בתי הזיקוק והפרטתם ב-2005, הוחלט גם על הסרת הפיקוח על מחירי התזקיקים פרט לאלו המיוצרים בבית זיקוק אחד בלבד ולגז הבישול, אשר הסרת הפיקוח על מחיריו הסיטוניים נדחתה עד שנה לאחר השלמת הפרטת בית הזיקוק באשדוד בספטמבר 2006.



לעומת הפיקוח על מחירי הדלק, אשר הוסר כליל ועורר בחודשים האחרונים סערה בענף האנרגיה, קבעה הממשלה בזמנו מספר מגבלות על התחרות החופשית במחירי הגפ"מ. זאת משום שבשוק הגפ"מ נותר הביקוש השוטף גבוה מן ההיצע, ולכן נדרשו אמצעי ריסון מפני ייקור תעריפים בלתי נשלט.



לפיכך, מחויבים בתי הזיקוק בקביעת מחיר התואם למחירי עלות (רכישת הגז, הובלתו ודמי ביטוח), וכן נדרשים בדיווח שוטף של המחירים הסיטוניים למנהל הדלק במשרד התשתיות. במידה ויחרגו המחירים שיגבו מן המחיר הבין לאומי המקובל ומן העלויות ההולמות מעבר לפעמיים בשנה, רשאית המדינה להחזיר את הפיקוח.



שוק הגפ"מ מהווה בישראל כ-5% משוק התזקיקים (500-400 אלף טון בשנה), מתוכם מיובא גז בשיעור 30%-25%. עם זאת, סובלת אופציית היבוא ממספר חסמים, כשהעיקרי בהם הוא מחסור חמור במתקני איחסון. בעוד מחיר הגפ"מ בשער בתי הזיקוק נע היום סביב ה-500 דולר לטון, תביא הסרת הפיקוח לייקור של 100-40 דולר לטון (טווח נרחב הנובע מן התנודתיות בשוק הגפ"מ העולמי).



לפי הערכות גורמים במשק האנרגיה, היות והמחיר לצרכן הביתי גבוה כבר היום פי 6-5 מהמחיר הסיטוני בשער בתי הזיקוק (2,900-2,400 דולר לטון), הרי שאת מרבית הייקור ייאלצו לספוג התעשיינים הנהנים מהנחות ניכרות מצד חברות הגז.



בחברות הגז, לעומת זאת, לא ממהרים לאמץ את התחזיות - לא שוללים את גילום הייקור במחיר לצרכן ומזהירים מפני פגיעה בתעשייה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully