וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרינספאן: "הנפילה במחירי הבתים בארה"ב תהיה חדה משחושבים; לא אופתע מנפילה דו-ספרתית"

סוכנויות הידיעות

17.9.2007 / 21:11

היו"ר לשעבר של הבנק הפדרלי מודה כי יש "בועה" בשוק הדיור, בראיון ל"פייננשל טיימס"



מחירי הבתים בארה"ב צפויים לצנוח בשיעור ניכר לעומת רמתם הנוכחית, אמר היום היו"ר לשעבר של הבנק הפדרלי, אלן גרינספאן, בראיון לעיתון "פייננשל טיימס", במסגרתו הודה גם כי נוצרה בועה בשוק הדיור האמריקאי. הירידה במחירי הבתים "תהיה חדה יותר מאשר מרבית האנשים צופים", וצפויה להיות "לפחות בשיעור חד ספרתי גבוה" ממחירי השיא, אמר גרינספאן בראיון שנערך עמו לקראת הגעתו למדפים היום של ספרו האוטוביוגרפי החדש. יו"ר הפד לשעבר הוסיף כי לא יהיה מופתע אם הנפילה במחירים תהיה "דו-ספרתית", והעריך כי מחירי הבתים בארה"ב כבר נמוכים ב-2% עד 3% מרמות השיא שרשמו.



במהלך קרוב לשני עשורים בתפקידו כיו"ר הבנק הפדרלי, גרינספאן מעולם לא השתמש בפומבי בביטוי "בועה" ביחס לשוק הדיור בארה"ב, אלא העדיף את השימוש במונח שוק "מבעבע" (froth). מחליפו בתפקיד יו"ר הפד, בן ברננקי, אף הוא מקפיד להימנע מהשימוש במילה "בועה". עם זאת, בראיון לטיימס הודה גרינספאן כי הביטוי שוק מבעבע "היה בעצם דרך נקייה לומר בועה". לדבריו, הוא עדיין חושב שהביטוי "בעבוע" הוא תיאור טוב יותר, בשל הפערים בין מחירי הבתים בשווקים מקומיים שונים. עם זאת הודה כי "כל הבועות שיוצרות את הבעבוע מצטברות לכדי בועה כוללת".



גרינספאן, שפרש מראשות הבנק הפדרלי בינואר 2006 לאחר יותר מ-18 שנה בתפקיד, התראיין באחרונה רבות לתקשורת לצורך קידום ספר זיכרונותיו "The Age of Turbulence: Adventures in a New World". בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" שפורסם אף הוא היום, אמר גרינספאן כי הסבירות למיתון בארה"ב גבוהה עתה מעט יותר משליש. מוקדם יותר השנה העריך גרינספאן כי הסיכוי למיתון עומד על שליש.



גרינספאן ציין כי ישנו בשוק מלאי גדול מאוד של בתים חדשים שלא נמכרו, היוצר לחץ על הקבלנים למכור אותם מהר. כתוצאה מכך, "יש פוטנציאל לירידה חדה בהרבה במחירים", שתכווץ אף יותר את ערך הבתים, תוביל לשמיטות נוספות של משכנתאות סאבפריים ותאט את הצריכה הפרטית, אמר גרינספאן.



לדבריו, לפני מספר חודשים הוא העריך כי הסיכוי להאטה בשוק הדיור הארצי נמוך מ-50%, בהתבסס על תרחישים דומים בבריטניה ובאוסטרליה. אולם הוא נהפך פסימי יותר לאחר שגמר לכתוב את ספרו, כשהתברר כי תעשיית הבנייה אינה מסוגלת לאזן בין התחלות הבנייה לבין שיעור מכירות הבתים, ההולך ומידרדר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully