וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגז לבישול צפוי להתייקר ב-20%

אבי בר-אלי

18.9.2007 / 5:33

זאת לאור הסרת הפיקוח על המחירים בבתי הזיקוק ב-1 באוקטובר. הערכות: הנפגעים העיקריים יהיו התעשיינים

הפיקוח על מחיר הגז לבישול (גפ"מ) הסיטוני בבתי הזיקוק יוסר ב-1 באוקטובר. הגפ"מ צפוי להתייקר בחודשים הקרובים ב-10%-20%. לפי הערכות במשק האנרגיה, חברות הגז, שייאלצו לספוג את הייקור, יגלמו את מרביתו במחיר הנמוך שהן גובות כיום מלקוחות הגפ"מ הגדולים בתעשייה. עם זאת, בחברות הגז אין פוסלים את האפשרות כי ייקור הגפ"מ יגרור גם את ייקור הגז לבישול ללקוחות הביתיים.

בהחלטת ממשלה על פיצול בתי הזיקוק והפרטתם שהתקבלה ב-2005 נקבע כי יוסר הפיקוח על מחירי התזקיקים, פרט לאלה המיוצרים בבית זיקוק אחד בלבד. כמו כן הוחלט כי יוסר הפיקוח על מחיר הגז לבישול שנה לאחר השלמת הפרטתו של בית הזיקוק באשדוד (בספטמבר 2006).

לעומת הפיקוח על מחירי הדלק, שהוסר כליל ועורר בחודשים האחרונים סערה במשק האנרגיה, קבעה הממשלה בזמנו כמה מגבלות על התחרות החופשית במחיר הגפ"מ; בשוק זה נותר הביקוש השוטף גבוה מההיצע, ולכן נדרשו אמצעי ריסון מפני ייקור תעריפים בלתי נשלט.

לפיכך מחויבים בתי הזיקוק בקביעת מחיר התואם את מחירי העלות (רכישת הגז, הובלתו ודמי ביטוח). כמו כן נדרשים בתי הזיקוק בדיווח שוטף על המחיר הסיטוני למינהל הדלק במשרד התשתיות. אם יחרוג המחיר שייגבה מהמחיר הבינלאומי המקובל ומהעלויות ההולמות מעבר לפעמיים בשנה - המדינה תהיה רשאית להחזיר את הפיקוח.

"מהלך אנטי תחרותי"

שוק הגפ"מ מהווה כ-5% משוק התזקיקים בישראל (400-500 אלף טונה בשנה) - 25%-30% מהם מהווה הגז המיובא. עם זאת, סובל היבוא מכמה חסמים, והעיקרי שבהם הוא מחסור חמור במתקני אחסון.

מחיר הגפ"מ בשער בתי הזיקוק נע כיום סביב 500 דולר לטונה. בעקבות הסרת הפיקוח יתייקר הגפ"מ ב-40-100 דולר לטונה - טווח רחב הנובע מהתנודתיות בשוק הגפ"מ העולמי.

לפי הערכות במשק האנרגיה, היות שהמחיר לצרכן הביתי כבר גבוה כיום פי-חמישה ואף פי-שישה מהמחיר הסיטוני בשער בתי הזיקוק - 2,400-2,900 דולר לטונה - את מרבית הייקור ייאלצו לספוג התעשיינים, הנהנים מהנחות ניכרות מצד חברות הגז. עם זאת, בחברות הגז אין שוללים את גילום הייקור במחיר לצרכן הפרטי, ומזהירים מפני פגיעה בתעשייה.

בכיר באחת מחברות הגז אמר: "זו תהא בכייה לדורות, משום שיוצרים מצב שבו הצרכן התעשייתי לא יוכל להתמודד עם מתחריו בחו"ל. זהו מהלך אנטי-תחרותי".

יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, משה כהן, אמר כי מוטב היה שהמדינה תדחה את הסרת הפיקוח עד להסרת החסמים ליבוא הגפ"מ והזרמת הגז הטבעי ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully