וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך 2 שקלים הזיזו את מדד האג"ח הקונצרני: עיוות בבורסה גרם לזינוק יומי של 380% באג"ח של דלק נדל"ן

אפרת נוימן

18.9.2007 / 7:27

העיוות הרים מדד האג"ח הקונצרני הכבד ב-0.4%; הבורסה: זה מקרה נדיר; נפיק את הלקחים



למנהלי קרנות של אג"ח קונצרני כדאי לשים לב לסיפור הבא. ביום חמישי לפני שבוע וחצי קרה משהו מוזר בחישוב השער של אג"ח מסדרה ה' של דלק נדל"ן. מדובר בסדרה שרק החלה להיסחר. ביום המסחר הראשון, יום חמישי 6 בספטמבר, נקבע השער של האג"ח על 20.7 אגורות. מחזור המסחר היה - וזו לא טעות - 2 שקלים.



ביום המסחר הבא, יום ראשון 9 בספטמבר, כבר נקבע השער בסיום המסחר על 99.5 אגורות. כתוצאה מכך, זינקה איגרת החוב באותו יום ב-380%. בזכות זה גם עלה באותו יום מדד האג"ח הקונצרני ב-0.36%. אלמלא ההשפעה של הזינוק באג"ח של דלק, היה המדד אמור לסגור את היום כמעט ללא שינוי.



אז מה בעצם קרה פה? בבורסה מסבירים כי מדובר במקרה נדיר וקיצוני שנוצר בגלל מחזור מסחר נמוך בסדרה גדולה. "מדובר בסדרה של יותר ממיליארד שקל. על מנת שלא כל עסקה קטנה תגרום לתנודה גדולה יש מנגנון שלא מאפשר לשער לעלות ולרדת בכל תנודה אם יש מחזור מסחר קטן. ביום המסחר הראשון באג"ח של דלק נדל"ן היה מחזור זעום של 2 שקלים. לפי המנגנון, כדי לקבוע שער של 100 אגורות צריך לפחות מחזור של 10 שקלים. אבל המחזור היה חמישית מזה, ולכן במקום שער של 100 נקבע שער של 20. המנגנון, שנועד לשפר ולהגן על המשקיעים, בעצם עיוות את השער". הטעות לא משפיעה על המשקיעים. ביום המסחר למחרת כבר התעדכן השער למחיר של 99.5 אגורות, כך שמי שקנה את האג"ח בהנפקה ראה את הנייר יורד בחדות ואז עולה בחזרה בחדות. הבעיה היא שהעיוות גרם לכך שמדד האג"ח הקונצרני מוטה כעת כלפי מעלה בכ-0.4%. כלומר, אם מתחילת החודש נותר המדד ללא שינוי, הרי שבלי העיוות שנוצר הוא בעצם ירד מתחילת החודש ב-0.36%.



המשמעות היא בעיקר בהיבט השוואתי. בשביל מנהלי קרנות של אג"ח קונצרני, מדד היחס לביצועים של הקרנות שהם מנהלים הוא מדד האג"ח הקונצרני הכללי. אבל הם בעצם "מופלים לרעה", כי המדד מוטה למעלה בכ-0.4%. בחודש עצבני, כשלכל עשירית אחוז יש משמעות, זה גם יכול להיות הבדל בין מדד שלילי לחיובי. בבורסה מסכימים כי נגרם עיוות, אבל מבחינתם השער נקבע לפי הכללים. "זה מקרה מאוד נדיר, של מחזור של 2 שקלים בסדרה של מיליארד שקל. אנחנו נפיק את הלקחים. ברור שמדדים כמו ת"א 25 או תל בונד הם באיכות יותר גבוהה. יש חולשה למדדים כלליים שכוללים גם ניירות בלי דרישות סף".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully