וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר לאן? חששות מפני התמוטטות הדולר - היורו יהפוך למטבע החזק בעולם

הראלד טריביון

18.9.2007 / 8:42

על רקע המשבר בשוקי האשראי, כלכלנים רבים דנים באפשרות כי היורו יתפוס את מקומו של הדולר



מאת קרטר דוהרטי



שרי אוצר ובנקאים בבנקים המרכזיים התריעו על כך כי בשלב כלשהו, שאר העולם יאבד את נכונותו לממן את נטיית ארה"ב לצרוך הרבה יותר ממה שהיא מייצרת, וכי צניחה חופשית הרת אסון בערך הדולר תהיה התוצאה. ואולם במשך זמן רב יותר מאשר חזו מרבית הכלכלנים לפני עשור, המשיך העולם להיות שותף מרצון בהפרזה אמריקאית עד שמשבר פיננסי חדש שהחל בארה"ב זיעזע הקיץ את האמון בכלכלה הגדולה בעולם.



ביום חמישי נפל הדולר לרגע קט לשפל חדש מול היורו, 1.3927 דולר ליורו, בעוד הירידה האיטית שאיפיינה את הדולר בחודשים האחרונים החלה להאיץ בשבוע האחרון. בנוסף לעצבנות גוברת לגבי קצב ירידת הדולר, אנליסטים רבים כיום מוכנים לדבוק בטענה שממנה ניסו להימנע רק לפני כמה שנים: היורו יישא בנטל העיקרי שינבע מירידת הדולר.



היורו, המשותף ל-13 מדינות, נחשב פעם כניסוי נועז. ואולם אמינותו עלתה ונכסים פיננסיים ביורו נחשבים לטובים באותה מידה כעמיתיהם האמריקאיים. לאור השינוי הכלכלי לטובה העושה דרכו באיטיות בבירות אירופה ומבנה חברות יציב - דולר חלש משמעותו, ובצדק, יורו חזק יותר.







"היורו הרוויח את המגיע לו", אמר סטיבן ג'ן, ראש החטיבה למחקר שערי מטבע במורגן סטנלי. "התאוששותו אינה מהווה ברירת מחדל", הוא הוסיף.



התיאבון המתמשך להשקעות אמריקאיות נובע מעבר מרשים של צמיחה כלכלית חזקה ומערכת פיננסית העמידה באופן יוצא דופן לזעזועים. ואולם לטענת האנליסטים, הסערה האחרונה בשוקי המשכנתאות פגעה כהרף עין באמון בעמידות של המערכת הפיננסית האמריקאית בדרגה גבוהה יותר מאשר אפילו פקיעת בועת הטכנולוגיה ב-2000, או התקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. בנוסף, היא העלתה את הסיכוי למיתון.



בעוד מרבית הכלכלנים לפני כמה חודשים היו מתייחסים בביטול לסיכוי של קריסה בערך הדולר, כיום הם דנים באפשרות כי מצב הדומה להתמוטטות הדולר בשנות ה-70 עשוי להתרחש בשנית.



כשמטבע קורס, הבנק המרכזי יכול לדחוף מעלה את הריבית כדי למשוך השקעות, אך לחנוק את הכלכלה תוך כדי. לחלופין, הוא יכול להניח למטבע ליפול ולהיות עד לעלייה חדה במחירי היבוא, ובסופו של דבר במוצרי הצריכה המקומיים. אינפלציה דו ספרתית היתה התוצאה של ירידת הדולר בשנות ה-70, ורק מיתון גלובלי הצליח להביא לסיומה. כיום, החולשה הנוכחית של הדולר נובעת מחוסר ודאות לגבי תגובת הבנקים המרכזיים לנוכח המשבר בשווקים הפיננסיים.



הבנק המרכזי של אירופה (ECB) דחה את העלאת הריבית שתיכנן לספטמבר, אך הוא עדיין נוטה להדק את האשראי פעם אחת נוספת עד סוף השנה. לעומתו, הבנק הפדרלי של ארה"ב רמז על הורדת ריבית בפגישתו הקרובה ב-18 בספטמבר - צעד שיצמצם את כוח משיכתם של נכסים דולריים בכך שיגרום לדולר לרדת אף יותר. ואולם בטווח של 18 החודשים עד השנתיים הבאות, משקיעים תוהים כמה מהר יפול הדולר. לשאלה זו אין מענה פשוט.







לאחר תקופה של צמיחה חזקה, כלכלת ארה"ב נקלעה לשלב של התרחבות איטית, וביום שישי שעבר הופיע אות האזהרה החמור מכל - הידרדרות ברורה בצמיחה בשוק העבודה. הנתונים תאמו את אזהרות הרווח של כמה קמעוניות ענק אמריקאיות, כגון וול מארט והום דיפו. מצב זה מרמז על כך כי הוצאות הצרכנים, עמוד השדרה של הכלכלה האמריקאית זה שנים, דועכות. דעיכה זו עלולה להתרחש באופן הגיוני על רקע שוק הדיור המתקרר, מאחר שאמריקאים רבים לוו כספים למטרת הוצאות אישיות בהנחה שערך ביתם יעלה.



ירידה בהוצאות הצרכנים משמעותה יבוא פחות. הגירעון במאזן השוטף עלה לשיא של 6.8% מהתמ"ג בסוף 2005, וכעת הוא מסתכם ב-5.5%. בעוד נתוני הרבעון השני של 2007 צפויים להתפרסם ביום שישי הקרוב.



גירעון נמוך יותר משמעותו כי פחות הון צריך לזרום לארה"ב, והוא עקבי עם מגמת ירידה של הדולר. מאז אמצע השנה שעברה הכביד הדולר על זרימת המסחר ונפל באופן מתמשך מול המטבעות העיקריים בעולם, לפי נתוני הבנק הפדרלי. כל זה מצביע על כך שלמרות הכותרות לגבי שפל חדש, הדולר יכול להיות בעיצומו של תהליך הסתגלות הדרגתי, בעוד כלכלת ארה"ב נהפכת למונעת פחות בידי הלוואות בשוק הבתים.



הבעיה, כפי שכל כלכלן יודע, היא כי גירעון במאזן השוטף בסדר גודל של כ-770 מיליארד דולר הוא עצום. זרים מתבקשים לספק דולרים כשסערת הסאבפריים מאיימת לזלוג לכלכלה הרחבה יותר.



במלים אחרות, כשהפסיכולוגיה של המשבר אוחזת בשווקים הפיננסיים, חוסר ודאות לגבי הדולר נהפך גורם חשוב. ועם צמיחה חזקה בכל מקום אחר בעולם, יש אפיקים מושכים יותר מאשר הדולר. "הבעיה היא שהגירעון עדיין מאוד גדול ויש הזדמנויות השקעה רבות מחוץ לארה"ב", אמר ג'ן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully