וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בחוק לעידוד השקעות הון: הלוואות לתעשיינים במקום מענקים

אורה קורן

18.9.2007 / 9:02

ועדה משותפת לתמ"ת ולאוצר תדון בתוכנית מקיפה לעידוד השקעות בתעשייה; בין ההצעות: מתן עדיפות לפריפריה



המענקים לתעשייה יוחלפו בהלוואות; תינתן העדפה לפריפריה הרחוקה; עידוד תעסוקה יינתן רק למגזר החרדי והערבי - אלה ההצעות העיקריות העולות בדיונים מקדימים במשרדי האוצר והתמ"ת לקראת כינוס ועדה שתעסוק בשינוי חוק עידוד השקעות הון, הקובע את הקריטריונים למתן סיוע ממשלתי בהקמה או בהרחבה של מפעלי תעשייה.



בסוף השנה יפוג תוקפם של שני מסלולי תמיכה מהותיים בתעשייה במסגרת חוק עידוד השקעות הון: מסלול המענקים ומסלול עידוד התעסוקה. ועדה שמינתה הממשלה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, גבריאל מימון, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, קובי הבר, לדיון בעתיד מסלול המענקים תנצל את המנדט לדיון מקיף במסלולים חדשים בחוק.



מסלול המענקים מאפשר למפעל לקבל מענק כספי שהיקפו נקבע על פי מרחקו מהמרכז, בתנאי שהמפעל עומד בקריטריונים של החוק, ובראשם יצוא. משרד האוצר מסרב לחדש את מסלול המענקים בנימוק שאינו מניב את התשואה הטובה ביותר למדינה. המשרד מוכן להמשיך לתקצב סיוע לתעשייה, אך במסלולים שישקפו פחות סיכון ויותר כדאיות כלכלית מובהקת למשק.



העדפת הפריפריה



משרד התמ"ת מתנגד לביטול מסלול המענקים, אבל ברור לו כי גם אם יימשך - תקציבו יהיה מוגבל. לכן בונים במשרד התמ"ת מסלולי תמיכה חדשים ומוכנים לדון בשינוי תמהיל התמיכות בתעשייה ובשינויים בתוך מסלול המענקים בתמורה לאי ביטולו.



אחד הרעיונות שמשרד האוצר צפוי לאשר הוא סיוע בהלוואות לתעשיינים, במקום מענקים. זאת בדומה למנגנון ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, שבו הקצתה המדינה 90 מיליון שקל להלוואות וערכה מכרז בין הבנקים שניהלו את תהליך ההלוואה. הבנקים התחרו ביניהם מי יעניק הלוואות גבוהות יותר על כל שקל ממשלתי, והתוצאה היתה שלעסקים קטנים ובינוניים הועמדו הלוואות בהיקף של 600 מיליון שקל. המדינה ערבה רק לחלק מההלוואות. הניסיון העלה כי רק 3% מהעסקים שקיבלו הלוואות כשלו.







באוצר אומרים כי יהיו מוכנים לשמוע כל הצעה נוספת שתהפוך את התמיכה הממשלתית בתעשייה לכדאית יותר ממסלול המענקים הנוכחי ואשר תענה לקריטריונים של צמצום ביורוקרטיה, צמצום הקשר בין הון ושלטון וצמצום חוסר הוודאות של המשקיעים.



במשרד התמ"ת מרימים בימים אלה את הכפפה ומגבשים כמה הצעות. המטרה של שר התמ"ת, אלי ישי, ושל מימון היא לחזק את הפריפריה ולהעביר אליה גם תעשיות היי-טק. אחת ההצעות שנבחנת היא שינוי שיעור המענק והגברת ההעדפה של הפריפריה הרחוקה לעומת הפריפריה הקרובה יותר למרכז. כלומר, משקיע בקרית שמונה יקבל מענק גבוה יותר ממשקיע בבית שאן.



מכיוון שבמשרד התמ"ת מעריכים שמסלול המענקים יימשך למרות התנגדות משרד האוצר, ושתקציבו יישאר נמוך יחסית לעבר, מוכנים במשרד גם לשקול הפחתת שיעור המענקים ל-10%-15%, לעומת 24% כיום בפריפריה.



ערבים וחרדים תחילה



מסלול התעסוקה בחוק עידוד השקעות הון מאפשר לחברות הזוכות במכרזים ממשלתיים ייעודיים למסלול זה לקבל סבסוד לחלק משכר העובדים שהן מעסיקות בפריפריה כתוצאה מהזכייה במכרז. מסלול זה איפשר בשלוש השנים האחרונות ליצור אלפי מקומות עבודה בפריפריה. מתוך 450 מיליון שקל שהועמדו למסלול נוצלו עד כה יותר מ-300 מיליון שקל. במשרד התמ"ת מתכננים לנצל את מלוא התקציב עד סוף השנה, אבל אם זה לא יקרה, יאפשר משרד האוצר להעביר את התקציב שיישאר למכרזי תעסוקה גם ב-2008.



משרד התמ"ת יציע לחדש את המסלול כמו שהוא לעוד כמה שנים. משרד האוצר צפוי להסכים לחדש אותו עם התאמות, שעיקרן הפניית כספי הסיוע הממשלתי רק לאוכלוסייה שכושר ההשתלבות שלה בעבודה נמוך ביותר - חרדים וערבים.



הצעה נוספת של משרד התמ"ת היא תמרוץ מעבר תעשיות היי-טק ותעשייה מעורבת-מסורתית לפריפריה. המטרה היא לאפשר לאלפי סטודנטים הלומדים בפריפריה להישאר בה עם תעסוקה בשכר גבוה יחסית. בנוסף יציע משרד התמ"ת לתמרץ סטודנטים להישאר בפריפריה באמצעות הטבות מס, הנחה ברכישת קרקע למגורים וסיוע בתשלום למעונות יום לילדים.



מסלול הטבות מס מאפשר לחברות לקבל פטור מלא או חלקי מתשלום מסים לתקופה קבועה בחוק בהתאם למרחק של המפעל מהמרכז. גם מסלול זה צפוי לעבור שינוי. במשרד האוצר מרוצים מהמסלול, אבל יציעו ליצור הפרדה גדולה יותר בין הפריפריה הרחוקה לפריפריה הקרובה יותר למרכז. הרחוקה תיהנה ממרב ההטבות. הקרובה יותר למרכז תקבל פחות הטבות מהנהוג כיום. מסלול הטבות המס הוצא ממשרד התמ"ת בשנים האחרונות ונמצא בשליטת משרד האוצר. ההטבות ניתנות לאחר שהמפעל החל במכירות, כך שהסיכון למדינה קטן יחסית למסלול מענקים, שבו ההטבה ניתנת לפני שהמפעל התחיל לייצר ולמכור.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully