וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך משפיעה עלינו ריבית ארה"ב

דפנה מאור

18.9.2007 / 21:03

ההורדה האגרסיבית מאותתת כי משבר האשראי חמור והסיכון האינפלציוני פחות מדאיג את ברננקי. השקל עשוי להתחזק

הורדת הריבית האגרסיבית של הבנק הפדרלי היא, ככל הנראה, צעד ראשון במסע לא קצר שיעשה הבנק בחודשים ובשנים הקרובות.

רק בחודשים האחרונים החלו השווקים לחוש את ההשלכות השליליות של הריבית הנמוכה ששררה בארה"ב עד יוני 2004 - ריבית של 1%, שהועלתה תוך פחות משנתיים ב-4.25%, והנה הגיע שוב התור למחזור הורדות. הסיבה לכך היא האטה ניכרת בפעילות הכלכלית של מגזרים שלמים בארה"ב - הדיור, התעסוקה, הייצור, והצריכה הפרטית.

אז מה זה אומר לנו?

1. העובדה שהפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% מראה שאיום האינפלציה פחות מדאיג את ברננקי מאשר האיומים על הצמיחה בארה"ב. למרות שהתייקרותן של סחורות היסוד, חומרי הגלם והאנרגיה היא חלק ממגמה שמאיימת על יציבות המחירים העולמית, פעל ברננקי בניגוד לניצי האינפלציה. בהודעתו אמר הבנק כי משבר האשראי עלול להגביל את הצמיחה הכלכלית בעתיד.

2. הורדת ריבית אמורה לסייע לשוקי המניות - ואכן, מדדי וול סטריט המריאו מעליות של כחצי אחוז לפני ההודעה לעליות של כמעט 2% אחריה. אולם הבנק הפדרלי לא פועל לטובת המשקיעים - הוא מנסה לפעול לטובת הכלכלה.

לבנק תפקיד חשוב בייצוב שוקי ההון, ולכן הזרים בשבועות האחרונים נזילות לבנקים וחברות שהתקשו למצוא מימון. אך בסופו של יום, תפקידו של ברננקי הוא לדאוג לצמיחה בריאה ואינפלציה נמוכה. מצד אחד, ההורדה האגרסיווית מבשרת טובות לאפיק המנייתי. מצד שני, היא נובעת מכלכלה שהאטתה עלולה לפגוע ברווחי החברות - ובסופו של דבר בשוק המניות עצמו.

3. משבר האשראי לא יחלוף במהרה, והבנק הפדרלי הכיר בכך במפורשות בהודעתו ובהחלטה הדרמטית - מה שנקרא משבר הסאבפריים, בטעות, איננו מוגבל ללווים בעייתיים, ואפילו לא לבנקים מכובדים שהשקיעו בשוק הפרוע הזה.

מדובר בסגירת ברז המימון של כל המגזר העסקי, או לפחות בייקורו של המימון - וזה חל גם על הצרכנים. הבנק הפדרלי לא יכול, כפי שאמר אלן גרינספאן השבוע, להוריד את הריבית כפי שהוריד אותה גרינספאן עצמו לאחר ארועי ספטמבר 2001. לפיכך, מימון יהיה דבר יקר ונדיר בחודשים הבאים, ומזה נגזרת האטה בצמיחה הכלכלית, ולא רק בארה"ב.

4. פער הריבית בין ישראל לארה"ב מצטמצם (כעת עומד על 0.75%). בנק ישראל נמצא בתחילתו של מחזור העלאת ריבית, בניגוד לבנק הפדרלי. אם לא יהיו טלטלות מפתיעות בשווקים המתפתחים או בגזרה הבטחונית, עובדה זו אמורה לחזק את השקל מול הדולר. אותו דבר אמור גם לגבי מטבעות אחרים, כך שצפויים חודשים קשים לדולר האמריקאי.

5. שוק איגרות החוב אמור לשאוב עידוד מהורדת ריבית - אולם האג"ח הממשלתיות בארה"ב התייקרו מאוד בשבועות האחרונים בגלל הבריחה מהאג"ח הקונצרניות, כך שכדאיותן מוטלת בספק.

אגב, האג"ח הממשלתיות הרווחיות ביותר השנה היו הצמודות - TIPS. אנליסטים אומרים שיש הזדמנויות בשוק הקונצרני, שכן הריביות בו הרקיעו שחקים. מי מוכן להסתכן ולנחש מתי ייגמר משבר האשראי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully