וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשוק ההון אין כופרים

נעה גרטי

21.9.2007 / 7:26

לכבוד יום הכיפורים, נתנה וואלה! עסקים הזדמנות פז לבתי ההשקעות להכות על חטא. הם, מסתבר, לא מאמינים בסליחות

בראש השנה התשס"ח מונים בשוק ההון הישראלי שנתיים להתגלגלותה של רפורמת בכר. אותה רפורמה שמשמעותה הפשוטה היא הקטנת ריכוזיות הבנקים ופיזור הכוח וההון בין גופים נוספים בשוק. עד אותה רפורמה הבנקים היו כוח עולה ועל פיהם נשק דבר. הבנקים אף היו בחלקם בבעלות ממשלתית, כך שהציבור נמנע מלהיות ביקורתי כלפיהם.

עם שידוד המערכות שהביא עלינו ד"ר יוסי בכר, עברה מטוטלת הכוחות אל שחקנים שהיו כבר בשוק, אך כוחם היה דל. אלו אותם בתי השקעות שצצו בשנים האחרונות כפטריות אחר הגשם. האנליסטים עברו לקדמת הבמה, תפסו את אור הזרקורים עד כדי מעמד של אורקלים בשוק ההון.

חשיבותה של אנליזה

האנליסטים מתיימרים להחזיק בידיעה אמפירית אודות השוק הפיננסי. כשמם כן הם - מנתחים את השוק. לכל אנליסט שיטות ניתוח שונות, לכאורה. חישובים שונים, ניתוחים טכניים פחות או יותר, מקורות אינפורמציה שונים ובעיקר היגיון ואומץ שהם לכאורה יחודיים לכל אנליסט או לכל בית השקעות.

רפורמת בכר בעצם כפתה על בתי השקעות כאלה להתחיל להרוויח את לחמם, שהרי השוק נפתח בפניהם. כך הוצפנו בפרסומות יצירתיות על נושא כה יבש. לך תפרסם בית השקעות. להם לא נותר אלא להשתמש באותם "נתונים אמפיריים" או בעצם בתוצאות הרווחיות שהשיגו ללקוחותיהם, בהנחה שהיו כאלה.

טעות, טועים, טעינו

לכבוד יום כיפור חשבנו בוואלה! עסקים להעניק לכל אותם נסיכי שוק ההון הזדמנות להכות על חטא, ולספר לנו על אנליזה בלתי מוצלחת שהיתה להם השנה, הימור שגוי או שמא הימנעות מהשקעה שהתבררה כפספוס. חשבנו זו הזדמנות חביבה לשתף אתכם בפאדיחות הכלכליות של תשס"ז.

למרבה הפלא, מתוך שבעה בתי השקעות אליהם פנינו, רק אחד השיב לנו. אנו מוכנים לתת להם ליהנות מהספק ולהסכים שבאמת תקופת החגים נורא עמוסה וקשה למצוא זמן להשיב לשאלת עיתונאי אלמוני. מאידך, התשובה היחידה שקיבלנו הסבירה לנו מדוע כל השאר נמנעו מלענות לצלצול שלנו. הנציגה שהסכימה לשוחח עימנו הודתה כי התקשתה למצוא נציג בחברת ההשקעות שמוכן להודות בטעותו. "ובכלל, מהי טעות? אם חשבתי שהדולר יעלה, אבל הוא ירד - זו נחשבת טעות?", נתנה דוגמה לתשובת אנליסט ממוצע.

אכן סוגיה פילוסופית קשה, שלא בטוח שיש לה מקום בעולם הכסף האמפירי. ועל כן הוסיפה הנציגה האמיצה ואמרה, "לבד מכך שכולם מאוד עסוקים. הרי לא בטוח שאנו מכוסים מבחינה משפטית אם נאמר כי טעינו במקרה כזה או אחר". פירוש הדבר שאם בית השקעות יודה על טעותו ברבים, הוא ייחשף לתביעות מטעם לקוחותיו ששמו את כספם על קרנו. מבחינתם, הודאה בטעות היא יריה ברגל.

על כן, למדנו משהו לקראת יום הכיפורים: אין סליחות בשוק ההון. כולם מרוויחים, כולם מנצחים. כך לפחות אמר האורקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully