וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא מרשה לילדים שלי לראות האלופה"

יעל ולצר

20.9.2007 / 10:10

קרני זיו, סמנכ"לית התוכן של HOT, רוצה שההורים יקבעו את התכנים בהם ילדיהם יצפו. נא להכיר, האשה שקובעת מה תראו בכבלים

"בסופו של דבר כולנו יושבים בבית ומחפשים סיפור טוב להתחבר אליו", אומרת קרני זיו (פלזנטל), סמנכ"לית התוכן של HOT, שנכנסה לתפקידה בתחילת 2007. "היה טרנד גדול של ריאליטי, והוא ירד ועכשיו קצת חוזר. היה טרנד של שעשועונים שנעלם, ובשנה האחרונה הוא עושה קאמבק מטורף". ואולם, זיו מצביעה בהתרגשות על המגמה המרכזית, לדעתה, ביצירה הטלוויזיונית כעת: "בשנתיים האחרונות הדרמה חוזרת למרכז המסך. סדרות כמו 'אבודים', '24', 'הבורר', 'בטיפול', זה מה שהולך".

לדברי זיו, "התעשייה האמריקאית חוזרת לשם, וגם אנחנו. HOT היא יצרנית הדרמות הגדולה בישראל בחמש השנים האחרונות. אנשים מתחברים רגשית לסדרות כמו 'מרחק נגיעה' ו'מסודרים', והטרנד רק יילך ויתחזק", היא קובעת.

זיו, בת 40, לא מפסיקה לרגע לנשום תכנים בכל שעות היממה, גם כשהיא חוזרת בערב הביתה - אל שני הילדים הקטנים (בת ובן, בני 9 ו-5 בהתאמה). היא אחראית על התוכן בכל הערוצים המשודרים, על הפקות המקור, הערוצים האינטראקטיוויים, הרכש מחו"ל, תחום ה-VOD, הפרסומות בכבלים, זליגת התכנים, הפקות המקור לאינטרנט ועוד. זיו נמצאת בקשר יומיומי עם הערוצים הבלעדיים של HOT: לוגי, ערוץ 8, ביפ ו-HOT3 (הערוץ היחיד ש-HOT מפיקה בעצמה). היא מכירה את הטרנדים בעולם ואת הסדרות המובילות, וכמובן שיש לה טעמים ורצונות משלה.

גם בטלנובלות יש חתרנות

זיו התחילה את הקריירה שלה לפני כ-14 שנים כתסריטאית בערוץ הילדים, אחר כך ערכה תוכניות בערוץ השני, וחזרה לערוץ הילדים לפני כ-10 שנים. מ-2000 ניהלה את הערוץ, ולפני שנתיים מונתה במקביל לסמנכ"לית התוכן של "נגה תקשורת" המפעילה את ערוץ הילדים, לוגי וערוץ 8. "לפני ההצעה של HOT עמדתי בפיתוי של הצעות שונות", היא מספרת, "הייתי כבר בשפיץ של מקום בטוח ומפרגן, ולא היה קל לעזוב. אבל כנראה שבשל בי משהו שאיפשר לי ללכת, ובחרתי ב-HOT, כי עבורי זה גן עדן של תוכן".

מה צפוי לנו בתחום הדרמות בהמשך?

"בניגוד לז'אנרים אחרים, את הפירות של עולם הדרמות קוצרים רק אחרי שנה-שנתיים. מה שהיום נמצא אצלנו בפיתוח יהיה על המסך רק בסוף 2009. כשהגעתי ל-HOT לא היתה לי סבלנות לזה, ורק לאחרונה הבנתי את אורך הנשימה שזה מצריך.

"עכשיו אני קוראת את 'פרשת השבוע', דרמה שתעלה בסוף דצמבר ועוסקת בחיי ארבע משפחות בזמן מלחמת לבנון השנייה. בכל פעם שאני קוראת עוברת בי צמרמורת, וכך גם כשקראתי את 'בטיפול 2'.

"לאחד השיאים הגעתי לאחרונה, כשקיבלתי לקרוא את 'תמרות עשן', דרמה שתעלה לקראת הקיץ הבא. מדובר בתעלומה של קיבוץ בגולן שנקרא בשם הזה, שבוקר אחד כל חבריו נעלמים ולא ברור לאן, סוג של דרמה שעוד לא היתה לנו. קיבלתי לקרוא את ששת הפרקים הראשונים, ומיד כשסיימתי ביקשתי שיביאו לי את שני הפרקים האחרונים. המתח הרג אותי, ואני מאמינה שכך גם יקרה לצופים".

את מודעת לביקורת הנוקבת כלפי חלק מהטלנובלות המקוריות, בעיקר כלפי 'האלופה'.

"ברור, אני מגיעה מעולם הילדים. יש לי בת ובן ואני לא מרשה להם לראות את 'האלופה', על אף שאני יודעת שהרבה ילדים בגילם רואים את הסדרה. אני חושבת שבתקופה שבה הטלוויזיה תופסת מקום כל כך מרכזי בחיי הילדים, ראוי שההורים יהיו מעורבים בתכנים שהילדים שלהם רואים. אני מבלה מעט שעות עם הילדים שלי, ובסוף היום, כשאני מגיעה הביתה, אני פותחת את חוברות הלימוד שלהם ומתעדכנת - בדיוק כמו בסדרות הטלוויזיה שהם רואים. אבל דווקא בסדרות כאלה יש גם מקום להכניס דברים קצת חתרניים, וזה לא עולם של צמר גפן כמו שחושבים".

למשל?

"האומץ להכניס שחקן כדורגל ערבי ל'האלופה', שהופך להיות הכוכב של העונה, או לדבר על סמים בקרב ספורטאים. זה אומץ לב של הכותבים, ואנחנו לא מצנזרים אותם. עכשיו אנחנו נמצאים בתחילת הכתיבה של טלנובלה חדשה בשם 'הבובות', שתעסוק במאחורי הקלעים של עולם הדוגמניות, ונתמודד דרכה עם אנורקסיה, סמים, והקשיים בעבודה הזו. הפקות המקור הן בעיני שופר של החברה הישראלית, כמו שדרך 'פרשת השבוע' מתחברים לערכי המשפחה.

"עולם התוכן הוא כלי השימור הטוב ביותר של HOT. צופה לא יעזוב את הכבלים אם הוא מחכה ל'בטיפול 2', או אם ילדיו כבר קשורים לערוץ הילדים. זה סוג הרייטינג שבו אנחנו נאחזים, ולא משנה אם הצופה רואה את הסדרה בערוץ 3 או ב-VOD. אני פונה לקהל רחב של צופים, והמטרה היא שכל אחד יקבל את התוכן שמעניין אותו בערוץ ובשעה שמתאימים לו".

אי אפשר לתת הכל בחינם

לפני חודשיים התרחשה אחת המהפכות הגדולות בשוק המדיה בארץ, כשחברת דורי-מדיה ספייק זכתה במכרז התוכן של HOT, הגדול מסוגו במדינה, ונישלה ממנו את יסמין טי-וי - שניהלה אותו ללא מתחרים בשנים האחרונות. זיו היתה מאלה שסיפקו את הנהון הראש הסופי לעסקת הענק הזו, שספגה הרבה ריקושטים. השבוע, כשהמהפכה היא כבר עובדה בשטח, זיו מספרת על ההתלבטות: "כשנכנסתי לתפקיד הודיע לי דוד קמיניץ שהמכרז הזה הוא הדבר הכי רגיש כרגע, ושהוא נמצא אך ורק בהחלטת חטיבת התוכן. את יודעת מה?" היא שואלת בחיוך, "לא קיבלתי שום הצעת פיתוי או שוחד, ואני שלמה לגמרי עם ההחלטה. לפני שידענו על הכסף פתחנו את מעטפת התוכן, ורק אחרי השלב הזה הגענו למעטפת הכסף, שכמובן היתה שלב מכריע בהחלטה".

ליסמין טי-וי היו לפני המכרז חוזים בלעדיים עם אולפנים גדולים כמו יוניוורסל, וורנר ו-HBO. ההסכמים תקפים לעוד שנה ושנתיים. מה יהיה עליהם?

"HOT תעמוד בכל ההתחייבויות שלה לגבי כל הגורמים, ובהם ההתקשרות שהיתה ליסמין טי-וי והאולפנים. אנחנו הצלע השלישית שמקשרת בין יסמין טי-וי לדורי-מדיה ספייק, ודואגים לנושא. צריך להבין שדורי-מדיה ספייק הגיעה לעולם התוכן ממקום של הבנת שוק התקשורת בכלל והטלוויזיה בפרט. הם עמדו בדרישות הגבוהות שלנו כמו סרטים חדשים וערוץ סרטי ילדים. הוספנו ערוץ פרמיירות של סרטים, ובדצמבר 2007 כבר נצא עם הבשורה. אני גם מקווה שבסוף הרבעון השני של 2008 כבר נעלה ערוץ HD (טכנולגיית היי-דפינישן, י"ו) של סרטים וסדרות".

ה-VOD הוא בין הנושאים המורכבים שזיו מטפלת בהם. לטענתה, ישראל היא המדינה המתקדמת בעולם מבחינת אחוז החדירה שלו וכמות השעות שהצופה מבלה באמצעותו, מה שממלא אותה גאווה. עם זאת, זיו מתמודדת עם עבודה לא פשוטה עקב העובדה ש"תמורת 12.90 שקל לחודש מקבלים חומר חדש, סדרות רכש בחינם וסרטים".

ה-VOD גם משמש מסחטת כספים ואמצעי להרוויח בקלות על ידי הזלגת תכנים.

"אנשים ישלמו עוד כסף בשביל לצרוך את התוכן הטוב באופן שהם אוהבים. גם ספריות DVD לוקחות כסף, וגם באינטרנט ישלמו. היה קיץ חינם לילדים ויש סדרות בחינם למבוגרים. אי אפשר לנהל את הכל בחינם, כי חלק גדול מתנהל מול האולפנים הגדולים בחו"ל, והם מחייבים את התשלום.

"לפני שלוש שנים דיברו אתי בערוץ הילדים על VOD, ושאלתי מה זה הקשקוש הזה. בשלוש שנים זה עשה מהפך. אמנם הילדים הם המלכים של הטכניקה הזאת, אבל גם אני כבר נשביתי".

הגיע לנו להיקנס

מה לגבי פרסום סמוי? לא מזמן קנסה אתכם המועצה לכבלים ולווין בגלל פרסום סמוי ב"האלופה".

"נכון, והגיע לנו להיקנס. תוכן שיווקי הוא דרך לגיטימית להביא להפקות יותר טובות, אבל חייבים לעמוד בכללים של המועצה המפקחת. בעולם נאיווי יותר, הייתי רוצה לראות את עצמנו מבקרים את עצמנו. אני חושבת ומקווה שגם אם אי פעם יסירו את המגבלות, נדע לעשות לעצמנו את הצנזורה, כי גם אנחנו לא רוצים לראות גועל נפש על המסך".

בעיה נוספת היא העלאת תכנים לאינטרנט.

"השבוע היה אצלי ספק סרטים שעובד עם ספקים מחו"ל, והוא אמר לי שישראל נחשבת למקום שבו נמצאים גנבי האינטרנט הגדולים בעולם. מתייחסים לזה פה בסוג של נונשלאנטיות. יש תוכן שמסתובב באופן לא חוקי באתרים, כמו 'הבורר' - שלושה ימים לפני שפרק הבכורה עלה למסך, כבר גילינו 400 לינקים לאנשים שהעלו את הפרק. מספיק שהוא התגלגל מאיזה DVD שחילקנו ופגש האקר.

"ההתייחסות צריכה לבוא ממקום של חינוך. לפני 30 שנה היה נאיווי לחשוב ששירים יגידו שאסור לקטוף פרחי בר, ועובדה שאנשים לא קוטפים יותר כלניות. הילדה שלי כבר יודעת שלהוריד תכנים באינטרנט זה אסור, ומבינה שזה לגנוב. איפה עוד מתייחסים בכזו קלות ראש לגניבה של 150 אלף דולר, שזו עלות של פרק בסדרת דרמה? נצטרך להתחיל לגבות סכום מסוים על קבלת תכנים באינטרנט, זה מחויב המציאות החדשה".

איפה נכנסת לכאן המשטרה?

"הצחקת אותי. יש בערך שני שוטרים בכל המדינה שאחראים על הנושא. את מצפה שהם יפתרו את הבעיה?"

את מודעת לאחת החולשות של HOT - חסרונו של אתר אינטרנט.

"נכון, ואנחנו מחפשים את המודל הכלכלי האולטימטיווי לאתר אינטרנט תומך. אני מאמינה שבתחילת 2008 נהיה שם, או כאתר עצמאי או באמצעות חבירה לאתר קיים. כבר היום HOT מחוזרת לפחות על ידי חמישה גורמי אינטרנט מהמובילים במדינה, שמחפשים את המקום להתחבר. נבחר את מי שיחבר אותנו הכי טוב לקהל היעד שלנו, בעיקר צעירים בני 25 עד 35, ושישקיע בו הרבה מחשבה וכסף. כשאני עוצמת את העיניים אני רואה שדרך האינטרנט קמה קהילה של כאלה שאוהבים ומבינים טלוויזיה, ואחר כך גם ממשיכים לדבר על זה ביניהם. זה סוג של חזון, ואעשה הכל כדי שזה יצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully