וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעו"ף ירד ביום המסחר האחרון של השנה ב-3.6%

הארץ

17.9.2001 / 9:41

מאת אורי וינברגר

שוק המניות בתל אביב העניק אתמול למשקיעים סיום רע לשנת תשס"א. המעו"ף ירד ביום המסחר האחרון של השנה ב-3.6%.

בכך השלים המדד צניחה של 33% בשנה האחרונה, והוא מסכם את השנה בדיוק כפי שפתח אותה - ברגל שמאל. ייתכן שלנוכח האירועים הקשים שפקדו את תשס"א דווקא בשבוע האחרון, רצוי להתחיל מהסוף. שכן השנה הנוכחית, שהתחילה אמנם ברגל שמאל עם פתיחת אינתיפדאת אל אקצה וצלילה חדה בשוק המניות עקב כך, ניסתה לכל האורך להוכיח עצמה מחדש. שוק המניות, שמושפע בנוסף לאירועים כלכליים ותוצאות החברות במשק, גם מאירועים אחרים, ניסה בשארית כוחותיו להפגין חוסן, אך ללא הועיל.

בחודש האחרון קרס המעו"ף בכ-16%, והעמיק עוד יותר את תשואותיהם השליליות של המשקיעים. רוב הציבור אינו מושקע כיום בשוק המניות, שכן מיד לאחר התפוצצות הבועה הפיננסית בארה"ב במארס 2000 הדירו כמעט כל המשקיעים את רגליהם משוקי המניות אחרי שספגו הפסדים כבדים.

עם פרוץ האינתיפאדה לפני שנה, כשהמעו"ף קרס בכ-18% בחודש אחד ורשם את הירידה החדה ביותר בחודש אחד בשנה האחרונה, נסו המעטים שנותרו בשוק על נפשם ונעלמו באופק. חופשת ראש השנה תהיה בעבור הבודדים שנותרו בשוק, ובעיקר בעבור מנהלי ההשקעות בקופות הגמל וחברות הביטוח, שהם כיום השחקנים המרכזיים בשוק, עת לחשבון נפש.

סיבה טובה לרדת

לאחר פרוץ האינתיפאדה ובמשך תקופה של כחמישה חודשים ראו מדדי המניות בתל אביב בעיקר את הכיוון מטה. באפריל, עקב משבר מתמשך בשוקי המניות בעולם וצלילת בורסת נאסד"ק בשיעורים חדים, רשם המעו"ף את רמתו הנמוכה ביותר. מאוקטובר 2000 ועד אפריל 2001 הוא נסוג בשיעור חד של 33% לרמה של 376 נקודות.

לשוק המניות בתל אביב היתה אז סיבה טובה לרדת, בין השאר בגלל קריסה חדה של כ-60% במדד נאסד"ק. מאז הצליח המעו"ף לשפר אמנם בכ-20%, עד סוף אוגוסט, בחזרה לרמה של 450 נקודות, אך גם לאחר מכן לא חסרו סיבות לחזרה לרמות שפל. אתמול נקבע המעו"ף על 378 נקודות.

המשקיעים סבלו

בנק הפועלים לא הסב למשקיעים הרבה נחת. מניית הפועלים ירדה בתשס"א ב-25%, והיא נסחרת בשווי של כמעט 11 מיליארד שקל, נמוך אפילו מההון העצמי. לבנק לאומי יש את הכבוד לפתוח את תשס"ב כבנק הגדול בישראל, וייתכן שבהשקעה זו יכולים המשקיעים להתברך.

התקוות בהשקעה במניית לאומי היו מאוד גבוהות לאורך השנה האחרונה, שכן הבנק היה לאורך כל התקופה במצב של "ערב הפרטה", שצפויה היתה להציף ערך למשקיעים. בסיכומה של השנה עדיין לא הספיקה המדינה למכור את חלקה בבנק, אך המשקיעים יכולים להתעודד בתשואה שלילית של כ-5% בלבד - תוצאה נאה בהשוואה לביצועי המתחרים.

בעבור המשקיעים במניית בזק, שגם לגביה נכונה ההגדרה "ערב הפרטה" (כמעט בכל ערב), היתה תשס"א שנה רעה. מניית חברת התקשורת הישראלית הסבה למשקיעים בתקופה זו תשואה שלילית של כ-40%. המשקיעים במניה סבלו בשנה האחרונה בעיקר ממעלליו של איש העסקים גד זאבי המחזיק בכ-20% ממניות החברה. עסקיו עם מיכאל צ'רנוי, חקירות משטרתיות ומצוקת המזומנים שאליה נקלע, ובעוד אי אלו אירועים שונים שאינם קשורים כל כך לפעילותה העסקית של בזק. ואולם, את הרצון למכור את המניה הם דווקא מגבירים.

קבוצת אי.די.בי עסקה בארגון מחדש בקבוצה. חלק מהחברות בקבוצה נמכרו, חלקן מוזגו ונמחקו ממסחר, בעלים חדשים נכנסו, וותיקים יצאו, ורק המניות מסתבר לא כל כך התרגשו. מניית אי.די.בי אחזקות, למשל, ירדה בשנה החולפת בכ-42%.

מניית אי.די.בי פיתוח איבדה 47%, מניית דיסקונט השקעות צללה ב-56%, ושוויה של כלל תעשיות התכווץ ביותר מ-58%. המשקיעים, אם כן, שנתנו צ'אנס במהלך השנה לארגון מחדש בקבוצה בציפייה להפיק רווחים, נותרו די מאוכזבים.

תואר המניה הגרועה

על התואר המניה הגרועה של השנה מבין מניות המעו"ף התחרו הרבה מתמודדים, ואולם רק אחת הצליחה לעשות את הבלתי יאמן ולהסב למשקיעיה תשואה שלילית של 75% בשנה - מניית כור השחוטה. המשקיעים, שהביעו אמון במניית כור לפני שנה והיו מוכנים לשלם בעבורה יותר מ-400 שקלים, יכולים לרכוש אותה כיום בחזרה (אם לא מכרו בדרך) במחיר מבצע של 103 שקל (ויש גם מוכרים גדולים ב-book). יונתן קולבר אולי צריך לעשות חשבון נפש אישי עם כל משקיע ומשקיע, וגם עם הגדולים בהם, שנאלצו וייאלצו להפחית עשרות מיליוני שקלים בגין השקעה זו. את ההשקעה הזו הם כנראה לא ישכחו לעולם.

ואולם, בצד המפלות הרבות שהיו בשנה החולפת, בלטו גם כמה טובות. מניית אלביט מערכות, למשל, עלתה בתקופה זו בכ-13%. מניית אלביט מערכות היא היחידה שבניגוד לשאר המניות עולה בעקביות גם בימים האחרונים, וזה כלל לא מפתיע. אלביט מערכות עוסקת בפיתוח וייצור כלי מלחמה. המלה "מלחמה" מהדהדת כיום באוזני הכל. גם במהלך השנה האחרונה, בצד מכוניות מתפוצצות, מצאו המשקיעים מפלט במניה זו.

גם ההשקעה במניותיהן של רשתות השיווק הסבה תשואה יפה למשקיעים בשנה האחרונה. רשתות המזון מפגינות, בדרך כלל יכולת עמידה, גם כשהשווקים נופלים, כי הרי עם הכסף שהם "מרוויחים" בשוק המניות הם הולכים למכולת.

מניית רבוע כחול עלתה בשנה האחרונה ב-16% ומניית שופרסל הסתפקה בתקופה זו בעלייה של 4%.

איגרות החוב השקליות בריבית קבועה מסוג שחר פתחו את תשס"א בעליות חדות. עד לפני חודשיים הסתכמה התשואה בשחרים הארוכים בכ-15%. בחודשיים האחרונים שינו השחרים כיוון, כשהם מותירים למשקיעים תשואה של כ-8% בלבד בתשס"א. גם האיגרות חוב הצמודות אחרי שנים של אכזבה למשקיעים, חזרו וכבשו את הבכורה בתשס"א עם תשואה ממוצעת של כ-12%. הדולר, שהתחזק בתחילת החודש ונחלש בחזרה בימים האחרונים, עלה בתשס"א ב-7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully