וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קווים מנותקים, תחנות רכבת סגורות - והבורסה נפתחת

ניו יורק טיימס

17.9.2001 / 9:21

מאת לסלי איטון וקירק ג'ונסון

בדרום מנהטן, בלב האזור הפיננסי, עדיין פזורים ברחובות שיירים מהתמוטטות הבניינים במרכז הסחר העולמי. המשמר הלאומי מסתובב ברחובות ועגלות קפה מאובקות ונטושות, פזורות על המדרכות. רוב תחנות הרכבת התחתית סגורות, רוב האורות עדיין לא דולקים, רוב הטלפונים לא עובדים והרחובות סביב וול סטריט - הבורסה שוכנת ברחוב וול מס' 11 - שוממים.

אך הבורסה של ניו יורק מבטיחה כי בדרך כלשהי היא תחדש הבוקר את המסחר ב-9:30, שעון ניו יורק. לא אולי, לא ייתכן. אין תוכנית חלופית. ועל אף שמערכות המחשבים של הבורסה נמצאו תקינות שלשום, הדרך לפתיחת המסחר היא דרך חתחתים.

אלפי אנשים אמורים להגיע הבוקר לוול סטריט. כ-3,000 עובדים באולם המסחר עצמו, ועוד עשרות אלפים עובדים בחברות

ההשקעות הסמוכות. הבורסה עצמה משתמשת ב-3,500 קילו-וואט חשמל ביום להפעלת מחשבים, אורות ומיזוג אוויר. באולם המסחר יש 8,000 מעגלי טלפוניה, ומתחתיו - 320 ק"מ של כבלים של סיבים אופטיים.

האם באמת ניתן לפתוח את הבורסה? ראש העיר ניו יורק, רודולף ג'וליאני, סבור שכן. כך גם יו"ר הבורסה של ניו יורק, ריצ'רד גראסו. "אנחנו סמוכים ובטוחים כי ביום שני שוק ההון הגדול בעולם יחזור לפעילות", אמר שלשום בעוד טכנאים בדקו את הציוד המקשר בין לקוחות לסחרנים.

הממשל ומנהיגים פיננסיים נחושים לפתוח את הבורסה ולחדש את המסחר מסיבות סמליות ופרקטיות. מיליוני איש לא יודעים את שווי ההשקעות שלהם, משקיעים שרוצים למכור מניות, או לקנות, אינם יכולים לעשות זאת. הממשל מפסיד הכנסות ממסים בכל יום שהשווקים סגורים, והבורסה עצמה עלולה להפסיד עסקים לשווקים אחרים, כמו בורסת נאסד"ק שכל פעילותה אלקטרונית, וגם היא אמורה לחדש את המסחר מחר.

דרום מנהטן היתה סגורה לאזרחים ביום שישי שעבר, אך שלשום המצב השתפר. כמה רכבות תחתיות החלו לעצור בתחנות הסמוכות לוול סטריט. רחובות רבים נשארו סגורים, אך משאיות שאבו אבק ולכלוך, ואנשים החלו להגיע לאזור כדי לראות מה אירע בו.

כמה סחרנים אמרו כי בבורסה עצמה לא כל קווי הטלפון ותמסורת המידע תוקנו. אך הבורסה העריכה שיש די קווים תקינים כדי לחדש את המסחר. "היה קשה מאוד להגיע לכאן", אמר ברוקר מבנק ההשקעות להמן ברדרס, פרנסיס ד'אקליה, שעבד באולם שלשום. "עדיין קשה לי להאמין שהגעתי לכאן כדי לוודא שניתן לעשות עסקים, כשבחוץ עדיין מחפשים נעדרים".

לדבריו, אשתו לא רצתה שיחזור לבורסה, "אבל אני חייב להיות כאן". האבטחה מסביב לבורסה הדוקה. במקום אירע פיגוע ב-1920, כשפצצה התפוצצה בוול סטריט מחוץ למשרדים של ג'יי.פי מורגן. עשרות נהרגו ומאות נפצעו.

אך לא כולם מוכנים או מסוגלים להדחיק זכרונות של המראות מיום שלישי, ה-11 בספטמבר. מנכ"ל התאחדות הספציאליסטים, דיויד האמפרוויל, גר בטרייבקה, ונהג ללכת לעבודה כל בוקר דרך מרכז הסחר העולמי. הוא ראה את המטוס הראשון מתרסק אל תוך אחד מבנייני התאומים ואת שניהם מתמוטטים. הוא בילה את יום חמישי בחלוקת מזון וציוד לעובדי ההצלה במרכז הפיננסי העולמי.

"רבים רוצים לפתוח את השווקים ולחדש את המסחר", אמר. "אני לא יודע מה אני רוצה. שום דבר כאן לא נורמלי". אך הוא בכל זאת מתכנן ללכת לעבודה הבוקר. כך גם רבים מהעובדים בגולדמן סאקס. המטה של בנק ההשקעות ממוקם מרחק שני רחובות מדרום מזרח לבורסה. "אנחנו מעריכים שכשייפתחו שוקי המניות, המערכות שלנו יהיו תקינות לחלוטין ומוכנות לשירות לקוחות", אמרה דוברת גולדמן סאקס, קתלין באום.

כיצד יגיעו אלפי איש לוול סטריט? הרי באזור כולו הוקמו מחסומים בימים האחרונים. לדברי גראסו, הם ישתמשו בתחבורה ציבורית. הרכבות התחתיות 4 ו-5 לא יעצרו בוול סטריט, אך הן אמורות לעצור בבאולינג גרין. כמו כן אמורות להיפתח תחנת ברודוויי-נסאו ברכבת A ותחנת ברוד סטריט ברכבת J. אוטובוסים ממנהרת ברוקלין-באטרי ימשיכו צפונה ברחוב ווטר. כדי להקל על נוסעים מבולבלים, יוצבו שלטים גדולים שיכוונו אותם לוול סטריט.

כמה עובדים - ייתכן שרבים - יגיעו דרך הים לפיר 11 בסמוך לוול סטריט. צי המעבורות תוגבר באוניות. גראסו אמר כי אף אחד לא יוכל להגיע לאזור במכונית וכמה רחובות מסביב לבורסה כנראה לא ייפתחו כלל לתנועת מכוניות בעתיד.

האורות יידלקו, לפחות בבורסה. מערכת החשמל בקצה הדרום-מזרחי של האזור הפיננסי לא נפגעה. אך לכעשרת אלפים לקוחות אחרים בדרום מנהטן לא היה מזל. מכיוון שאין חשמל באחד הבניינים המרכזיים של חברת הטלפוניה האזורית וריזון, קווי טלפון רבים לא פועלים. לדברי דובר החברה, הם כנראה יחזרו לפעולה לכשיותקנו גנרטורים.

בעיה יותר חמורה היא שקווים רבים - כולל כ-20% מהקווים לתמסורת נתונים המחוברים לבורסה - עברו בבניין ברחוב ווסט שניזוק קשות כשבניין מס' 7 במרכז הסחר העולמי קרס. וריזון "עושה כל שביכולתה" כדי לתקן קווים, אמר סגן יו"ר החברה, לורנס בביו. החברות הגדולות שנאלצו למצוא משרדים חלופיים בעקבות התמוטטות הבניינים חידשו ביום חמישי את פעילות המסחר באג"ח. ליהמן ברדרס עברה למשרדים ברחוב הדסון בג'רזי סיטי, בהם שוכנים בימים רגילים העובדים הטכניים והמנהלתיים.

בעיות רבות עדיין לא נפתרו אתמול, אך כמה גורמים מנסים לעזור. לדוגמה, רשת החדשות הפיננסיות בכבלים CNBC, שידרה אתמול ארבע שעות של מידע מפורט לעובדים בוול סטריט - כולל כיצד להגיע ולמה לצפות לכשיגיעו.

וול סטריט היא הרבה יותר מאשר חברות פיננסיות. היא גם בית לעסקים קטנים רבים, בהם דוכני עיתונים, חנויות תכשיטים ומסעדות. גם הם מתכוננים. עובדי מסעדת עוף בקרן הרחובות ג'ון ופרל בילו את סוף השבוע בניקיון. הם זרקו לפח מזון מקולקל בשווי 30 אלף דולר. להערכת בעלי המסעדה, כמה מהעובדים לא יירצו לעבוד באזור ויתפטרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully