וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הטרור עצרה את הפעילות הכלכלית בארה"ב

ניו יורק טיימס

17.9.2001 / 9:10

מאת דיויד לאונהרדט ולואיס אוכיטל

מתקפת הטרור שהחריבה את מרכז הסחר העולמי וגרמה נזק רב לפנטגון עצרה את הפעילות הכלכלית בארה"ב, וכעת מרחפת מעל הכלכלה הגדולה בעולם סכנה ברורה ומיידית של מיתון - לא רק בארה"ב, אלא בעולם כולו. לפני שבוע, כלכלת ארה"ב דישדשה במקום. עתה, מעריכים מומחים רבים כי הפעילות הכלכלית יורדת, בשיעור שנתי של %1.

אובדן התוצר העצום - מכירות קמעוניות, תעופה ומסחר בניירות ערך - ישחק את רווחי החברות בארה"ב ובעולם, וכתוצאה מכך יתרחש סבב נוסף של פיטורים, אומרים כלכלנים. בעוד וול סטריט נערכת לחידוש המסחר, מתקפת הטרור והתגובה הצבאית העתידית יפגעו ככל הנראה במצב רוח שפוף ממילא בקרב צרכנים.

בניסיון למנוע הידרדרות, השביתו ממשל בוש והקונגרס שיחות על שימור העודף במערכת הביטוח הלאומי, וחוקקו חוק סיוע בסך 40 מיליארד דולר - מחציתו למלחמה בטרור, מחציתו לסיוע לקורבנות. בה בעת נערך הפדרל ריזרב להוריד ריבית, ויש המעריכים כי היא תרד כבר בשבועות הקרובים בכ-0.75%, ל-2.75%.

יעד הממשלה, כמו ההחלטה על פתיחת הבורסות בניו יורק, הוא ליצור מראית עין של נורמליות ולמנוע מכלכלה מקרטעת ליפול למשכב. קשה לאמוד את ההשפעה של מתקפת הטרור על הכלכלה, מכיוון שאין לה תקדים. "כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לשער השערות, מכיוון שמעולם לא חווינו מצב כזה", אמר קארל ויינברג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ Economics High Frequency.

עם זאת, אומר ויינברג, יש לזכור כי ההשפעה של אירועים טרגיים על כלכלות גדולות היא בת-חלוף. כלכלנים אינם מטילים ספק בכך שכלכלת ארה"ב תתאושש ממתקפת הטרור. השאלה היא באיזו מהירות היא תתאושש, והאם תהיה זו התאוששות מוצקה.

מנהלים בכירים בחברת המזון דנונה, שטסו לפלורידה לכינוס שנתי, קיצרו את שהותם ושכרו אוטובוס שהחזיר אותם למטה בפרבר של ניו יורק; בסינסינטי נסגרו 180 החנויות בקניון קנווד; בסיאטל חדלו מוכרי הדגים בשוק פייק פלייס ממנהגם לזרוק דגים באוויר כדי לשעשע תיירים; ברחבי ארה"ב, בחנויות שנשארו פתוחות, נהגו אנשים רבים כמו המבקרים בחנות הספרים בארנס אנד נובל בבנד, אורגון: הם לא באו לקנות, אלא לשוחח ולנחם זה את זה.

המרחב האווירי היה סגור במשך יומיים. מפעלים ביטלו משמרות, ליגות הספורט דחו משחקים, התיאטראות בברודוויי היו חשוכים, השווקים הפיננסיים היו סגורים, שיגור פרסומות מתחכמות הופסק, ונהגי משאיות עצרו לצד הדרך במסעדות ומלוניות כדי לצפות באירועים בטלוויזיה. גם ביום ששי שעבר, שלושה ימים אחרי מתקפת הטרור, עדיין לא הושלם תהליך החזרה לעבודה.

אף חברה לא דיברה בשבוע שעבר על פיטורים. רוב החברות ניסו לנחם עובדים. ביום שני פירסמו תריסר חברות הודעות פיטורים.

למחרת, ביום המתקפה, ובימים הבאים, רק שתי חברות הודיעו על פיטורים, לפי סקר של חברת ההשמה צ'לנג'ר, גריי אנד כריסטמאס.

אך חברות רבות ניצבות בפני מצוקת רווחים גדולה, ולכן נראה כי רבות ייאלצו לפטר עובדים. "כולם חושבים על כך", אמר יו"ר איסטרן כמיקל רומפני, ארנסט דוונפורט, "אבל עדיין מוקדם לדבר על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully