וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלילה חופשית לארנק שלכם

רועי פינקלשטיין

24.9.2007 / 8:32

צוללים אוהבים לומר שהצלילה היא הדבר הקרוב ביותר לחופש מוחלט - אבל החופש הזה רצוף תשלומים ותנאים. ככה מתחילים

"אנשים רבים נוסעים עד להודו כדי להתבונן בתוך עצמם ולהשיג שקט פנימי", אומר מנכ"ל ההתאחדות הישראלית לצלילה, לירון תירוש, "אבל האמת היא שבמרחק נסיעה קצר בהרבה יש להם ים, שבו אפשר לצלול ולעבור חוויה ממש רוחנית". חול המועד סוכות, אומרים בבתי הספר לצלילה, הוא מועד פופולרי לקיום קורסי צלילה, רגע לפני תחילת החורף ופתיחת שנת הלימודים האקדמית.

אם גם אתם רוצים להצטרף לכ-150 אלף הצוללים שהוסמכו עד כה בישראל, הנה הצעדים הדרושים וההמלצות החיוניות, רגע לפני שיורדים למצולות.

צלילת היכרות

למי שאינו בטוח אם הוא מעוניין בקורס צלילה, ממליץ מנכ"ל ההתאחדות הישראלית לצלילה, לירון תירוש, לבצע צלילת היכרות. צלילה זו כוללת הסבר קצר על מהלך הצלילה, התרגלות קצרה בעומק רדוד ולאחר מכן תרגול בליווי מדריך צמוד במשך כ-30 דקות מתחת למים, בעומק של עד 6 מטרים.

גילים

את צלילת ההיכרות ניתן לבצע מגיל 8, והיא אפשרית גם למי שלא מתכנן ללמוד, אלא רק רוצה להרגיש את החוויה.

מחירים

מחיר צלילת ההיכרות: 180-220 שקל במועדוני הצלילה. בריף הדולפינים באילת ניתן לבצע את צלילת ההיכרות, ביחד עם דולפינים - במחיר 280 שקל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מדן ועד אילת

לפני שתתחילו בקורס הצלילה, תצטרכו לבחור באיזה ים לעבור את הקורס. תוכלו לבחור בין חופי הים התיכון - מאכזיב בצפון ועד אשקלון בדרום - לבין הים האדום שבאילת.

הים התיכון: "בים התיכון הקורס עלול להימשך יותר זמן", אומר רמי סדנאי, פקח צלילה בכיר ברשות לצלילה ספורטיבית, "מפני שהתנאים בים זה משתנים בתכיפות - מים קרים בחורף, מדוזות בקיץ וראות לקויה". היתרונות בים התיכון הם קורס צלילה אתגרי יותר מאשר באילת; אפשרות לפצל את הקורס ולתאם זמנים בנוחות, כולל שיעורים אחר הצהריים או בסופי שבוע; וכן אפשרות לבצע את הקורס ליד הבית, ללא צורך בארגון סידורי שינה וארוחות כמו באילת.

אילת: באילת, לעומת זאת, תנאי הים יציבים כמעט בכל ימות השנה, מה שמאפשר הסמכת צוללים על פי תכנון מוקדם וקבוע. סדנאי מוסיף כי מרקם החיים התת-ימי בים אילת עשיר ומגוון יותר מאשר בים התיכון, ומושך תיירות צלילה בכל ימות השנה.

ציוד וביגוד

בדרך כלל המועדונים מספקים את ביגוד וציוד הצלילה הנדרש, שלרוב נכלל במחיר הקורס.

ציוד: חשוב לבדוק את איכות הציוד. באמון הציבור התקבלו תלונות על ציוד מיושן ולא תקין, שפגע בחוויית הקורס. סדנאי מציין כי ציוד הצלילה חייב להיות מטופל ומבוקר על פי הוראות יצרן ועל ידי מורשה טיפול מטעם היצרן.

חליפות: תירוש מציין כי יש חשיבות לאיכות חליפת הצלילה, בעיקר בחורף. בנוסף, למועדונים יש לרוב מלאי של חליפות במידות קטנות - אך אם יש צורך במידות גדולות, כדאי לוודא שיש במועדון מלאי באיכות טובה.

משקפיים: למי שמרכיב משקפיים יש אפשרות לצלול עם עדשות רכות. ואולם, בקורס צלילה זה בעייתי יותר, ולרוב חניך שיש לו מספר גבוה נדרש לצלול עם מסיכה אופטית. מומלץ לטפל בעניין מראש מול המועדון, כדי שלא תצטרכו להתחיל לחפש אופטיקאי בזמן הקורס.

מועדון צלילה

לאחר שהבנתם את שיטת ההסמכה ובחרתם את הים המתאים לכם, נותר רק לבחור את המועדון שבו תבצעו את הקורס. לפי נתוני רשות הצלילה, יש כיום 22 מועדונים לאורך הים התיכון ו-15 מועדונים באילת. לפי בדיקת מחירים במרבית מועדוני הצלילה, מחיר קורס כוכב אחד הוא 900-1,200 שקל, קורס שני כוכבים 500-970 שקל וקורס שלושה כוכבים 2,500-3,400 שקל. שימו לב שקורס משולב של כוכב אחד ושני כוכבים מוזיל בדרך כלל את המחיר ומתחיל ב-1,250 שקל.

תוספות ובונוסים

פער המחירים מושפע גם מתוספות שונות שמעניק הקורס. חשוב לוודא עם המועדון מה בדיוק צריך להביא חוץ מבגד ים ומגבת, ואם במחיר נכללים ספרי הלימוד, פרטי הציוד והביגוד הנדרשים לצלילה, יומן צלילות ותעודת ההסמכה. לפעמים המחיר כולל גם ביטוח לשנה או אפשרות להשלים את 20 הצלילות שנדרשות כדי לאפשר לצלול עצמאית.

שהות באילת: בקורס באילת יש לקחת בחשבון את התשלום שיש להוסיף עבור סידורי לינה וארוחות לתקופת הקורס, כאשר חלק מהמועדונים מציעים סידורים כאלה במחירים מוזלים באכסניות או דירות, בעלות של כמה עשרות שקלים ללילה ליחיד בחדר משותף. חשוב לבדוק אם יש הסעות ממקומות הלינה אל המועדון.

ביטול והעברה: לפני החתימה על החוזה יש לשים לב לסעיפים הנוגעים לביטול הקורס. בארגון אמון הציבור מדגישים כי יש לבדוק מה גובה דמי הביטול, מה אפשרויות הביטול לפני שהתחיל הקורס או במהלכו ואם ניתן להקפיא את הקורס או להעביר אותו לאדם אחר. באמון הציבור ממליצים גם לבדוק אם הקורס מותנה במספר נרשמים מינימלי, מפני שקורסים עלולים להתבטל עקב מיעוט נרשמים.

תנאי לימוד: כדאי לוודא אם הכיתות ממוזגות, מה אמצעי ההמחשה ומה כוללת ערכת ההדרכה - כך לפי המו"ל והעורך הראשי של מגזין הצלילה "ים", דוד פילוסוף.

לא רק מחיר. סדנאי לא ממליץ לבחור את המועדון על פי השוואת מחירים, משום שמדובר במוצר הדורש לימוד, ידע מקצועי ושמירת חיי אדם. ההמלצה שלו היא לבחור מועדון לפי המלצות של "מנהיגי דעה" בתחום, וכמובן המלצות של קרובי משפחה וחברים.

צלילה ספורטיבית

בישראל מוסדר נושא הצלילה ב"חוק הצלילה הספורטיבית" מ-79'. החוק אוסר על צלילת יחיד - כלומר מחייב צלילה בלוויית אדם אחד נוסף לפחות. כמו כן, תקנות קובעות את עומקי הצלילה המירביים בכל דרגת הסכמה ומחייבות לצלול רק עם תעודת צולל וביטוח צלילה בתוקף. על אכיפת החוק אחראית הרשות המוסמכת לצלילה ספורטיווית, ששייכת למשרד המדע, התרבות והספורט.

סדנאי מציין כי למיטב ידיעתו ישראל היא היחידה בעולם שבה הצלילה הספורטיבית מוסדרת בחוק, וכי על פי נתונים שבידיו, מספר תאונות הצלילה בישראל הוא מהנמוכים בעולם. על פי החוק, הגיל המינימלי לצלילה הוא 12; עד גיל 15 ניתן לצלול לעומק מקסימלי של 20 מטר ובלוויית מבוגר. בנוסף, עד גיל 18 נדרש אישור הורים לביצוע הצלילה.

ביטוח צלילה

חוק הצלילה מחייב כל צולל להחזיק בביטוח צלילה. בנוסף, כל מועדון צלילה חייב גם הוא בביטוח. בקורס כוכב אחד, המועדון הוא זה שמספק את הביטוח לחניכים. החל מקורס שני כוכבים, נדרש כל צולל בביטוח צלילה בתוקף.

ביטוח שנתי: מחירו של הביטוח, שתקף לשנה, הוא 155-175 שקל. הביטוח זמין בכל מועדוני הצלילה שעובדים עם חברות ביטוח שונות או דרך אתרי האינטרנט של החברות המבטחות.

ביטוח לחמישה ימיםף פורטל הצלילה iDive, בשיתוף עם חברת הפניקס ביטוח, מציע ביטוח המיועד לחמישה ימים בלבד במחיר 66 שקל - שאותו ניתן לשדרג לביטוח שנתי, במידת הצורך.

ביטוח במקום עודף: שימו לב שבחלק מהמועדונים כולל קורס כוכב אחד גם ביטוח לשנה. אם במהלך אותה שנה תיגשו לקורסים מתקדמים יותר, לא תצטרכו ביטוח חדש.

בעיות רפואיות

כשתגיעו למועדון הצלילה, תתבקשו למלא שאלון רפואי. היועץ הרפואי של רשות הצלילה, ד"ר פיני הלפרין, ממליץ למי שיודע שיש לו בעיות רפואיות לבקש לקבל את הטופס לפני הקורס. לדבריו, אפילו תשובה חיובית אחת לשאלות שבטופס תחייב חוות דעת של רופא צלילה.

45 ומעלה: בכל מקרה, מי שגילו מעל 45 נדרש להביא אישור של רופא צלילה וכן בדיקת א.ק.ג ובדיקת מאמץ.

פסול צלילה: כל מצב שעלול להביא מישהו לאיבוד הכרה מתחת למים פוסל לצלילה - למשל מחלת הנפילה, אסתמה ומחלת לב פעילה. אסור לצלול בכל שלב של ההריון.

חולה צלילה: הלפרין מציין כי צלילה היא ספורט המחייב מאמץ בינוני ומעלה, ומומלץ שלא להיות נחפז ולא לצלול אם לא מרגישים טוב, אפילו במקרה של הצטננות.

פגיעה בעור התוף: הבעיה הרפואית הנפוצה שעלולה להיגרם מצלילה היא פגיעה בעור התוף באוזן, אצל אנשים שלא מצליחים להשוות לחצים.

דחיית קורס: אם מישהו עזב את הקורס בשל סיבה רפואית, לרוב מאפשרים המועדונים את השלמתו ללא תשלום נוסף בזמן מאוחר יותר, כמובן במידה והמצב הרפואי מאפשר זאת.

עשה לעצמך כוכב: שיטת הסמכת הצוללים

על פי רשות הצלילה, כיום יש בישראל שמונה ארגוני צלילה המסמיכים צוללים, באמצעות קורסים שמועברים במועדוני הצלילה השונים. ההתאחדות הישראלית לצלילה מסמיכה את הצוללים בשיטת דירוג של כוכבים, וארגוני הצלילה הבינלאומיים מבצעים בישראל הסמכות דומות עם דרגות מקבילות. בסוף הקורס ניתנת תעודה בינלאומית, המאפשרת לצלול בכל העולם.

כוכב אחד: קורס הצלילה הבסיסי הראשוני - "צולל מים פתוחים" - מסמיך את הצולל בדרגת כוכב אחד ומאפשר צלילה עד לעומק של 20 מטר, ביחד עם בן זוג בדרגה גבוהה יותר. קורס זה משלב בין לימודים עיוניים, שבסופם מבחן ותרגולים מעשיים, שחלקם נעשה לעתים בשיעור בבריכה. אם מקיימים את הקורס ברצף ולאורך כל שעות היום, כמו במועדונים באילת, הוא אורך חמישה ימים. החל מהצלילה הראשונה חשוב לנהל יומן צלילות, שבו יירשמו כל הצלילות שביצעתם, משום שקורסים מתקדמים יותר דורשים מספר צלילות מינימלי כתנאי קבלה הכרחי. בקורס כוכב אחד מבצעים בסך הכל שש צלילות רשומות.

שני כוכבים: קורס שני כוכבים - "צולל מתקדם" - פתוח בפני מי שסיים קורס כוכב אחד, מגיל 15 ומעלה. הקורס נמשך יומיים, ובסופו יכול מי שהוסמך בו לצלול עד לעומק של 30 מטר עם בן זוג בדרגה מקבילה או גבוהה יותר, וכן רשאי ללוות צולל בדרגת כוכב אחד. מועדוני הצלילה מאפשרים לעבור ברצף קורס כוכב אחד וקורס שני כוכבים, הסמכה שנמשכת שבוע. שימו לב שגם לאחר שני הקורסים האלה לא תוכלו לצלול ללא מדריך לפני שתשלימו 20 צלילות מודרכות רשומות (כולל הצלילות שביצעתם בקורסים).

שלושה כוכבים: קורס שלושה כוכבים - "צולל בכיר" או Divemaster - מעניק את הדרגה הגבוהה ביותר לפני קורסי ההדרכה. את הקורס יכול לבצע מי שהוסמך בדרגת שני כוכבים וגילו המינימלי 16. בנוסף נדרש גם מספר צלילות מינימלי. בסיום קורס זה ניתן לצלול עד לעומק 42 מטר עם בן זוג באותה דרגה לפחות, וכן ניתן להוביל קבוצת צוללים מוסמכים.

קורסים מתקדמים: לאחר שסיימתם את קורסי הצלילה, תוכלו לעבור לצד השני וללמוד הדרכת צלילה, שיכולה גם לשמש כמקצוע. קורס עוזר מדריך מקנה ידע ראשוני בהדרכת צלילה, ובסופו ניתן בין השאר לבצע צלילת רענון ולסייע למדריך מוסמך בקורס צלילה. קורס מדריכים מאפשר להדריך ולהסמיך צוללים עד דרגת שני כוכבים.

יש גם קורסים בהתמחויות שונות, בהם קורס הצלה, המאפשר להתמודד עם מצבי חירום בצלילה ולסייע לצוללים אחרים; קורס התמחות בצלילת עומק; וקורס נייטרוקס, המאפשר צלילה עם אוויר מועשר בחמצן. שימו לב שצולל מוסמך עד דרגת שני כוכבים, שלא צלל במשך חצי שנה ומבקש להירשם לאחד הקורסים או לבצע צלילה, נדרש לבצע קודם לכן צלילת רענון באחד ממועדוני הצלילה. הצלילה כוללת חזרה תאורטית קצרה וצלילה עם מדריך. מחירה של צלילת רענון הוא 180-220 שקל.

שימו לב!

לפני החתימה על חוזה קורס הצלילה בדקו את הסעיפים הנוגעים לביטול הקורס ולגובה דמי הביטול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully