וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: העלאת שכר הלימוד תידחה

תמרה טראובמן ומוטי בסוק

25.9.2007 / 9:34

מקורות ממשלתיים ואקדמיים טוענים כי אולמרט חושש שיישום המלצות ועדת שוחט יחדש את מחאת הסטודנטים, דבר שיפגע בתמיכה בו

יישום מסקנות [[הוועדה לרפורמה בהשכלה הגבוהה]] ("ועדת שוחט"), בהן העלאת שכר הלימוד האקדמי, עשוי להידחות ואולי אף לא יתרחש כלל - כך טענו אתמול (שני) מקורות ממשלתיים ואקדמיים. ל"הארץ" נודע, שהדיון בממשלה על יישום הרפורמה, שהיה אמור להיערך בחודש הבא, נדחה לפברואר 2008, אף שגורמים רשמיים סירבו לאשר זאת.

לטענת המקורות, ראש הממשלה אהוד אולמרט חושש שיישום המלצות הוועדה יביא לחידוש מחאת הסטודנטים, דבר שיפגע בתמיכה בממשלתו. משרד האוצר הודיע באחרונה, שאם הממשלה לא תאשר את הצעדים הכלולים ברפורמה, הוא לא יעביר לאוניברסיטאות ולמכללות את תוספות התקציב שהובטחו להן בעבור יישום המלצות הוועדה. במקביל, ועד ראשי האוניברסיטאות איים אתמול, שללא תוספת תקציב, לא תיפתח שנת הלימודים.

ועדת שוחט המליצה ביולי האחרון להעלות בשיעור ניכר את שכר הלימוד של הסטודנטים ובמקביל להזרים למוסדות להשכלה גבוהה תקציבים נוספים. ההמלצות גררו שביתת סטודנטים ממושכת, שבעקבותיה חתמה הממשלה על הסכם עם הסטודנטים, לפיו לפני אימוץ המסקנות ייפתח עמם משא ומתן על גובה שכר הלימוד. לפי הסיכום, המשא ומתן היה אמור להיפתח חודש לאחר הגשת הדו"ח, אולם עד כה לא נקבע תאריך לפתיחתו.

רמון סירב להכחיש או לאשר

לשכת אולמרט העבירה החודש את הטיפול ברפורמה למשנה לראש הממשלה [[חיים רמון]] שאחראי גם על ריכוז המו"מ עם הסטודנטים. רמון, כאמור, החליט לדחות לפברואר את הדיון המכריע על אישור הרפורמה, אף שנציגי משרד האוצר ביקשו שההחלטות יתקבלו באוקטובר. לטענת בכירים במערכת ההשכלה הגבוהה, מכיוון שההרשמה ללימודים נפתחת בסביבות פברואר, דחיית ההכרעה בממשלה עשויה שלא לאפשר למוסדות האקדמיים להעלות את שכר הלימוד בעבור שנת הלימודים 2008-2009, כפי שהמליצה הוועדה.

לשכת אולמרט מסרה בתגובה לפניית "הארץ", שרמון הוא המוסמך להגיב על הדברים. דוברו של רמון סירב להכחיש או לאשר שהמשנה לראש הממשלה דחה את הדיון ברפורמה, אך מסר בשמו ש"יש לדון ברצינות במסקנות הדו"ח עוד לפני הגעתן לישיבת הממשלה ולקיים את התחייבויות הממשלה לסטודנטים".

נשיאי האוניברסיטאות ביקשו אתמול בכתב מאולמרט למצוא "פתרון מיידי" לתקציב, להתחיל מיד את המו"מ עם הסטודנטים ולקבוע מועד סופי לאימוץ הדו"ח. לדברי יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, הפרופ' משה קוה, "היה קיץ שלם לדון עם הסטודנטים, אבל לא נערכה אפילו ישיבה אחת". הוא הוסיף, שאם הממשלה תדחה את אישור הרפורמה לפברואר, "נדחה את פתיחת שנת הלימודים לאותו תאריך", משום שללא תוספת של 300 מיליון שקל, "לא יהיה לאוניברסיטאות כסף לפתיחת שנת הלימודים".

ראש הוועדה, שר האוצר לשעבר אברהם (בייגה) שוחט, אמר בתגובה כי "אם הוחלט לדחות את הטיפול בנושא, משמעות הדבר היא שהממשלה נסוגה מהרצון לרפורמה אמיתית בהשכלה בשל חששה מעימות עם הסטודנטים, ועליה תוטל האחריות להמשך דרדור ההשכלה הגבוהה".

לעומת זאת, יו"ר התאחדות הסטודנטים איתי שונשיין אמר שהתניית הזרמת התקציבים ביישום הרפורמה ובהעלאת שכר הלימוד היא דבר פסול, "שנועד להפעיל לחץ לא הוגן על הסטודנטים. במקום לעשות יד אחת עם האוצר, נשיאי האוניברסיטאות היו צריכים לבצע טיפול שורש בבעיה התקציבית שלהם ולא להטיל את עול המימון על הסטודנטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully