וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הריבית לא תשתנה עד סוף 2007"

אלי שיצר

25.9.2007 / 12:39

במריל לינץ' מעריכים כי התחזקות השקל ממתנת את הלחצים האינפלציוניים בישראל, ולכן ריבית בנק ישראל תישאר על כנה

מריל לינץ' חותכים את הציפיות להעלאת ריבית של בנק ישראל בעקבות פרסום החלטת הריבית של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אתמול. במריל חזו רק לפני חודש כי ריבית בנק ישראל תעלה עד סוף השנה 0.5% לרמה של 4.5% אולם התחזקות השקל( 7% מסוף יולי) ממתנת את הלחצים האינפלציוניים בישראל ועל כן להערכתם כעת ריבית בנק ישראל תישאר על כנה עד לתום השנה אולם תעלה בהדרגה בשנת 2008 עד לרמה של 4.75%.

למעשה, מציינים במריל כי הפחתת הריבית של הבנק הפדראלי בארה"ב צימצמה את מרחב התמרון של פישר שהעדיף להותיר את הריבית על כנה בעקבות ההשפעה החזקה של היחלשות הדולר - כל תנועה של 1% בשער הדולר מתורגמת לתנועה של 0.3% במדד המחירים לצרכן. במריל גם חוזים כי ריבית הבנק הפדראלי בארה"ב תמשיך לרדת ב-0.5% נוספים עד לתום שנת 2007 ותגיע אף לרמה של 3.5% עד לתום שנת 2008.

עם זאת, סבורים במריל כי הכלכלה הישראלית ממשיכה לצמוח בקצב מהיר ולכן עדיין קיימים לחצים אינפלציוניים בישראל. בנק ישראל צריך לעקוב בזמן הקרוב אחר עליית מחירים של מוצרי המזון ושל מחירי הנפט המאמירים. מישור נוסף היוצר לחצים אינפלציוניים מגיע משוק העבודה בו חלה עלייה של 4.4% בשכר העובדים ברבעון השני של 2007 לעומת צמיחה של 3% בפריון תשומות העבודה.

צמיחה שנתית של 5.1%

במריל לינץ' צופים צמיחה נמוכה יותר לעומת מחצית השנה הראשונה. יחד עם זאת, התחזית שלהם היא סביב תחזית בנק ישראל שצופה צמיחה שנתית של 5.1% בשנת 2007.

לסיום מציינים במריל שעל פי המודלים האקונומטריים של בנק ישראל המניחים שער חליפין וריבית נוכחיים, האינפלציה תעמוד קרוב לאמצע היעד של הממשלה, קרי - 2% ב-12 החודשים הקרובים.

פער הריביות בין הריבית השקלית לריבית הדולרית עומד היום על 0.75% לטובת הריבית הדולרית, כך שבמריל חוזים כי בשנת 2008 תחזור הריבית השקלית לרמה גבוהה יותר מהריבית הדולרית כפי שהיתה לאורך השנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully