וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיקוח הוסר - המחירים עולים: המחיר הסיטוני של גז הבישול מתייקר בכ-20%

אבי בר-אלי

30.9.2007 / 18:02

הפיקוח מעל בתי הזיקוק יוסר מחר; המחירים יהיו בינתיים נמוכים ממחירי הגז המיובא



הפיקוח על מחיר הגז לבישול (גפ"מ) הסיטוני בבתי הזיקוק יוסר מחר, ה-1 באוקטובר, ובתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד כבר הודיעו לחברות הגז על ייקור צפוי במחירו בכ-19.5% בממוצע.



בית הזיקוק בחיפה (בז"ן) הודיע על ייקור מיידי בשיעור של כ-18%. בית הזיקוק באשדוד הודיע על ייקור צפוי בשיעור של כ-20%, אך נמנע בשלב זה מלנקוב במחיר. בית הזיקוק באשדוד יגבה מן החברות מקדמה בסך 70% מן התשלום - עד לקביעת מחיר סופי.



עדכון המחיר נדרש לשקלל את עלויות היבוא הריאליות הצפויות לבתי-הזיקוק. על בתי הזיקוק נאסר לחרוג מחישוב העלויות המדויק (מעבר לפעמיים בשנה). המחירים הסיטונים בשער בתי הזיקוק יהיו לפי שעה נמוכים בכ-10% ממחירי הגפ"מ המיובא.



בהחלטת ממשלה על פיצול בתי הזיקוק והפרטתם שהתקבלה ב-2005, נקבע כי יוסר הפיקוח על מחירי התזקיקים, פרט לאלה המיוצרים בבית זיקוק אחד בלבד. כמו כן הוחלט כי יוסר הפיקוח על מחיר הגז לבישול שנה לאחר השלמת הפרטתו של בית הזיקוק באשדוד, בספטמבר 2006.



לעומת הפיקוח על מחירי הדלק, שהוסר כליל ועורר בחודשים האחרונים סערה במשק האנרגיה, קבעה הממשלה בזמנו כמה מגבלות על התחרות החופשית במחיר הגפ"מ; בשוק זה נותר הביקוש השוטף גבוה מההיצע, ולכן נדרשו אמצעי ריסון מפני ייקור תעריפים בלתי נשלט.



לפיכך, מחויבים בתי הזיקוק בקביעת מחיר התואם את מחירי העלות הכוללים את רכישת הגז, הובלתו ודמי ביטוח. כמו כן נדרשים בתי הזיקוק בדיווח שוטף על המחיר הסיטוני למינהל הדלק במשרד התשתיות. אם יחרוג המחיר שייגבה מהמחיר הבינלאומי המקובל ומהעלויות ההולמות מעבר לפעמיים בשנה - תהיה המדינה רשאית להחזיר את הפיקוח.



שוק הגפ"מ מהווה כ-5% משוק התזקיקים בישראל (500-400 אלף טון בשנה) - 30%-25% מהם מהווה הגז המיובא.



עם זאת, סובל היבוא מכמה חסמים, והעיקרי שבהם הוא מחסור חמור במתקני אחסון. לפי הערכות במשק האנרגיה, חברות הגז, שייאלצו לספוג את הייקור, יגלמו את מרביתו במחיר הנמוך שהן גובות כיום מלקוחות הגפ"מ הגדולים בתעשייה.



עם זאת, בחברות הגז אין פוסלים את האפשרות כי ייקור הגפ"מ יגרור גם את ייקור הגז לבישול ללקוחות הביתיים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully