וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לפרגן לאלי ישי

אסף מידני

1.10.2007 / 9:01

שר התמ"ת החליט להוביל רפורמה בתחום הגנת הצרכן. רק סיוע מצד האזרחים ושיתוף פעולה בין רשויות האכיפה יאפשר את הצלחתה

משהו טוב עובר על שר התמ"ת, אלי ישי. באחרונה הוא החליט על הנהגת רפורמה בתחום הגנת הצרכן, שעיקריה הקמת רשות אכיפה חזקה ושיפורים בחוק הקיים. האזרח ששומע על כך, סביר להניח, מגחך: האומנם? הגנת הצרכן? שר חברתי? ואני טוען שזו רפורמה חשובה. הקושי הוא שבלא סיוע ותמיכה מצד האזרחים והלימה בין רשויות האכיפה - הרשות תיכשל.

והרי ניצני הרפורמה כבר קיימים, אז מה לי רשות נוספת? המועצה להגנת הצרכן קיימת ופועלת בקושי. המועצה, כמו הרשות החדשה, הוקמה על פי חוק הגנת הצרכן, וייעודה טיפול בצרכנים בלבד. בין יעדיה של המועצה ניתן למנות את הגנת הצרכנים, טיפול בתלונות צרכנים ומניעת הפקעת מחירים. יחד עם המועצה לצרכנות דאג המחוקק הישראלי למסד ייצוג צרכנים בגופים שונים, שלהם השפעה על העניין הצרכני: ועדות מייעצות לשרים דוגמת הוועדה המייעצת לפי חוק המתווכים במקרקעין וגופי תקינה כמו מכון התקנים הישראלי. אז אני שואל: מה קרה? ומה תצלח הרשות החדשה?

מחקרים בתחומי צרכנות שונים מצביעים כי אין בידי הגופים הקיימים להפעיל השפעה גבוהה על התהליכים המשפטיים הנוגעים לצרכנים. הייצוג המובטח בחקיקה הוא בהיקף סמלי למדי, שאין בו כדי להקנות מעמד בעל עוצמה לנציגי הצרכנים בגופים שבהם הם התמנו, וייצוג זה "אובד" ו"מדולל" במסגרת הרחבה של הנציגויות של אינטרסים נוגדים. ישי מציע מדיניות אכיפה חדשה וכלים חדשים. הרשות החדשה תרכז את תהליך הטיפול בהפרות דיני הגנת הצרכן, משלב התלונה והמודיעין, דרך חקירות ועד להליך המשפטי; יצירת ענישה מינהלית על ידי קנסות משמעותיים . אכן בשורה חדשה ומעניינת. האם זה יספיק? לא.

בתחום התיירות מעורבותה של המועצה לצרכנות הובילה לתיקון חוק שירותי תיירות ולחיוב סוכן הנסיעות בגילוי נאות ובהבטחת ערובה לצרכן. הבעיה היא שמוסדות האכיפה כשלו מליישם. אין תקציב, אין כוח אכיפה ואין הלימה עם רשויות האכיפה השונות. משרד האוצר מתנגד להקצאה של תקציב מתאים, והקרן להבטחת כספי לקוחות משותקת. המעניין הוא שבשונה מתחום זכויות האדם, בו לארגונים הלא ממשלתיים נודעת השפעה דרך הערוץ המשפטי, הרי שמקומו של בית המשפט העליון אינו ממשי. פסיקותיו הספורות מבטאות אימוץ של עמדת הממסד. צרכן התיירות נותר חסר אונים. ענישה מינהלית יכולה לסייע כאן. הקושי הוא רשויות ההוצאה לפועל.

קושי נוסף הוא הקבוצות הכלכליות מולן צריכה להתמודד הרשות החדשה. בתחום התיירות התברר כי משרד התיירות כשל בהתמודדות מול התאחדות המלונאים. היותה של הרשות החדשה להגנת הצרכן חלק מהביורוקרטיה הישראלית מלמד כי בין קידום יעדיה הפורמליים - הגנת הצרכן - תתמודד הרשות עם יעדים נוספים הנובעים מאפיונה כמוסד ביורוקרטי ממשלתי. הדבר בעייתי מאוד ויפעל נגד קידום הגנת הצרכן.

דרך אפשרית העומדת לישי היא לפעול לתמיכה בארגונים לא ממשלתיים שיבטיחו עמידה נאותה מול כוחות השוק הכלכלי. הקושי הוא כי הארגונים הקיימים פועלים לא אחת לקידום חופש דת. האם יצליח ישי לשכנע את בוחריו לשתף פעולה עם ארגוני הזכויות? האם ישכילו ארגוני הזכויות לשתף פעילות עם ישי בצורה שלא תצבע אותו כליברל דתי? האם יוכל אלי ישי לנערי האוצר? אני בספק, אבל אולי אני טועה. נקווה שאני טועה.

הכותב הוא ד"ר לממשל ומשפט ציבורי במכללה האקדמית תל אביב-יפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully