וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת איקאה: ניצחון גדול לאזרח הקטן

אילן בומבך

2.10.2007 / 8:46

החלטת בית המשפט שלא לאשר את הקמת הסניף בראשל"צ הגנה על האינטרס הציבורי. כעת על היזמים להגיש תוכנית מתאר חדשה

ב-23 בספטמבר נפל דבר בישראל. בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב מצא כי נפלו פגמים קיצוניים בהחלטתה של ועדת הערר מחוז המרכז, אשר אישרה ליזמי חברת איקאה לעשות שימוש במבנה תעשייתי ענק, בשטח עשרות אלפי מ"ר, לצורכי מסחר. ביהמ"ש ביטל את החלטתה של ועדת הערר, תוך שהוא מעלה קביעות חמורות בעניין ההליך התכנוני שננקט בעניין - וחייב את הוועדה המקומית ראשון לציון ואת היזמים בהוצאות משפט גבוהות.

בתמצית, ביהמ"ש קבע ברורות כי לא ניתן לעשות שימוש בכלי הנדיר של מתן היתר חורג, למבנה כה גדול, במיוחד כשמעולם לא נעשה כן בישראל בנוגע למבנים קטנים בהרבה. כך, ביהמ"ש ביקר קשות את הסתמכותה של ועדת הערר על "תקדים" של "שימוש חורג לפעוטונים וגנים לילדים" והביע תמיהה מה הקשר בין פעוטונים להקמת סניף איקאה שני.

בכך יישם ביהמ"ש את ההלכה הפסוקה של ביהמ"ש העליון, ותמוה כיצד הלכה זו לא עמדה לנגד עיניהם של מוסדות התכנון שאישרו את השימוש החורג. ביהמ"ש הבהיר כי לשימוש החורג עשויה להיות השפעה על כל גוש דן. מספר המועסקים במבנה המדובר אמור היה להסתכם ברבבות. בנסיבות אלה, ברור כי יש להסדיר את השימוש בדרך המלך - הגשת תוכנית לוועדה המחוזית, וכך אכן קבע בית המשפט.

ההחלטה מהווה ניצחון גדול לאזרח הקטן. חרף הכוח הכלכלי והפוליטי של היזמים ושל הוועדה המקומית בראשון לציון, העותרים ניצחו במאבק. מדובר בבעלי עסקים בראשון לציון וכן בתושבי יישובים סמוכים למתחם, שהתאגדו כדי להגיש את העתירות. ביהמ"ש הכיר בהם כ"עותרים ציבוריים" - על אף שהסכים להניח כי אין להם "זיקה ישירה" לשאלת השימוש החורג.

בכך יישם בית המשפט את ההלכה הפסוקה של ביהמ"ש העליון המאפשרת לכל אזרח לפנות בעתירה דומה, כל עוד מדובר בתקיפה של החלטה תכנונית המבוססת על פגמים נטענים בעלי משקל נכבד, שרובם ככולם מצויים במישור הציבורי. בכך הועבר מסר ברור לציבור, בכל הנוגע להחלטות תכנוניות של ועדות מקומיות, שאינן מבוססות תמיד על אינטרס הכלל.

חשוב להבהיר כי החלטת בית המשפט באה במקום החלטת הוועדה המקומית וועדת הערר (מוסדות תכנון רשמיים) והיא זו שמחייבת מיום מתן פסק הדין, בכפוף להחלטה בערעור לעליון (אם ערעור כזה אכן יוגש בשבועות הקרובים). בנסיבות העניין לא יינתן, לדעתי, עיכוב ביצוע. לכן, איקאה תוכל לעשות שימוש תעשייתי בנכס שאותו היא מקימה על פי היתרי הבנייה שקיבלה - אך לא שימוש לצורכי מסחר.

נדגיש כי בית המשפט לא הכריע בנוגע להיתרי הבנייה שניתנו, אלא רק בעניין ההיתרים לשימוש חורג. משכך, ניתן להשלים את בניית המבנה, בכפוף לערעור שהוגש לביהמ"ש המחוזי בתל אביב בעניין. עם זאת לפקחי הוועדות המקומית והמחוזית יש הסמכות לפקח על השימוש במבנה ולהוציא צווים נגד פעולות בנייה, אם קיים בסיס סביר להניח כי היזמים מתכוונים בכל זאת לעשות שימוש מסחרי בנכס. למען הסר ספק, החל ביום מתן פסק הדין, אסור בתכלית האיסור לעשות כל שימוש מסחרי בנכס, וגם תכנון או כוונה לעשות כן אינם כדין.

כעת, על היזמים יהיה להמשיך ולקדם תוכנית מתאר חדשה, שמסדירה את השימוש המסחרי כשימוש על פי תוכנית - ולא כשימוש חורג לתוכנית. ניתן להניח כי דרכם של היזמים תהיה ארוכה, וכי יהיה עליהם לקבל אישור מהוועדה המחוזית לתוכנית מתאר שכבר הוגשה לה. הוועדה תצטרך לשקול שיקולים מחוזיים-מרחביים, מעבר למתחם שורק.

מתן אישור סופי לתוכנית מתאר הוא הליך הנמשך שנים, ודאי לנוכח מספר ההתנגדויות הצפויות לתוכנית. בינתיים, הציבור הישראלי ימשיך לנהור רק לסניף איקאה ליד נתניה.

הכותב הוא עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully