וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבד בשמיים

הארץ

20.9.2001 / 8:25

אל על תנסה לנצל את יתרונה הבטחוני גם בטווח הארוך

מאת זוהר בלומנקרנץ

"זה עשה לי רע מאוד בלב. אנחנו רגילים תמיד לראות את מנהטן בשיא הדרה, ולפתע כולה גוש עשן. כל מנהטן היתה מכוסה ענן אדיר, וחסרים היו בה שני המונומנטים" - כך תיאר קברניט אל על, יהודה חיים, את תחושותיו כשחלף במטוס בואינג 747-400 מעל האזור שבו ניצבו שני מגדלי התאומים בניו יורק. חיים היה קברניט הטיסה הראשונה שהמריאה לישראל משדה התעופה ניו ארק שבניו ג'רזי לאחר התקפת הטרור.

"מצאנו את עצמנו בודדים לגמרי במרחב האווירי. חשבתי שישנו את נתיב הטיסה, שעובר בדרך כלל מעל מנהטן. ב-6:00 בבוקר, בגובה של 4,000 רגל, אמרתי לנוסעים כי מצד ימין יוכלו לראות את ההרס. אחר כך נודע לי שהם התרגשו מאוד", הוסיף הקברניט.

מיד לאחר התקפת הטרור, היתה טיסת אל על הראשונה להמריא מטורונטו לניו ארק. חיים נאלץ להנחית בקנדה את מטוסו, לאחר ששלטונות התעופה של ארה"ב סגרו את כל המרחב האווירי.

"לפני שעמדנו להמריא מטורונטו עברנו בדיקות ביטחוניות קפדניות מאוד", אמר חיים. "ערכו בדיקה ידנית לכל אנשי הצוות האווירי בתיקי היד, בעוד שבעבר נהגו להסתפק במכונת השיקוף. אמצעי הביטחון היו מדהימים: היו שוטרים וחיילים חמושים בכל מקום".

בשתי הטיסות - מטורונטו לניו ארק ומניו ארק לישראל - היתה טיסת אל על היחידה בשמיים. "אנשי הפיקוח והבקרה האוויריים הופתעו לשמוע בקשר שמדובר בטיסה מסחרית רגילה", סיפר חיים. "אחד מפקחי הטיסה בקליבלנד שמע כי מדובר בטיסת אל על, ואמר כי אכן מדובר בחברה הכי מאובטחת".

אל על היתה חברת התעופה הראשונה והיחידה שהורשתה להפעיל קו טיסות ישיר מניו יורק לישראל וממנה, לאחר שארה"ב סגרה את שדות התעופה לפעילות. ממוצאי שבת שעברה ועד ערב החג הפעילה אל על רכבת אווירית של 14 טיסות לארה"ב וממנה - כמות כפולה מהרגיל. המאמץ התפעולי של החברה בולט עוד יותר, על רקע מספר רב של טיסות קו וטיסות מיוחדות שהפעילה אל על לקייב ולאודסה, ובהן 4,000 חסידים שנסעו להשתטח על קברו של הרבי מברסלב.

טיסות בשבת

הדברים הגיעו לידי כך שאל על הפעילה טיסות בשבת. ביום שבת האחרון יצאו שתי טיסות מניו יורק לישראל: האחת נחתה בשבת ב-09:00, והשנייה נחתה ב-11:45. במטוסים, מדגם בואינג 777, היו כ-600 נוסעים.

גם בראש השנה נחתו שתי טיסות של אל על בנתב"ג לאחר כניסת החג. במפלגות יהדות התורה וש"ס הביעו מחאה על חילול השבת והחג ועל השינוי בסטטוס-קוו, אך לא יכלו לשנות את המצב.

לטיסות יוצאות הדופן של החברה היה גיבוי מצד שר התחבורה, אפרים סנה. השר עצמו חזר ביום חמישי שעבר בטיסת אל על הראשונה שהמריאה מארה"ב.

סנה הגן על החלטתו להתיר טיסות של אל על בשבת, ודחה על הסף ביקורת בעניין: "מדובר בהחלטה מיניסטריאלית של שר התחבורה, שבתוקף תפקידו לקבל", נמסר מלשכתו.

יועץ התקשורת של שר התחבורה, ירח טל, אמר כי לא מדובר בהפרה של החלטת ממשלה בעניין, וכי לא היה צורך להביא את הסוגייה בפני הממשלה. לדבריו, סנה לא הודיע לראש הממשלה, אריאל שרון, על החלטתו וביכר לא לערבו בעניין. היועץ הוסיף כי גם חברי הממשלה מהמגזר החרדי לא קיבלו הודעה מראש על הפעלתן של טיסות בשבת.

"החלטתו של סנה נבעה משיקולים הומניטריים", אמר טל. "ישראלים רצו להגיע במהירות האפשרית לארה"ב כדי לחפש קרובי משפחה נעדרים או כדי להשתתף בהלוויות. כמו כן, היה צורך להחזיר ישראלים שנתקעו בארה"ב".

בסוף השבוע ביצעה אל על שמונה טיסות, ובהן 2,600 נוסעים. במוצאי שבת יצאו ארבע טיסות מנתב"ג לשדות התעופה קנדי בניו יורק, ניו ארק בניו ג'רסי וטורונטו בקנדה. בסך הכל הטיסה החברה במוצאי שבת 1,200 נוסעים מישראל לארה"ב וקנדה. גם ביום ששי הפעילה אל על ארבע טיסות מנתב"ג לארה"ב, ובהן הטיסה 1,400 נוסעים. הטיסות התאפשרו לאחר ששלטונות התעופה הפדרליים של ארה"ב העניקו לחברה אישור מיוחד לבצע את הטיסות, בגלל רמת האבטחה הקפדנית הנקוטה בהן.

לדברי דובר חברת אל על, "בימים האחרונים התקבלו במשרדי אל על בישראל ובחו"ל אלפי פניות של נוסעים המבקשים לטוס בטיסות החברה, עקב היותה החברה היחידה שקיבלה את האישורים הדרושים לפעול בקו ישראל-ארה"ב.

"אל על עשתה מאמצים רבים להטיס ישראלים השוהים בחוף המערבי של ארה"ב ולהביאם לניו יורק באמצעות טיסות של חברת נורת' אמריקן איירליינס" (NAA, חברה אמריקאית שבה שותפה אל על).

לדברי המשנה למנכ"ל אל על, יצחק אמיתי, "החברה משקיעה משאבים רבים בהיערכות מיוחדת לביצוע לוח טיסות חדש במהירות האפשרית, כדי לתת מענה לכל הנוסעים השוהים בארה"ב". אל על מסתמכת עתה על המוניטין שיש לה כחברה בעלת אמצעי ביטחון מהקפדניים בעולם, כדי למשוך אליה נוסעים מחברות תעופה אחרות.

בחברות התעופה הזרות הפועלות בישראל מודעים לכך שיהיו נוסעים שירצו לעבור לאל על בגלל ההיבט הביטחוני. "אנו לא נערכים לשינויים, וכל נוסע שאינו מרגיש בטוח יעשה כמיטב הבנתו", אמר נציג לופטהנזה בישראל, יצחק זרעוני. "נמשיך בטיסות שלנו כרגיל, ואף חידשנו את טיסותינו לארה"ב", הוסיף.

השר סנה מתכוון לנצל את העלייה במודעות להיבט הביטחוני בתעופה, כדי לקדם את ישראל ואת חברת אל על בענף. בתחילת השבוע התחיל סנה לקדם רעיון לכינוס ועידה בינלאומית לאבטחת התעופה. על פי התכנון, תתכנס הוועידה בישראל עד סוף השנה.

ועידה בינלאומית במונטריאול

אבטחה בשדות תעופה ואמצעי ביטחון של חברות תעופה במטוסים יעמדו גם במרכז הוועידה הבינלאומית לתעופה אזרחית, שתתקיים בשבוע הבא במונטריאול.

משלחת בראשותו של ראש מינהל התעופה האזרחית בפועל, אריק בן ארי, תצא לקנדה ביום ראשון, כדי לייצג את ישראל בוועידה התלת שנתית. את הוועידה מארגן איגוד התעופה הבינלאומי (ה-ICAO).

הוועידה תעסוק גם בהשפעתם של שדות תעופה ומטוסים על איכות הסביבה. הדיון יתמקד בהשקטת מנועי מטוסים, על רקע הוויכוח בין אירופה לארה"ב בעניין הסטנדרטים שבהם יחויבו מדינות העולם. בוועידה צפוי להשתתף גם נציג הרשות הפלשתינית. בעבר נטלה הרשות חלק בוועידה הבינלאומית במעמד של משקיף בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully