וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתחרה של טבע בשוק הטרשת הנפוצה - למכירה

יורם גביזון

14.10.2007 / 10:07

דירקטוריון ביוג'ן איידק מעוניין להגדיל את שווי המניה. מניית החברה כבר עלתה בעקבות המהלך ב-17.5%

לאחר שמנייתה עלתה לשיא של 6 שנים, 69 דולר, שמשקף שווי חברה של 20 מיליארד דולר - הסמיך דירקטוריון חברת ביוג'ן איידק את הנהלתה לבדוק אפשרות למכור את החברה. זאת אם יגיע למסקנה כי מכירתה תגדיל את הערך לבעלי המניות בהשוואה להמשך פעילות עצמאי שלה. בעקבות ההכרזה עלתה מניית ביוג'ן איידק לאחר המסחר ב-17.5% ל-81 דולר.

ביוג'ן איידק שכרה את שירותי גולדמן סאקס ומריל לינץ' כבנקי השקעות לצורך המכירה. נראה שדירקטוריון ביוג'ן איידק מעריך שבעליה של החברה עשויים לקבל פרמיה נאה מאחת מחברות התרופות הגדולות, דוגמת פייזר או סנופי-אוונטיס, שמבקשות דרך להגדיל את נוכחותן בשוק התרופות הביוטכנולוגיות (שנמצא במגמת צמיחה). זאת על חשבונן של חברות שמפתחות תרופות מקוריות אשר מיוצרות בסינתזות כימיות ושסובלות מפקיעה מואצת של פטנטים.

ברקע ההחלטה עומד כנראה קארל אייקן, שנוהג לרכוש אחזקות משמעותיות בחברות ולהפעיל לחץ על הנהלותיהן במטרה לנקוט צעדים שיעלו את שווי המניה. אייקן עשה זאת בחברת MedImmune, כשהביא את דירקטוריון החברה להסכים למכירתה לחברת אסטרה זנקה תמורת 15.6 מיליארד דולר באפריל 2007. קודם לכן מנע אייקן מהנהלת מיילן, שגם היא מתחרה בטבע, לרכוש את חברת קינג.

אייקן, שהודיע כי הוא מחזיק ב-1% ממניות ביוג'ן איידק, קיבל באוגוסט 2007 אישור מרשות ההגבלים העסקיים האמריקאית להגדיל את אחזקותיו בחברה.

טבע צימצמה פערים

ביוג'ן איידק היא אחת מחברות הביוטכנולוגיה המצליחות והמובילות בעולם. החברה פיתחה את התרופה Avonex לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה. תרופה זו היתה המובילה בשוק האמריקאי, אך כעת נתח השוק שלה ושל קופקסון מתוצרת טבע נעים סביב 30%. מכירותיה של תרופה זו הסתכמו ב-462 מיליון דולר ברבעון השני של 2007 - עלייה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל.

ביוג'ן איידק פיתחה במשותף עם חברת אלן האירית את התרופה Tysabri שהוא עירוי הניתן אחת לחודש לטיפול בטרשת נפוצה. שיווקה של תרופה זו הושעה לאחר שחולים שהשתמשו בה מתו כתוצאה מ-PML, מחלת עצבים נדירה. התרופה, שנחשבת כבעלת יעילות גבוהה יחסית לתרופות אחרות למחלה, קיבלה בקיץ 2006 אישור לשיווק מחודש במגבלות מסוימות, וכבר הגיעה למכירות של 72 מיליון דולר ברבעון השני של 2007. תרופה ביולוגית נוספת שמשווקת בידי ביוג'ן איידק היא Rituxan לטיפול בסרטן הדם ובדלקת פרקים שגרונית. מכירותיה של תרופה זו עלו ב-12% ברבעון החולף, ל-231 מיליון דולר.

ביוג'ן איידק סיימה את המחצית הראשונה של 2007 ברווח של 318 מיליון דולר במחזור של מיליארד דולר, בהשוואה להפסד של 47 מיליון דולר במחזור של 842 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully