וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגיעה בתחבורה האווירית הובילה את האנליסטים לשיחת הווידאו

הארץ

21.9.2001 / 9:40

מאת הדר חורש

היומיים האחרונים של המסחר בוול סטריט התאפיינו בעליות שערים במניות התקשורת, ובעיקר במגזר התקשורת האלחוטית ומערכות לתקשורת וידאו.

מתקפת הטרור בארה"ב הולידה כמה תופעות תקשורתיות חסרות תקדים כמו קריסת הקווים הסלולריים והנייחים באתר שנחשב למתוקשר ביותר בעולם, וגם הקשר הטלפוני שהצליחו ליצור קורבנות האסון עם יקיריהם.

הכפלת נפח התנועה ברשתות התקשורת משכה את תשומת ליבם של משקיעי הבורסות, הצופים לרבעון "טוב במיוחד" לספקים של שירותי התקשורת. על היקף ההכנסות ביום הפיגוע עצמו חלוקות הדעות, שכן ייתכן שעומס היתר וקריסת הקווים גרמו דווקא לירידה בהכנסות. ואולם, גם בימים שלאחר מתקפת הטרור נרשם ברשתות התקשורת בארצות הברית גידול של עשרות אחוזים. פעולה צבאית עשויה להגביר את העומס על הרשתות, ולתרום בכך להכנסות של מפעילי מערכות וספקיהם.

את ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח שיהיו למאורעות על שוק התקשורת - קשה להעריך. האנליסטים מציעים בעיקר ניחושים ותחושות בטן. הפגיעה בקווים הקרקעיים העלתה את קרנה של התקשורת האלחוטית. הפגיעה בתחבורה האווירית שלחה את האנליסטים לחפש את הפתרון הקרוב ביותר, והם מצאו את שיחת הווידאו.

שוק ועידות הווידאו קטן יחסית, ונשלט על ידי קבוצת פוליקום האמריקאית. הכנסותיה של החברה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב-180 מיליון דולר, והיא הרוויחה 26 מיליון דולר. בשנה שעברה רכשה פוליקום את חברת אקורד הישראלית, המפתחת מערכות עבור שוק ועידות הווידאו, והפכה אותה למרכז הפיתוח שלה מחוץ לארצות הברית. פוליקום מנהלת בימים אלה מגעים לרכישת החברה השנייה בגודלה בתחום, פיקצ'רטל.

ייתכן שהביקושים למניות החברה נתמכו גם בתרגיל יפה של יחסי ציבור. מיד לאחר הפיגוע הציעו ספקי שירותי הווידאו לאנשים שהיו באזור האסון להתייצב בחדרי הוועידות ולקיים שיחות וידאו עם קרוביהם בעולם. בישראל השתתפה במבצע חברת בינת, המייצגת את פוליקום ופיקצ'רטל. ערן גדעון, מנהל תחום הווידאו בבינת אומר שהמבצע הקיף עשרות מדינות ועורר עניין רב.

ועידת הווידאו נחשבת היום לפעלול יקר ובלתי חיוני. האפקט מרשים, אבל את חיי היומיום הארגוניים ניתן להסדיר במידה רבה של יעילות גם מבלי שמשתתפי הדיונים יראו איש את רעהו. "היום כבר לא מדובר רק בכך שניתן לראות אחד את השני. המערכות מאפשרות עבודה משותפת, כך שגם מחשבי הצדדים מחוברים, והם יכולים לעיין במשותף במסמך ולתקן אחד לשני ניסוחים. לפעמים זה יותר נוח אפילו מפגישה פנים אל פנים", אומר גדעון.

וולס פארגו ואן קספר, אנליסט חברת ג'יי. פי. מארק, לא המתין לשקיעת האבק מעל הררי ההריסות של מרכז הסחר העולמי, ופירסם המלצת "קנייה" חמה למניית פוליקום. "אנו מאמינים שחברות עשויות להגדיל את השימוש שלהן בוועידות וידאו ואודיו בתגובה לקושי בנסיעות", אמר לעיתון המקוון CNET.

פוליקום עצמה סירבה להתייחס לתחזית. יש להניח שגם אם התחזית נכונה, יעברו עוד כמה שבועות עד שמחלקת המכירות של החברה תחוש בשינויי השוק. עם זאת, אין כל ביטחון שהשנויים האלה אכן יתרחשו. "מנהלים רבים פשוט אוהבים לנסוע לנסיעות עסקים. זה קצת עניין של אגו, והם אפילו לוקחים את המשפחות שלהם איתם", אמר ל-CNET אירה ויינשטיין, יועץ טכנולוגי ממלבורו, ניו ג'רסי.

אנליסטים אחרים זיהו נישה נוספת שעשויה להתרחב כתוצאה מהאסון: שירותי אחסון מידע. לפני שנתיים נחשבו שירותי אחסנת המידע ללהיט עתידי, אך בשנה האחרונה שככה ההתלהבות. חלק גדול מחברות האחסון נבנו כדי לאחסן אתרי דוט-קום, וקרסו במפולת הדוט-קום.

החשש מפיגוע דומה בבניין משרדים מחייב חברות קטנות לחשוב על גיבוי הנתונים שבמחשביהם באמצעות מערכת הנמצאת במקום מוגן, או לפחות מרוחק. פיזור מערכות המחשבים יחייב גם את חיזוק מערכות התקשורת המחברות ביניהם, ולכן מיהר בנק ההשקעות סלומון סמית' בארני לפרסם המלצת קנייה כללית לחברות תקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully