וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדעת לשכור דירה

19.10.2007 / 8:03

לפני שאתם רצים אל התופת ששמה שוק השכירות הישראלי. שוק בו מדברים דולרים וחיים שקלים. עיצרו וקבלו 10 טיפים, עלינו

פרשתם כנפיים אל העצמאות הנכספת, ארזתם הפקלאות ועזבתם את בית ההורים הישר אל חיקו הקר והמנוכר של שוק השכירות. שוק אכזר שנשלט ברובו על ידי המשכירים, והשוכרים מצידם נאלצים להסכים ולהיכנע לחוזים דרקוניים. לפני שאתם ממהרים להתכופף, הנה מספר כללי זהב שיכולים לשמור על הזכויות הבסיסיות שלכם.



.

1. בידקו את המשכיר

חוזה שכירות הוא לעתים כניסה לסוג של זוגיות, לא פחות, עם בעל הדירה. על כן זוהי בדיוק השעה להיות חשדניים, לפקוח עיניים ולשאול שאלות. קחו בחשבון שאתם עלולים להיות בקשר מתמיד עם המשכיר, אם הוא כזה שדואג לנכס שלו ומתקשר לוודא שהכל תקין, או לחילופין המשכיר עשוי להיות כזה שרואים רק ביום החתימה על החוזה, וכשצריכים אותו לבירורים ותקלות הוא נעלם. על כן שילפו את זכוכית המגדלת.

בידקו מיהו הצד שעומד להשכיר לכם את הדירה. האם הוא הבעלים החוקיים של הדירה? בקשו לראות מסמכים המוכיחים את בעלותו של המשכיר בדירה. אם מדובר בנציג, בקשו לראות ייפוי כוח.

כבר היו מקרים שאנשים התחזו למשכירי דירות ובפועל הם שילשלו לכיסם סכומים משוכרי דירות תמימים.

2. בידקו את הדירה

מומלץ לצלם את הדירה לפני הכניסה, על מנת לתעד את מצבה של הדירה ולמנוע טענות בדבר נזקים שגרמתם לדירה, בנוסף יש לבדוק את השירותים הבאים:

א. אינסטלציה וצנרת - בידקו את הברזים, את הצנרת והשירותים, האם יש דוד שמש או דוד חשמל, האם זרם המים מספיק וכיו"ב.

ב. חשמל - בידקו את מספר נקודות החשמל וארון החשמל, האם הם מתאימים לצרכים שלכם.

ג. מערכת הגז – האם היא בטוחה, מתי היא נבדקה לאחרונה, האם יש צורך בחלפת בלון גז או שמדובר בגז מרכזי.

ד. מזגן - בימי הקיץ החמים מיזוג אוויר הופך להיות חובה. בידקו את עוצמת המזגן, האם הוא מגיע לכל החדרים או רק לחדר אחד, בידקו את עוצמת החימום שלו לקראת ימי החורף.

3. הבדל של יום ולילה

בקרו בדירה מספר פעמים, במהלך היום והלילה על מנת להתרשם מהרעש, מהאור הטבעי בדירה וממצבה הפיזי. יש לציין שדירה שפונה לכיוון צפון הינה חשוכה (אולם קרירה יחסית בקיץ) לעומת כיוון דרום אשר זוכה לשמש בכל עונות השנה, ואשר סופגת יותר חום. כמו כן מומלץ לבדוק מיהם השכנים או אם צפויים שיפוצים בבניין או באיזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

4. החוזה החוזה החוזה

המשכיר לרוב מציג לשוכר הסכם אשר נוסח על ידו ויש בו סעיפים שיכולים לגרום לשוכר עוגמת נפש ונזק כלכלי בעתיד, מומלץ לקרוא בעיון את החוזה לפני החתימה ולהתייעץ עם אנשים בעלי ניסיון או עם עורך דין על מנת לקבל חוות דעת נוספת. הסעיפים שחשוב לבדוק הם:

א. שכר הדירה – האם הסכום הרשום בהסכם הוא הסכום שסוכם בין הצדדים? האם שכר הדירה קבוע בשקלים או שצמוד לדולר?

ב. תקופת השכירות – האם התקופה הרשומה בחוזה היא התקופה שעליה הסכמתם בעל פה? האם יש אפשרות להארכת תקופת השכירות באותם תנאים?

ג. סיום השכירות – האם יש אפשרות לסיים את ההסכם מוקדם מהרשום? האם השוכר או המשכיר יכולים לסיים את ההסכם חד צדדית בהתראה מראש וללא הסכמה? האם נדרש דייר חלופי? האם יש קנס בגין סיום ההסכם?

ד. תיקונים – מי אחראי על התיקונים באינסטלציה, חשמל, גז, מיזוג ובשאר הדירה? האם נקבע פרק זמן סביר לתיקון הליקויים בדירה? האם ניתן לתקן תיקונים עצמאית ולהתחשבן באמצעות שכר הדירה?

ה. הפרות ההסכם – האם יש הבחנה בין הפרה קטנה (איחור של יום או יומיים בתשלום) לבין הפרה יסודית של התשלום (אי תשלום שכר הדירה)? מה הסנקציה ו/או הקנס שיופעל כנגד הצד המפר בכל אחת מן ההפרות?

5. צ'ק פוינט

הגבילו את סחירות השיקים ושטר החוב - אם בעל הדירה מתעקש על מתן צ'קים מראש, יש להגביל את סחירותם על ידי מחיקת המילה "לפקודת" בצ'ק והוספת המילים "למוטב בלבד".

מומלץ גם להוסיף "לא סחיר" על הצ'קים וכן קרוס: יש להגביל את סחירות שטר החוב (במידה שקיים) בצורה זהה. יש לציין שכתיבת "צ'ק בטחון" על גבי הצ'ק אינו מונע את גבייתו או הסבתו.

6. ללא מחוייבויות קודמות

בדקו מי אחראי על תשלום החשבונות וודאו בזמן הכניסה והיציאה שאין חובות על שמכם או על שם הדירה, בנוסף חשוב לוודא שלא נשארו התחייבויות כמו: חשמל – יש לבצע קריאה של המונים, מים, ארנונה, ועד בית, אגרת טלויזיה, חברת חשמל, בזק ואינטרנט. כדאי לבקש אסמכתאות המאשרות את סגירת כל ההתחייבויות מאת המשכיר, כך תחסכנה בעתיד הפתעות לא נעימות של חשבונות זרים. את החשבונות כדאי לעשות על שמכם וכך ההתחייבויות לא יירשמו על הדירה אלא על השוכר.

.

7. לדבר עם הדיירים הקודמים

אם אפשר לשאול את הדיירים הקודמים למה הם עוזבים את הדירה, האם בגלל ליקויים בדירה או בגלל בעל הדירה או בגלל סיבה אחרת. שיחה עם הדיירים הקודמים יכולה גם להניב מידע נוסף וחשוב כגון היכן נמצא בית הקפה השכונתי הקרוב, היכן נמצאת חנות המכולת הקרובה וכדומה.




.

8. חלוקת תשלומים

הקפידו על חלוקת תשלומים בין אחזקה שוטפת לתיקוני והרחבות תשתית שוכר דירה נדרש להשתתף בתשלומי האחזקה השוטפת בלבד ולא לשלם עבור עלויות חד פעמיות כגון התקנת אינטרקום בבניין, שיפוצים, החלפת מערכת הביוב וכו'.





.

9. החלפת בעלים

שימרו על זכותכם להישאר בדירה גם במקרה והמשכיר ימכור את הדירה או יעביר את זכויותיו בדירה לאחרים. יש להקפיד כי בהסכם השכירות יופיע סעיף הקובע כי המשכיר ישמור על מלוא הזכויות של השוכר גם בזמן העברת הזכויות בדירה לאחרים. למקפידים אפשר לנסות להתעקש על אפשרות סיום מוקדמת של החוזה במקרה של העברת בעלות במקרה והבעלים החדש מעלה בכם חששות.


.

10. שותפים

הקפידו כי כל שותף יהיה חתום בנפרד מול המשכיר בצורה המגידרה במפורש את ההתחייבות של כל שותף כלפי המשכיר. בצורה הזאת כל שותף לא יהיה אחראי על החובות של השותף האחר וימנעו מחלוקת בין השותפים ביחס לאחריות שלהם.





.

עו"ד עמית חלמיש, מתנדב בארגון "פעמונים" ערך עבור וואלה! עסקים את רשימת ההמלצות.

ארגון פעמונים לשיקום כלכלי מעניק סיוע למשפחות לעמוד על רגליהן. הארגון נוסד לפני 10 שנים ורק בשנה האחרונה הצליח לסייע בשיקומן הכלכלי של כ-2000 משפחות. הסיוע נעשה באמצעות הדרכה, ליווי ופיקוח כלכלי. הסיוע ניתן חינם על ידי כ-600 מתנדבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully