וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציפיות להתאוששות ענף הנדל"ן נגוזו

הארץ

21.9.2001 / 12:13

הביקושים לדיור הואטו ובאזורים רבים - כגון ירושלים או מודיעין - נעצרו המכירות כמעט לחלוטין

מאת מירי ריילי

התפרצות האינתיפאדה לפני כשנה גרמה להחרפת המיתון בענף הבנייה. הביקושים לדיור הואטו ובאזורים רבים - כגון ירושלים או מודיעין - נעצרו המכירות כמעט לחלוטין. אם חודשים ספורים לפני פרוץ האירועים הביטחוניים חל שיפור בקצב המכירות והיתה ציפייה להתאוששות בענף הנדל"ן - מחקה האינתיפאדה כל זכר לתקוות.

נתוני הביקושים לדיור באוקטובר 2000 עד יוני 2001, מתוך דו"ח המחלקה הכלכלית של התאחדות הקבלנים, מצביעים על ירידה של יותר מ-20% בהשוואה לנתוני שלושת הרבעונים הראשונים ב-2000, שגם כך היתה שנה חלשה בהשוואה ל-99'. ברבעון הראשון של 2001 חלה ירידה של 30% במספר התחלות הבנייה למגורים בהשוואה לממוצע ב-2000.

היעדר העובדים הפלשתינאים סימן את התחלת ההחרפה במצב הענף. אתרים רבים שותקו, וקבלנים שביקשו לקבל עובדים זרים נאלצו להסתפק לתקופת ביניים בפתרון של ניוד עובדים מאתר לאתר. כתוצאה מהמחסור בעובדים, נוצר גל פיטורים של אלפי עובדים ישראלים מעבודות בענף הבנייה והתעשיות הנלוות.

המחסור בעובדים פלשתינאים, החרפת הפיגועים והימשכו של המיתון בענף הבנייה הובילו לתוצאה אחת - ירידה בהיקף התחלות הבנייה למגורים. מדובר בהיקף הנמוך מאז 89', והוא יסתכם בכ-30 אלף התחלות בנייה. ב-95' היה השוק בשיא התחלות הבנייה - בעיקר בנייה פרטית שהגיעה ליותר מ-70 אלף התחלות בנייה.

ב-96'-97' התחילה ירידה איטית בהתחלות הבנייה עם 58 אלף ו-53 אלף יחידות, וב-98 מספר התחלות הבנייה ירד ל-44 אלף יחידות. ב-99' נרשם שפל של 38 אלף התחלות בנייה, וב-2000 נרשמו 46 אלף התחלות בנייה. בין הסיבות הנוספות שהובילו לירידה בהתחלות הבנייה השנה היו גם שחיקת הסיוע לזכאים, משבר ההיי-טק, והריבית הגבוהה על המשכנתאות.

הירידה בקצב התחלות הבנייה למגורים על ידי קבלנים וחברות בנייה, פגעה גם בהכנסות של ערים רבות כדוגמת פתח תקוה, נתניה, חיפה וירושלים. ההשפעה הישירה של התופעה היא ירידה חדה בגביית היטלי השבחה על ידי הרשויות המקומיות, הגובות היטלים על הבנייה.

מגמה אחרת שהתחזקה השנה היתה השקעות של חברות בנייה וקבלנים בנדל"ן בחו"ל; עקב המשבר בענף הבנייה, אפילו התאחדות הקבלנים החלה בסיוע לקבלנים ישראליים המעוניינים להשקיע בארצות מערב ומזרח אירופה. היקף הפעילות של הקבלנים בחו"ל מסתכם כיום לפי ההערכות בכ-3 מיליארד דולר לשנה.

השפל במכירות ובביצוע עסקות כתוצאה מהאירועים הביטחוניים היכה בכל ישראל, והביא השנה לירידת מחירים נוספת, ברמה ממוצעת של 5%. ירידה זו, בצרוף ירידות המחירים בשנתיים האחרונות, הביאה לירידה מצטברת של כ-15%-20% במחירי הדירות בשנתיים האחרונות.

על האזורים הסובלים מירידה בביצוע עסקות נמנית ירושלים, ובמיוחד באזורי קו התפר. כך למשל מבקשים קבלנים שרכשו קרקעות בפרויקט רמת איילות שבשכונת גבעת זאב להחזיר קרקעות למשרד הבינוי והשיכון, אם לא יוגש סיוע משלתי לקבלנים. עם פרוץ האירועים הביטחוניים ירדה רמת המכירות לשפל, ובשלב א' של הפרויקט, הכולל כ-600 יחידות דיור, מכרו הקבלנים מאז אוקטובר 2000 יחידות בודדות בלבד.

גם קצב המכירות בפרויקט פסגת זאב במזרח ירושלים הוא איטי ביותר מאז האינתיפאדה. במתחם בונים עשרות קבלנים כ-600 יחידות דיור. לפני האירועים הביטחונים מכרו קבלנים בפרויקט 40%-60% ממספר היחידות שהם בונים, אך בעקבות האירועים ירד קצב המכירות.

תוכנית משרד הבינוי והשיכון למתן מענקים באזורים שהוכרזו כאזורי עדיפות לאומית, העלתה באחרונה את המכירות, ובאזורים מסוימים מדווחים חברות הבנייה והקבלנים על קצב מכירות גבוה, באופן יחסי לחודשים הקודמים.

בנוסף, שר האוצר, סילבן שלום, חתם לפני כחודש על תקנה המעכבת בשנה את תשלום המע"מ עבור דירות שיועדו למכירה והושכרו. שלום הסביר זאת במיתון שבענף הבנייה, וברצון להקל על הקבלנים ולדחות את תשלום המע"מ בשנה או עד למועד מכירת הדירה בפועל (המוקדם מבין השניים). הדבר נובע מקושי של הקבלנים למכור דירות שבנו, ורצון של קבלנים רבים להשכיר את הדירות עד להתאוששות השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully