וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הין מנחית מכה נוספת על החברות הלוות במט"ח

ליאור כגן

21.9.2001 / 14:52

התחזקות של 7% בין ברבעון תזניק את הוצאות המימון

"הין עולה במדרגות ויורד במעלית", כך מתארת ליאונור טירקלטאוב מבית ההשקעות גיפט שמקבוצת אילנות בטוחה את התנהגות המטבע היפאני, שבימים אלו מדירה שינה מעיני חשבים ומנהלי כספים רבים בחברות ישראליות שנטלו הלוואות נקובות בינים. הין, שהפך בשנה האחרונה למטבע חביב על מנהלי הכספים, התחזק מתחילת הרבעון השלישי בכ-7%, מתוכם כ-4% מאז מתקפת הטרור על ארה"ב בשבוע שעבר.

בדו"חות הכספיים של חברות רבות ניתן לראות את המעבר להלוואות בינים, וכאילו שההאטה במשק ובעולם אינה מספיקה, החברות יחטפו מכה נוספת מהתחזקות הין. אנשי העסקים אליעזר פישמן ויצחק תשובה הם 2 דוגמאות ידועות לאנשי עסקים שהעדיפו בשנים האחרונות לממן חלק ניכר מהתחייבויותיהם במטבע היפאני.

חלק מפעילות החברות שבשליטת תשובה מתבצעת בינים (כגון פעילות דלק מערכות רכב), כך שההתחייבויות בין הן חלק מהפעילות השוטפת של החברה במטבע זה. אולם החברות של תשובה, פישמן ועוד חברות רבות בארץ נטלו הלוואות הנקובות בין בעוד אין להן הכנסות במטבע זה.

המטבע היפאני הפך אטרקטיווי עקב הריבית הנמוכה יחסית להלוואות במטבעות אחרים: הריבית הבסיסית על הין עומדת היום על 0.1% לעומת ריבית דולרית של 3% וריבית שקלית של 6.3%. פער הריביות לטובת הין היה אף גבוה יותר לפני מספר חודשים טרם הורדות הריבית המתמשכות בארץ ובארה"ב. בנוסף לאטרקטיוויות של הריבית הנמוכה, ההלוואה הינית הפכה לפופולרית בשל הסיכוי לרווח פיננסי שטמון בהלוואה שכזו.

אולם, התחזקות של 7% בין מתחילת הרבעון השלישי תעלה בחדות את הוצאות המימון של חברות שנטלו הלוואות בינים. כך לדוגמה, חברת מלונות אפריקה שרשמה הוצאות מימון נמוכות מאוד ברבעון השני (כ-0.75% בשיעור שנתי) בעקבות נטילת הלוואות בין, תציג ברבעון השלישי הוצאות מימון גבוהות מאוד. כ-27% מהתחייבויות החברה הן בינים, דבר שיביא לעלייה של כמה מיליוני שקלים בהוצאות המימון.

יש לציין, כי חברות רבות נוהגות לבצע הגנות על הלוואות מסוג זה, כך שהן לא יספגו את מלוא התחזקות הין. "רוב הלקוחות שלנו מוגנים לפחות בשיעור של 50%", אומרת טירקלטאוב. ולדברי יוסי פריימן מבית ההשקעות פריקו המתמחה במט"ח, לרוב הלקוחות שלו יש הגנות מתחת לרמה של 120 ין לדולר. "כמובן שמי שהסתכן ולא ביצע הגנות מתאימות יחטוף חזק יותר", אומרת טירקלטאוב.

כלכלת יפאן

כשבוחנים את השפעת השינוי בשער הין יש להביט תחילה על כלכלת יפאן הנמצאת במצב רע זה מספר שנים. יפאן היא אולי דוגמה לכך שכלי הריבית אינו פתרון קסם לחידוש צמיחה - הריבית ביפאן עומדת תקופה ארוכה על שיעורים אפסיים וההתאוששות לא הגיעה. היום לומדים זאת גם האמריקאים - הורדות הריבית החדות של הבנק המרכזי לא מצליחות לאושש את הכלכלה.

אולם, מי שחושב שהתחזקות הין עושה טוב ליפאנים, טועה: כלכלת יפאן הנשענת על יצוא רחב היקף נפגעת מהמהלך האחרון שעשה הין מול הדולר, והממשלה מנסה לעשות הכל בשביל לגרום לפיחות במטבע המקומי. הבנק המרכזי של יפאן התערב השבוע שלוש פעמים במסחר על ידי מכירת ינים במטרה להחליש את שערו, ולגרום לעלייה ברווחיות היצואנים.

"שער של 115 ין לדולר הוא גבוה מדי עבור יפאן", אמר שר המסחר והתעשייה של יפאן, טקאו היראנומה, וביטא בכך את עמדת הסקטור העסקי במדינה. ביטוי מספרי שממחיש את התמונה ניתן על ידי חברת הונדה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפאן. לדברי מנהליה, כל התחזקות של ין אחד מול הדולר מקטינה את הרווח התפעולי של החברה ב-120 מיליון דולר.

פריימן צופה כי בטווח הקרוב יעברו חברות רבות ממימון באמצעות ין למימון דולרי. לדבריו, פער הריביות הנמוך בין הדולר לין מגדיל את אטרקטיוויות ההלוואה בדולרים. "גם פער ריביות של 2% לא מצדיק את הסיכון הכרוך בנטילת הלוואה בינים", אומר פריימן. לדבריו, הין ימשיך להתחזק לעבר רמה של 115 ין לדולר בטווח הקצר, "להתחזקות הין אין שום הסבר כלכלי, והיא מתבצעת עקב תנועות הון. היפאנים מממשים השקעות בחו"ל ומחזירים את הכסף הביתה, וזה גורם להתחזקות המטבע", אומר פריימן.

להערכת סוחרי מט"ח, הין עשוי להמשיך להתחזק לרמה של 114-115 ין לדולר, והוא יתקשה להמשיך ולהתחזק מעבר לכך. בינתיים, מנהלי כספים רבים עוקבים בדריכות אחר המסחר בין, ומקווים שהדולר יפגין עוצמה. עם הוצאות מימון גבוהות ברבעון השלישי הם כבר השלימו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully