וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקית מזומנים מובטחת

אביבית שיין

21.10.2007 / 7:55

יזם זריז שידאג לספק שקיות בד במחירים נוחים עשוי לגזור קופון יפה, תוך סיוע משמעותי לסביבה. מי ירים את הכפפה?

הירקן בשכונה שלי בכלל לא מבין למה רצוי להפסיק להשתמש בשקיות פלסטיק: "הן זולות, קלות ונוחות", הוא אומר, "מי צריך שקיות בד או נייר?" הכל נכון, רק ששקיות הניילון גם מלכלכות ומזהמות. התפרקותן האיטית גורמת לפליטת גזי חממה ובעלי החיים הימיים שבולעים אותן סובלים מחנק.

עסקים רבים כבר הבינו את הצורך בהפחתת השימוש בשקיות ניילון. בשופרסל הלקוחות יכולים כבר היום לרכוש שקית בד לשימוש רב פעמי ובמגה וב-pm-am החלו למכור שקיות נייר בחצי שקל ובשקל. ואולם מה לגבי העסקים הקטנים - אלה שצורכים הרבה פחות שקיות?

הרושם הכללי הוא שהמעבר לשימוש בשקיות נייר או בד הוא לא פשוט מבחינה כלכלית. שרה ויזנפלד, מנהלת חותם - חנות הספרים ברחוב שינקין בתל אביב - מספרת שלפני כמה שנים עשתה סקר שווקים כשרצתה לעבור להשתמש בשקיות נייר במקום פלסטיק, אבל גילתה שההפרש בין המחירים הוא מאוד משמעותי. "הרווח בספרים הוא מאוד קטן, וזה לא היה שווה לי. לשמחתי, רוב הלקוחות בכלל לא לוקחים שקית, הם שמים את הספר בתיק וחוסכים עוד פלסטיק מהסביבה".

המעצבת דורין פרנקפורט ידועה כמי שלהוטה לעניין האקולוגי. ברשת האופנה שלה היא משתמשת רבות בנייר ממוחזר, אבל בשקיות בד, לעומת זאת, היא לא משתמשת. לדבריה, הסיבה היא כלכלית: כדי לתת ללקוחותיה שקיות בד היא תיאלץ לפנות לייצור בחו"ל - שם היא משתדלת לייצר כמה שפחות. "אם היתה חלופה סבירה שמיוצרת כאן", היא אומרת, "הייתי קופצת על זה מיד".

אריאל דורון, מבעלי חנות הבגדים ביקל, מספר שבחנות שלו יש שקיות קטנות מנייר ממוחזר. "אנחנו קונים את השקיות הקטנות לצעיפים ולמוצרים קטנים. עלות כל שקית היא בערך שקל. זו לא התעשייה הכי נקייה, אבל זה ממוחזר ויש לזה משמעות".

גם בחנות הבגדים מיד שנייה - שתיים - משתמשים בשקיות נייר למוצרים קטנים. מפעל שיקום בבאר שבע מייצר את השקיות ממגזינים ישנים. דניאלה לבנסראט מספרת שהלקוחות מאוד מתלהבים מהשקיות. גם בימונה, חנות לבגדים ודברי אמנות בזיכרון יעקב, נותנים שקיות נייר. אלה מיוצרות בהודו, במפעל שלא למטרות רווח, מעיתונים ישנים. המחיר הוא 1-1.5 שקלים, תלוי בגודל השקית.

בקום איל פו היוקרתית משתמשים בשקיות גדולות שעולות כ-3.30 שקלים. חגית טסה מספרת ששקיות עולות לה שלושה שקלים. חשוב לדעת ששקיות נייר פשוטות יותר יעלו הרבה פחות.

האם התחושה ששקיות נייר יפגעו אנושות במיחזור של העסק הקטן נכונה? היצרנים שמחים לנפץ את המיתוס. בחברת גרינליין, שמייצרת שקיות נייר ומייבאת שקיות בד, מספרים כי ההפרש בין שקיות פלסטיק עבה, שבהן משתמשים בחנויות בגדים או ספרים, לבין שקיות נייר דומות הוא לא גדול. שקיות ניילון יעלו 50-70 אגורות, לעומת שקיות נייר שעולות 90 אגורות עד שניים וחצי שקלים.

מנחם פרפלוציק, מנכ"ל ובעלים של סילקו - הייבואנית והמפיצה של כלים חד פעמיים ושקיות נייר, מספר ששקית נייר יוקרתית עולה 40 אגורות עד שקל. הוא מוכר שקיות פלסטיק יפות בכ-90 אגורות, לעומת שקית דומה מנייר שעולה 1.05. לסופר מרקטים, שמשתמשים בשקיות הפלסטיק הדקיקות - שעלותן היא כ-7 אגורות לשקית, הוא מציע כתחליף את שקיות הדוגי בג החומות שעולות 10 אגורות.

תנו להם בבד

לכאורה, נדמה ששקיות נייר טובות יותר מהפלסטיק - וזה המקום לנפץ מיתוס נוסף. גלעד אוסטרובסקי מהמחלקה המדעית של אדם טבע ודין מסביר שתהליך הייצור של שקיות הנייר הוא יקר ומזהם יותר מזה של שקיות הפלסטיק. הן כבדות יותר להובלה וייצורן מכלה יערות. היתרון: ניתן למחזר אותן, אך גם תהליך המיחזור הוא יקר ומזהם.

אלעד עמיחי, הממונה על נושא המיחזור במשרד להגנת הסביבה, מספר ששקיות נייר אינן עדיפות על שקיות פלסטיק, ואף להיפך - תהליך הייצור של שקיות הנייר צורך 40% יותר אנרגיה מזה של פלסטיק ומזהם יותר את האוויר. מה שבאמת צריך זה לצמצם את הייצור של השקיות מכל הסוגים. הדבר המתאים לכך הוא שימוש בשקיות בד.

אפשרות אחת, שבה בוחרות חנויות אופנה רבות, היא לתפור תיקי בד בעצמן. אריאל דורון מביקל, מספר שהם משתמשים בשאריות הבדים מהקולקציה שבחנות לתפירת שקיות בד שמתאימות לקולקציה. דורון מספר שהמוטיבציה היא אקולוגית, על אף שהעלות אינה מבוטלת. עלות התפירה היא 5.5-6 שקלים, ובתוספת שינוע הבדים מהודו לישראל המחיר מסתכם בכ-8-9 שקלים לשקית. לפי דורון, הלקוחות אוהבים את השקיות ואוספים אותן.

חגית טסה מייצרת שקיות בד מכותנה טבעית ונותנת אותן ללקוחות במתנה בכל קנייה. גם נעמה חסין החליפה את כל השקיות בטובהל'ס לשקיות בד לפני כשנה וחצי. השקיות שלה עשויות מכותנה אורגנית, עם הדפס של עצמה כתינוקת בוכייה. את השקיות היא מייצרת בעצמה ונותנת אותן במתנה בכל קנייה. לדבריה, השקיות זוכות לאהדה רבה בקרב הלקוחות, ולמעשה רובן מגשימות את מטרתן והלקוחות חוזרים להשתמש בהן במקום בשקיות ניילון מזהמות.

קרן בנקר-כהן, בעלת הבוטיקים עלמה ובנקר, היתה מחלוצות השימוש בשקיות בד מעוצבות במקום שקיות קנייה רגילות מנייר או מניילון. קרן החלה לייצר את שקיות הבד ב-2002, עם פתיחת עלמה, והשקיות מהוות פריט אופנתי בזכות עצמן. הן תפורות מבדים שונים - החל בכותנה וכלה בקטיפה, וכוללות ידיות אחיזה מפסי גומי רחבים וצבעוניים. עם השנים נוצרו שקיות בגדלים שונים, המתאימים לכמות או לגודל הפריטים, משקיות גדולות למעילים ועד לקטנטנות המיועדות לתכשיטים ואביזרי אופנה אחרים.

טבעי או סינטטי?

אפשרות זולה יותר היא להשתמש בשקיות מבד סינטטי - הן עמידות ומתאימות לשימוש חוזר וגם לא יקרות יחסית. גרינליין, למשל, מייבאת לישראל שקיות בד שעשויות מפוליאסטר במחיר של 2-5 שקלים, תלוי בעובי, בהדפסה ובכמויות גדולות. המעצב רונן חן מייבא מסין שקיות בד כאלה ומספר שעלותן היא 2.5 שקלים לשקית. היתרון הלא מבוטל הוא בכך שמדובר בשקית לשימוש חוזר. החיסרון הוא שהחומר אינו ידידותי לסביבה ותהליך הייבוא מזהם בפני עצמו.

ניתן גם לייבא שקיות בד מכותנה טבעית, אך הן הרבה יותר יקרות. אייל צדיק מגרינליין מספר שמחיר שקיות מיובאות מבד כותנה מתחיל בעשרה שקלים ויותר. לילך צפרוני, מעצבת הבגדים ומנהלת החנות ימונה בזיכרון יעקב, מעניקה לקוחותיה את המוצרים בתוך שקיות בד מיובאות שעשויות מ-100% כותנה. הסיבה לייבוא: "זה בלתי אפשרי לקנות בישראל. גם חומר הגלם, גם העבודה, הכל מאוד יקר. אני יודעת שיש אנשים שעושים את זה כאן, למשל מעצבים, כנראה שיש להם אמצעי ייצור זולים יותר". את מחיר השקיות היא לא חשפה, אבל הסבירה שמכניסים את זה לתמחור הכללי ומתייחסים לזה כמו תקציב יחסי ציבור ולא כתקציב אריזה.

מי שרוצה בכל זאת לקנות את השקיות בישראל, יכול לעשות מה שעושה חנות בגדי יד שנייה - שתיים, המוכרת כבר כמה שנים שקיות בד, שאותן מייצר עבורה מפעל שיקום בבאר שבע. השקיות מיוצרות מסדינים ישנים, וילונות ושאריות בד. באחרונה החלו בשתיים לייצר את השקיות בכמויות גדולות ולמכור אותן לעסקים, עם אפשרות לבחור בין שקית בד צבעונית לבין חלקה ולהוסיף גם הדפס. גם עמותות שונות קנו מהן שקיות, כמו למשל, המועצה לארץ ישראל יפה, חנויות טבע שונות ושדולת הנשים.

דניאלה לבנסראט, אחת מבעלות החנות אמרה כי "זה בד שמגיע מפה, לא משהו המוני וסינטטי מחו"ל שבינו לבין אקולוגיה אין כלום, שגם הייבוא שלו לא בדיוק תורם לסביבה. אנחנו לא יכולות להתחרות בפתרון הסיני, אבל אנחנו מגלות שיש עסקים שהמכלול חשוב להם, ושגם הלקוחות מוכנים לשלם עוד כמה שקלים בשביל זה. לפי התגובות, אנחנו רואות שלקוחות נהנים מהמוצר ולכן גם מוכנים לשלם את ההפרש".

מחיר שקיות הבד הוא חמישה עד שישה שקלים לשקית בד חלקה או צבעונית, ותוספת של בין שקל לחמישה שקלים להדפס - תלוי בגודל ההדפס ובכמות המוזמנת. לדברי לבנסראט, "זה באמת הפרש משמעותי מבחינת בית עסק גדול שמחליט להחליף את התיקים, אבל יש הרבה עסקים שרוצים מאות ולא אלפי תיקים, ואז זה בהחלט מתאים".

נדמה שנושא שקיות הבד הולך ותופס תאוצה בישראל וכי יזם זריז שיידאג לספק שקיות כאלה במחירים נוחים עשוי לגזור פה קופון יפה, תוך סיוע משמעותי לסביבה. מי ירים את הכפפה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully