וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה לכם השביתה?

בר חיון

22.10.2007 / 7:11

התיכוניסטים המושבתים יוצאים לבלות בערבים שורצים בבית בבקרים, מבזבזים ומבזבזים. כמה זה עולה לכם ההורים?

הם חיכו לתקופה שאחרי החופש הגדול והחזיקו את הנשימה עד שחופשות החגים יגיעו לסיומן. והנה, כל החופשות האפשריות הסתיימו, אבל בגלל השביתה ההורים עדיין לא יכולים לנשום לרווחה. אפילו אם אתם מסתדרים מצוין עם המתבגרים המושבתים שמבלים בביתכם, תאלצו להודות שזה כבר מתחיל לכאוב בכיס.

"הוא מבלה בלילות וישן בימים. הזמנתי לו את ערוץ ספורט 5+ לייב ואת ערוץ ספורט+5 גולד, שזה תוספת של 30 שקל בחודש", מספרת דודי רוזן, אמא של בועז, תלמיד י"ב בבית הספר החקלאי בפרדס חנה. "האמת? מזל שהוא מתעורר בצהריים, כך נחסכות לפחות כמה שעות של דיבור בסלולרי", היא מודה.

מחישוב שערכו TheMarker ואיגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל, עולה כי התוספת הממוצעת המינימלית למשק בית שבו יש תיכוניסט הנשאר בבית היא 1040.9 שקל בחודש. לפי נתוני משרד החינוך כ-400 אלף תלמידים נמצאים בשביתה. לפיכך, השביתה מגדילה את הוצאות משקי הבית בישראל בכ-400 מיליון שקל בחודש, ובכ-14 מיליון שקל ביום.

יוסי אש, יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל, מסביר כי מבחינת המשפחה הממוצעת עם ילדים בחטיבה ובתיכון, מדובר בעיתוי אומלל: "בדרך כלל אוקטובר ונובמבר הם חודשים שבהם ההוצאות נמוכות והם משמשים כחודשי 'התאוששות' כלכלית מהחודשים האחרונים, שבהם ההוצאות היו גבוהות מהרגיל: ביולי-אוגוסט הוצאות משק הבית עולות בעיקר בשל נסיעות ומימון תעסוקה לילדים שבבית; ובספטמבר, העמוס בחגים, ההוצאות עולות גם בשל נסיעות אך בעיקר על קניות מזון ומתנות".

על כן, משפחות שתכננו להצר את החגורה כדי לעמוד בתשלומים שלקחו על עצמם בחודשי הקיץ ובחגים, נאלצות להתמודד כעת עם עומס כלכלי בלתי צפוי. דרמה כלכלית ממשית צפויה למשפחות של מורים בשביתה עם ילדים בתיכון. אש מסביר כי "משפחות אלה מאבדות חלק משמעותי מההכנסה המשפחתית מחד, ומאידך, הוצאותיהם עולות".

יחד עם אש ואיגוד היועצים, יצאנו לבדוק איך בדיוק גורמת השביתה לתפיחת ההוצאות של ההורים. כל החישובים מתייחסים רק לתוספות הנובעות מהזמן הפנוי שהשביתה מייצרת לבני הנוער. הנחות היסוד שהנחנו הן הסבירות ביותר לפי ניסיון איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה.

בילויים ופנאי

"אני יוצאת כמעט כל ערב. אתה יודע, סרט, באולינג, בתי קפה. בדרך כלל חוזרים בסביבות ארבע בבוקר ואפשר לישון עד מאוחר" - כך מתארת נוי אלוף, תלמידת כיתה ט' הבית הספר בליך ברמת גן את לילותיה בימי השביתה "הנפלאים", כלשונה.

נוי ואחותה, בר, תלמידת י"ב, טוענות כי לא עובר יום בלי שכל אחת מהן מזמינה סדרות וסרטים לפחות חמש פעמים ביום ב-VOD. גם שקד, תלמידת י"א מתיכון מדעים בהוד השרון, נאותה לספר (אחר שהתעוררה ב-14:00) שהיא מזמינה סרטים ב-VOD לפחות פעמיים בשבוע.

אין ספק ששפע הפנאי גורם לתיכוניסטים המושבתים להוציא יותר כסף על בילויים. הנחת היסוד של חישוב זה היא שבנוסף לבילוי הרגיל בסוף השבוע, בני הנוער יוצאים גם בימי השביתה שאינם שונים מבחינתם מימי חופשה. בנוסף, שעות הפנאי בבית גובות תעסוקה כגון אינטרנט וטלוויזיה.

כמה זה עולה? נניח סכום מינימלי של 50 שקל ליציאה אחת וכן נניח תוספת של שתי יציאות בשבוע; בנוסף - נניח שתי הזמנות שבועיות של סרטים ב-VOD או בספריית הווידאו בעלות ממוצעת של 16.45 שקל כל אחת. התוספת החודשית: 558 שקל.

אוכל ונשנושים

"הוצאות חודשיות ממוצעות על מזון של מתבגר מגיעות לכ-500 שקל בממוצע", מציין אש. "מתבגר בחופשה צורך מזון באותו היקף בערך. עם זאת, הזמן הפנוי, הרביצה מול הטלוויזיה והזמנת חברים מעלה את צריכת ארוחות הביניים הקלות והחטיפים".

כמה זה עולה? על פי חישוב מינימלי של נשנוש אחד ביום, מבלי לקחת בחשבון הזמנת פיצה ואוכל ב"טייק אוויי". אם עלות ממוצעת של חטיף היא כשישה שקלים ולא מחשיבים את סופי השבוע, מגיעים לתוספת חודשית מינימלית של 132 שקל.

נסיעות

כאן לא נביא בחשבון את אלה שלוקחים את האוטו של ההורים ויוצאים לקרוע את הכבישים; אפילו לא נספור את אלה שמנצלים את השביתה כדי לתפוס אוטובוס לאילת או לכנרת. מצד שני, יש גם גבול לכמות הזמן שאפשר לשבת בבית. בין אם זה לקפוץ לחבר באזור עם אוטובוס ובין אם זה נסיעה קצרה מחוץ לעיר, צריך להביא בחשבון שמדובר בתוספת תשלום בהשוואה לשגרה, שבה תלמידים מגיעים לבית הספר בהליכה או בהסעות מאורגנות ומסובסדות.

כמה זה עולה? נביא בחשבון תוספת של שלוש נסיעות בשבוע בתוך העיר ותוספת של נסיעה בינעירונית אחת יחד עם נסיעה פנימית נוספת בעיר הסמוכה. נניח קיומה של כרטיסיית נוער עירונית (המקנה 50% הנחה) בנסיעות עירוניות. נחשב את הנסיעות לפי התעריף הממוצע לנסיעות בינעירוניות בגוש דן (15.5 שקל) ולפי תעריף נסיעה עירונית בודדת (2.55 שקלים בשימוש כרטיסיית נוער). התוצאה: תוספת חודשית של החל מ-215.9 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

תקשורת

"יוצא לנו לדבר הרבה יותר בגלל שאנחנו לא נפגשות בבית ספר. חוץ מזה, אנחנו יוצאות כמעט כל ערב וזה דורש תיאומים", מספרת נוי על הרגלי התקשורת בחופשה.

"מניסיוני בעבודה עם משפחות, הוצאה ממוצעת של בן נוער על תקשורת סלולרית בשגרה מגיעה לכ-200 שקל בחודש", טוען אש. "מכיוון שבזמן השביתה התיכוניסט אינו פוגש את חבריו כל יום, הוא משתמש בסלולרי כדי לפצות על חוסר התקשורת. להערכתי, ניתן להוסיף 50% לשימוש החודשי ואם השביתה תימשך ההוצאה תגדל בכ-100 שקל בחודש. זאת, מבלי לקחת בחשבון את השימוש בטלפון הקווי".

כמה זה עולה? תוספת של 100 שקל בחודש.

חשמל

בלי לשים לב, הדלת של המקרר נפתחת פעמים רבות יותר בכל ביום, האורות דולקים זמן רב יותר, המחשב והטלוויזיה עובדים שעות נוספות ואם צריך, גם המזגן.

בהתחשב בכך שמדובר בעונת מעבר, הוצאות החשמל אינן מרקיעות שחקים, ובכל זאת, אש מציין כי בכל מקרה, הישארות של אחד מבני המשפחה רוב היום בבית מעלה את צריכת החשמל בכ-10%. "בהתחשב בכך שממוצע ההוצאות על חשמל למשפחה בת שלוש נפשות בעונה זו היא 350 שקל בחודש, אפשר לשער תוספת של לפחות 35 שקל.

כמה זה עולה? תוספת חודשית של החל מ-35 שקל.

אם לא בבית ספרנו אז איפה?

כל יום שעובר מעמיק את הפיגור בחומר הלימוד. התיכוניסטים לפני בגרות הם אוכלוסיית התלמידים שהכי נפגעת מעניין זה ועל הורים רבים נדרש יהיה לממן שיעורי תגבור והכנה לבגרויות. להלן כמה אפשרויות קיימות: (www.bagrut.eteacher.co.il) eTeacher - חברה המתמחה בלימוד מרחוק במקצועות מתמטיקה, אנגלית, לשון ואזרחות. החברה מציעה שיעורי עזר והכנה לבגרות המועברות באמצעות האינטרנט. השיעורים ניתנים בשעות הערב בזמן אמת וניתן גם לקבל גישה לשידורים חוזרים. בעקבות השביתה, החברה מסרה כי המחיר למנוי לנרשמים בתקופת השביתה יהיה 125 שקל בשנה במקום 250.

מורים פרטיים - המורים הזולים הם כמובן הסטודנטים, והיקרים הם אלה בעלי ניסיון של מעבירי בגרות. האחרונים יכולים לגבות באזור המרכז גם תעריפים של עד 180 שקל בשעה. המחיר הממוצע שגובים הסטודנטים הוא 70 שקל בשעה. דרך פורטל הלימודים lamdan.co.il ניתן לקבל פרטים על מורים פרטיים ברחבי המדינה הכוללים, בין השאר, את השכלתו והתעריפים שהוא מציע. כמו כן, ניתן גם להתרשם מדירוגי גולשים.

ניתן לגשת לבגרות גם באופן אקסטרני, וכיום קיימים מכונים רבים, כגון היי קיו, אנקורי ומשלב, המציעים קורסים ממוקדים המכינים תלמידים לבגרות. מאתר nirshamim.co.il, המתווך בין צרכנים למוסדות לימוד, נמסר כי מחירי קורסים לתלמידי תיכון הם 2,300-4,400 שקל. על פי רוב, במסגרת רישום לכמה קורסים, מחיר הקורס יורד ל-1,800-2,500 שקל. מתכונת הלימודים היא בדרך כלל מפגש עד שלושה בשבוע בשעות הערב, והיקף הקורסים הוא 150-300 שעות לימוד.

כך תצמצמו הוצאות

"על ההורים להבין את צורכי הילדים, אך חשוב גם להיות מודעים לעלייה בהוצאות ולשים מגבלות סבירות", אומר יוסי אש, יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל. המלצתו של אש בתקופה זו היא להגדיל את דמי הכיס ובתוכם את תקציב הסלולרי, אך לקבוע מראש את המגבלה.

עוד ממליץ אש להגדיר יחד עם הילד כמה פעמים הוא מתכנן לצאת לבילויים ואילו הוצאות הוא מתכנן לשעות הפנאי - כך יהיה ניתן לקבוע מראש האם ההוצאה הזאת כלולה בדמי הכיס או האם ההורה יהיה מוכן לתרום מעבר לכך מסל התקציב המשפחתי. כמו כן, אש מדגיש כי כדאי לזכור ששביתה ארוכה תגרור פערים בלימודים שכדי לצמצם אותם בעתיד ייתכן שהילדים יזדקקו לתגבורים מסוגים שונים, כגון שיעורים פרטיים, שיגררו הוצאות כספיות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully