וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר בוחן ביטול מסלולי העו"ש

רם דגן

25.10.2007 / 7:26

הדיון בתעריפים של מסלולי העמלות הוא חלק מהרפורמה בעמלות, שתכלול גם פרסום תעריף עמלות אחיד לכל הבנקים

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הודיע לבנקים כי הוא בוחן את מסלולי החיוב הקבועים בחשבונות עובר ושב. ההודעה נמסרה בפגישה בנושא העמלות שקיים חזקיהו בשבוע שעבר עם המנכ"לים של 5 הבנקים הגדולים. הדיון בתעריפים של מסלולי העמלות הוא חלק מהרפורמה בתעריפי העמלות, שתכלול גם פרסום תעריף עמלות אחיד לכל הבנקים. מטרת השינויים שכופה בנק ישראל על הבנקים היא להגדיל את השקיפות ולהקל על הצרכנים להשוות בין עלויות הבנקים - צעד שאמור לעודד תחרות.

בחודשים האחרונים בחן בנק ישראל את התעריפונים של הבנקים וגיבש תעריפון אחיד חדש. בחודש הבא צפוי המפקח להציג את התעריפון החדש לוועדת הכלכלה. לאחר תקופת הסתגלות של חצי שנה שתינתן לבנקים על פי חוק, ייכנס התעריפון לתוקף. בבנק ישראל מעריכים כי לכל המאוחר התעריפון החדש ייכנס לתוקף ביוני 2008.

אחת מהנקודות האחרונות שבהן בנק ישראל עדיין לא הכריע הן התעריפים של סלי עמלות העו"ש. סלי הפעולות של הבנקים שונים זה מזה - הן בסוג הפעולות הן במספר הפעולות שניתן לבצע בכל חודש - ולכן ההשוואה ביניהם בלתי אפשרית מבחינתו של הלקוח הממוצע. בנוסף בוחן המפקח על הבנקים את מבנה המסלולים הנוכחי שקיים בבנקים, כדי לוודא שאינם כוללים עמלות שבכוונתו לבטל בכל מקרה.

המטרה של בנק ישראל היא להביא את מערכת הבנקאות למצב של יישור קו גם במסלולי העמלות. בבנק ישראל לא מתנגדים לכך שהבנקים ישווקו ללקוחות מסלולי עמלות בתשלום חודשי קבוע, אבל הכוונה היא שהרכב הסלים יהיה זהה. כך יוכלו הלקוחות לערוך השוואה איכותית של גובה תעריפי העמלות בין הבנקים.

מה נכנס בסלי העמלות?

מי שנחשב לבנק המתקדם ביותר בתחום מסלולי העו"ש הוא בנק הפועלים. לפני כ-4 שנים חולל הבנק מהפכה כאשר הציע לציבור מסלולי תשלום קבועים; ככל שמספר העמלות המרכיבות את הסל גבוה יותר ומספר הפעמים שהלקוח יכול לבצע פעולות בחודש גדול יותר - כך עלות הסל גבוהה יותר.

לאחר המהלך העסקי המוצלח של הבנק כפו המפקח על הבנקים וועדת הכלכלה של הכנסת על הבנקים עסקת חבילה. על פי הסדר זה, מותר להם להציע לציבור רק שני סוגים של סלי עמלות זהים: סל בסיסי של 10 שקלים בחודש שבו החיוב הוא על פי עמלה, וסל גדול יותר בעלות של 18 שקל בחודש שבו מוגדר מספר פעולות שהלקוח יכול לבצע מדי חודש ללא תשלום נוסף.

סלי עמלות אלה נחשבים לסלים דלים בהשוואה לחלק מסלי העמלות של הבנקים, אבל אחת הטענות היא שהתעריפים של סלי הבסיס בתוכניות המסלולים של הבנקים גבוהים לעומת סל הבסיס של ועדת הכלכלה (18 שקל). על פי נתוני איגוד הבנקים, לקוחות משלמים בממוצע 14 שקל בחודש בגין עמלות בחשבון העו"ש. על רקע מספרים אלה בולט תעריף סל העמלות המינימלי של בנק הפועלים שמחירו 19 שקל בחודש. מנתוני הבנקים עולה כי לקוח ממוצע הרוכש את סל המינימום של הפועלים משלם 5 שקלים יותר ממה שהיה משלם לו היו גובים ממנו בגין הפעולות שביצע בפועל.

בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין המפקח על הבנקים ומנהלי הבנקים ביקשה מנכ"ל לאומי, גליה מאור, מהמפקח לבטל את תוכנית המסלולים של הפועלים ולישר קו בין הבנקים. עמדתה של מאור זכתה לחיזוק מצד בנק דיסקונט. שני הבנקים טענו כי התעריפון האחיד החדש שייקבע על ידי המפקח מייתר את הצורך במסלולים. מנכ"ל הפועלים, צבי זיו, הביע התנגדות ליוזמה, ואליו הצטרף מנכ"ל המזרחי-טפחות, אלי יונס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully