וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 59 שנה: יש תכנית מתאר לת"א

גיא ליברמן

25.10.2007 / 9:43

לפי תכנית המתאר שאושרה למחוז ת"א, ב-2020 יעמוד יחס תושבי המחוז על 14% בלבד מסך אוכלוסיית ישראל

נא להכיר: תמ"מ (תוכנית מתאר מחוזית) חמש. זו התוכנית שמגבשת את מפת הנדל"ן של המחוז, המשתרע מבת ים וחולון בדרום, דרך קרית אונו במזרח ועד הרצליה בצפון, והיא אושרה שלשום על ידי הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. המסר העיקרי של התוכנית: מחוז תל אביב יגדל עד 2020 ב-80 אלף תושבים בלבד.

התוכנית מתייחסת לכמה צירי תנועה חדשים שיוקמו במחוז עד 2020, בהם כביש אורך נוסף שיחבר בין הערים הרצליה ותל אביב. כמו כן עוסקת התוכנית בעניין סימון דרך עורקית מטרופולינית בדרך המסילה בנווה צדק המעוררת התנגדויות רבות. הוועדה החליטה כי קיים קושי רב במעבר הדרך באזור זה נוכח הימצאותו בלב מרקם עירוני בעל ערכים היסטוריים וארכיטקטוניים. לפי התוכנית, הוועדה המחוזית תל אביב תפעל לקידום חלופה לדרך זו.

ואולם מה שעומד במרכז התוכנית הוא התחזית כי גידול האוכלוסייה בתחומי המחוז עד 2020 יוסיף 70-80 אלף תושבים. כיום אוכלוסיית המחוז שכוללת כ-1.2 מיליון נפשות מהווה 17% מכלל אוכלוסיית המדינה כשהתחזית היא כי ב-2020 יעמוד יחס תושבי המחוז על 14% בלבד מסך אוכלוסיית ישראל.

לדברי ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, האדריכל שמאי אסיף, צפויה בניית בניינים ושכונות חדשות בכמה נקודות מרכזיות ברחבי המחוז. אסיף: "אנו רואים נתחים חשובים של בנייה חדשה בפרויקטים של פינוי בינוי. איננו סבורים כי הכמות העיקרית בבנייה חייבת להיות דווקא בפרויקטים גדולים חדשים. חשוב שנאזן בין פרויקטים של התחדשות עירונית לבין פרויקטים חדשים".

דואגים לאיכות החיים

בין ריכוזי הפרויקטים החדשים לבנייה על פי התוכנית: צפון מערב תל אביב, איזור פי גלילות - שבו מתוכננות כ-10,000 יחידות דיור - דרום בת ים, ותוכנית חדשה בשם ח-500 בחולון שבה מתוכננות כ-900 יח"ד. פיתוח איזורי תעסוקה יעשה לפי התוכנית בחלק הדרומי של המחוז, באזור חולון.

סוגית פיתוח איכות החיים העירונית מוצאת את ביטויה בתוכנית בהקצאת סוגים שונים של שטחים פתוחים כמו פארק איילון ונחל הירקון באיזור העיר תל אביב, דרך פארקים עירוניים שישמשו רשויות שונות, כמו פארק "הבאסה" בהרצליה ועד לפארקים רובעיים ברמה השכונתית. התוכנית מייצרת נגישות בין שטחים אלה באמצעות צירים ירוקים המיועדים למעבר הולכי רגל ורוכבי אופניים.

הוועדה גם אימצה המלצות בדבר היקף החניה המותר בפארק עירוני ראשי ובפארק רובעי כך שלא יתפוס יותר מ-1.5% משטח הפארק לא ישונה עד לאישור מסמך עקרונות תכנון בסוגיה.

במשרד הפנים אומרים: "התוכנית מאזנת בין הצרכים והאינטרסים השונים של המחוז - הן בראיה לאומית והן לשם שיפור איכות החיים של תושבי המחוז - ומעגנת שטחים למגורים, לתעסוקה, למוסדות ציבור ולשטחים פתוחים. נדבך מרכזי בתוכנית הוא פיתוח ושימוש בתחבורה ציבורית, החיונית להפחתת זיהום האוויר הכבד במחוז, ופעולות של חידוש עירוני, בדגש על שיקום המרכזים העירוניים הוותיקים, הנפוצים בערי המחוז".

במשרד מתגאים גם בעובדה שלראשונה מאז הקמת המדינה אושרה תוכנית כזו, אך ראוי לשאול אם צריך להתגאות בזה, או דווקא להתבייש בעובדה שחלפו 59 שנה מהקמת המדינה ועד שאושרה תוכנית כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully