וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באפט מציג: 52 מיליארד דולר לא טועים

גיא רולניק

28.10.2007 / 7:23

וורן באפט במסע לסין בעקבות חברת ישקר: "יש סיכוי גדול יותר שאני אמכור בני משפחה קרובים שלי - מאשר את החברה הזאת"

השעה שתיים בצהריים בדליאן, עיר חוף בצפון-מזרח סין. וורן באפט נכנס לרכב שייקח אותו ממלון השנגרילה בעיר למפעל החדש של ישקר באזור התעשייה של העיר, במרחק של שעת נסיעה.

באפט סיים זה עתה ארוחת צהריים עם ראש עיריית דליאן. הוא כמעט שלא נגע בעשר המנות הסיניות שהוגשו בזו אחר זו במהירות, אכל את ההמבורגר הרגיל שהכינו לו, שתה את הקולה בטעם דובדבנים שאנשי ישקר דאגו להביא בשבילו מארה"ב מבעוד מועד, ונתן ראיון אחד קצר לטלוויזיה הסינית הממלכתית.

כתבת ערוץ הטלוויזיה הכלכלי CNBC בטי קוויק, העיתונאית האמריקאית היחידה שבאפט החליט לאפשר לה להתלוות אליו בביקור בסין, מספרת לי בארוחת הצהריים שבאפט לא ישן כבר 18 שעות: המטוס הפרטי שלו המריא מביתו באומהה, נברסקה, עצר לתדלק באלסקה ונחת בדליאן - ובאפט, היא אומרת, לא הפסיק לקרוא עיתונים ודו"חות כספיים. אבל אצל גורו ההשקעות בן ה-77 לא נראים שום סימני עייפות, וגם לא מורגש שום ג'ט-לג כמו אצל רבים מאנשי העסקים המגיעים לסין. הוא מתיישב ברכב, מביט דרך החלון ואומר לי: "זה מדהים, קשה להאמין מה קורה במדינה הזאת, הייתי צריך לבוא הנה קודם".

אני מתיישב לידו ברכב ושואל בזהירות אם יהיה זה זמן טוב לשוחח קצת על ישקר וסין או שהוא צריך קצת זמן להתאושש. "בטח!" הוא אומר, ועונה בסבלנות ובאריכות על כל השאלות. מדי פעם השאלות שלי מזכירות לו דברים אחרים, והוא עוצר ומספר את אחת הבדיחות המפורסמות שלו. "אתה מכיר את הסיפור", הוא שואל, "על אותו מיליארדר שלפני שהוא נפטר הוא כותב בצוואה שלו שאשתו תקבל את הכסף שלו רק אם היא תתחייב להתחתן מחדש - כי הוא רוצה לוודא שלפחות אדם אחד יתאבל על מותו שנים ארוכות".

מר באפט, אני מבין שלא ישנת כבר 18 שעות, אני מתנצל מראש על השאלות הארוכות.

"לא, אני לא צריך לישון, אני נהנה מכל רגע".

מה הסוד של החיוניות הזאת?

"זה כנראה ההמבורגרים והצ'רי-קולה שאני מקפיד לאכול".

האהבה החדשה של באפט

עם האנשים שבאפט אוהב נמנים כיום ראשי חברת ישקר - היו"ר איתן ורטהיימר והמנכ"ל יעקב הרפז. באפט לא מחמיץ הזדמנות לחבק אותם ולהעתיר עליהם שבחים. לאותנטיות המיוחדת של המחמאות והחיבה האלו תורמים לא רק האופי החם והמיוחד של באפט ואנשי ישקר, אלא גם העיתוי המדהים שבו הוא קנה את החברה: השנתיים האחרונות היו מהטובות שידעה החברה הזאת מאז הקמתה, וכיום כבר ברור ש-4 מיליארד הדולרים ששילם באפט היו מחיר מציאה עבור 80% מחברה שרווחיה כבר חצו כנראה את הרף של חצי מיליארד דולר בשנה.

מר באפט, ישקר היא חברה חשאית מאוד ומעולם לא חשפה את התוצאות הכספיות שלה

חלפו שנה וחצי מאז רכשת את החברה תמורת 4 מיליארד דולר. האם תוכל לשתף אותנו בביצועים של החברה מאז העסקה?

"ישקר היא עסקה חלומית. החברה עברה את כל הציפיות שהיו לי ממנה, על אף שהיו לי ציפיות גבוהות מאוד. לא רק אני מרגיש ככה. כל האנשים בברקשייר התאוויי מרגישים אותו דבר. מאז שרכשתי את ישקר, מאז שפגשתי את איתן (ורטהיימר), אנשים בברקשייר חושבים שאני הרבה יותר חכם".

זהו ביקור שני שלך בסין. הגעת לסין במיוחד עבור ישקר?

"בהחלט. הפעם הראשונה שהייתי בסין היתה ב-95' - וזה לא היה בשביל עסקים. באתי לכאן עם רעייתי ועם ידידי ביל ומלינדה גייטס. כאשר החבר'ה של ישקר ביקשו ממני לבוא לכאן - מיד הסכמתי".

מה למדת על החברה מאז ההשקעה?

"ישקר היא עסק מדהים, עם אחת ההנהלות הטובות ביותר בעולם. היא בדיוק מה שרצינו למצוא. בשבוע הבא יש פגישה שנתית שאנחנו עושים עם המנכ"לים של החברות של ברקשייר. השנה יציגו רק שלוש חברות: שתי חברות הביטוח הגדולות שאנחנו מחזיקים בהן וישקר. ואני מודיע לך - כאשר איתן יציג את ישקר, הכפתורים בחולצה שלי יתפוצצו, כי החזה שלי יתנפח מגאווה. חומרי הגלם של חלק מכלי החיתוך של ישקר יוצאים מהאדמה כאן בסין, והנה באים החבר'ה של ישקר, חברה קטנה ממדינה קטנה, ומצליחים למצוא דרך הרבה יותר טובה להשתמש בחומרים האלה, לייצר איתם ולמכור אותם ללקוחות ענק בכל רחבי העולם. למכור לתעשיית הרכב זה דבר קשה מאוד".

מה הסוד של ישקר?

"זה נורא פשוט, זה מה שאני מחפש בכל החברות: חוכמה, משמעת ואינטגריטי. בישראל אין לכם חומרי גלם, אין לכם מחצבים, אין לכם נפט. כל מה שיש לכם זה את שלושת האלמנטים האלה - וישקר היא כנראה הדוגמה הטובה ביותר".

כיצד מתמודדת ישקר עם התחרות?

"הם אנשים חכמים יותר, הם עובדים יותר קשה והם ממוקדים יותר. ואתה רואה את התוצאות - עסקים ב-64 מדינות בעולם גילו את החברה הקטנה הזאת שלכם, מהצפון של ישראל".

ישקר צומחת בשנתיים האחרונות בקצב גבוה מאוד כתוצאה מבום חסר תקדים בתעשיות האנרגיה והתעופה וצמיחה חסרת תקדים בשווקים המתעוררים. נדמה לי שקנית את החברה בזול.

באפט קצת נבוך. כיום כבר ברור לו ולמשפחת ורטהיימר שהוא קיבל מחיר מעולה. הוא מביט ימינה לעבר המוכר, כאילו לקבל את אישורו לדברים שיגיד עכשיו, ואומר: "תראה, אני לא חושב שאפשר לקרוא לזה 'בזול'. שילמתי מחיר הוגן ושנינו עשינו עסקה טובה. משפחת ורטהיימר לא רצתה לעשות מכרז ולמכור את המפעל שלה כמו חתיכת בשר בשוק. הם רצו אנשים שייתנו להם לעבוד, שיבינו אותם, שתהיה להם איתם שפה משותפת. אלו נישואים מאוד שמחים - אנחנו קיבלנו בדיוק את מה שרצינו.

ובנישואים, אתה יודע, אחרי שלושה חודשים אתה מגלה שזה פחות טוב או יותר טוב ממה שחשבת".

איזה מין שותף הוא איתן ורטהיימר?

"הוא השותף האידיאלי - הוא עושה את כל העבודה ואני מקבל את כל התשואות של הקהל".

"הצמיחה של ישקר בלתי מוגבלת"

כאשר ביקרת בישראל אמרת שתשקול לרכוש חברות ישראליות אם הן יעמדו בקריטריונים שלך. אני מבין שלא היו כאלה עד עכשיו.

"אנחנו צריכים חברות גדולות. אחת החברות הבנות שלנו - CTB - רכשה חברות ישראליות קטנות. ברקשייר עצמה לא יכולה לרכוש חברות קטנות, אנחנו חברה גדולה וצריכים עסקות גדולות כדי שהן 'יזיזו את המחט שלנו'. אנחנו נשמח לשמוע מחברות ישראליות, גם קטנות, אבל לעסקות דרך החברות הבנות שלנו. ברקשייר צריכה גודל מסוים כדי לעשות עסקה".

היו הרבה טלפונים ומיילים מחברות ישראליות? "היו כמה, לא המון - כי בדו"חות הכספיים השנתיים שלנו אנחנו מפרטים בדיוק את הקריטריונים שלנו לרכישת חברות".

כאשר פרצה מלחמת לבנון השנייה, ישקר הגיעה לקצה כושר הייצור שלה במפעליה ברחבי העולם. האם המפעל בסין הוא לא רק דרך לפעול בשוק הסיני, אלא גם פתרון להגדלת כושר הייצור של החברה מחוץ לישראל?

"צריך להיות לנו כאן כושר ייצור - הלקוחות נמצאים כאן; הלקוחות שנמצאים כאן צומחים, ועוד יהיו כאן הרבה לקוחות. זה יהיה משוגע עבור חברה כמו ישקר לא להיות כאן בסין. המפעל הזה יגדל מאוד. תסתכל מה קורה כאן, תסתכל מחוץ לחלון - אתה רואה לקוחות בכל מקום. ראש העיר אמר לי הבוקר שהגיעו לכאן עשרת אלפים חברות זרות - בין אם זה אינטל או חברות גדולות אחרות. ישקר היא חברה מאוד בסיסית - היא מאכילה את התעשייה, הם זקוקים לה, זו תהיה טעות איומה לא להיות כאן".

עכשיו, במבט לאחור של שנה וחצי, ספר לי על ההרגשה שלך, שלושה ימים לאחר שהעברת 4 מיליארד דולר - כשישראל פורצת מלחמה שמאיימת לשתק את המפעל של ישקר.

"אם היית אומר לי לפני שעשיתי את העסקה שתפרוץ מלחמה, זה לא היה משנה כלום - הייתי עושה את העסקה באותו מחיר ובאותם תנאים. זה לא היה משנה כלום".

מנכ"ל ישקר יעקב הרפז אמר לי אתמול בערב שאם לא הייתם מצליחים בסופו של דבר לעמוד בכל לוחות הזמנים של הלקוחות, היתה לזה השפעה שלילית ארוכת טווח על מעמדכם אצלם.

"אתה רוצה ספק אמין. אני חושב - אני לא יודע... יעקב הרפז מכיר טוב יותר את הלקוחות, אבל אם אתה מספק למישהו מוצר ויש קצת הפרעות, הם אולי לא מאושרים מזה - אבל הם יחזרו כי ישקר מספקת להם בסופו של דבר מוצרים טובים יותר לאורך זמן".

אחד מכללי הברזל שלך להשקעות הוא שאתה משקיע בעסקים פשוטים שאתה מבין אותם. כמה מסובכים הם העסקים של ישקר?

"תראה, אני לא הייתי מסוגל לעשות את מה שישקר עושה... ישקר עושה מוצרים שימושיים וברורים שאנשים משתמשים בהם עשרות שנים. זה עסק מאוד תחרותי, הוא לא מוגן על ידי מקור מסוים של חומרי גלם שיש לחברה. אני לא הייתי יודע לעשות את מה שהם עושים, אני רק יודע למחוא כפיים כאשר אני רואה את מה שהם עושים".

איזו תרומה היתה לך לישקר? האם יש משהו שאיתן ורטהיימר למד ממך?

"אולי את דיאטת ההמבורגרים שלי".

כמה גדולה יכולה ישקר להיות?

"אני לא יודע להגיד לך בדיוק, אבל אני בטוח שהיא תהיה גדולה מאוד. זה בלתי מוגבל, הרבה יותר גדולה ממה שאנשים חושבים. כאשר צ'רלי מאנגר השותף שלי פגש את איתן לפני שנה וחצי בניו יורק, הוא נדהם. וצ'רלי הוא לא אחד שבדרך כלל מתלהב. הוא התקשר אלי ואמר לי - 'וורן, מצאנו נפט'. כאשר וולט דיסני פתח את פרק השעשועים הראשון ב-1955 הוא אמר 'רבותי, זאת רק ההתחלה'. זה בדיוק מה שאני מרגיש כאן היום כאשר אנחנו פותחים את המפעל בדליאן".

כמה זמן יעבור עד שיבואו יצרנים סיניים שיעתיקו את המוצרים של ישקר?

"כבר היום יש לישקר תחרות גדולה מאוד. לחלק מהמתחרים שלנו יש יותר משאבים, יותר ותק, יותר קשרים עם הלקוחות - אבל אנחנו מנצחים. זה הכל מוח, אנרגיה ואינטגריטי".

בזכות היושרה

אתה מזכיר הרבה את המלה אינטגריטי בראיון ובכלל. אתה בעסקים כבר יותר מ-50 שנה - האם אתה רואה יותר אינטגריטי או פחות אינטגריטי לאורך השנים?

"תראה, בשנות ה-90 קרו תהליכים לא טובים להרבה חברות ואנשים. איך אמרה השחקנית מיי ווסט: 'הייתי שלגייה, ונסחפתי'. (I was Snow White and I drifted). יש נטייה חזקה מאוד בעולם העסקים לחקות את הסביבה, לחקות את הסטנדרטים של מנהלים אחרים. זה מה שקרה - ואני חושב שבשנים האחרונות, אחרי המשבר, זה הלך לכיוון ההפוך".

אתה ידוע כמי שקונה חברות טובות ומחזיק אותן לעד. יש סיכוי שתמכור אי פעם את ישקר?

"לא, אנחנו לא מוכרים חברות. ובנוגע לישקר (צוחק) - יש סיכוי גדול יותר שאני אמכור בני משפחה קרובים שלי - מאשר את החברה הזאת".

שמעתי אותך אומר לאנשי ישקר שבעוד עשר שנים סין תהיה השוק הגדול ביותר שלהם. מאנשי ישקר גם שמעתי נימה מאוד זהירה לגבי עסקים במדינה הזאת. יש כאן אווירת בועה, וגם סימני שאלה גדולים לגבי שליטת הממשלה בשער החליפין ומחירי המניות המנופחים.

"אין לי ספק ששער החליפין של המטבע הסיני יתחזק מול הדולר. לגבי שוק המניות - אני לא מומחה גדול. אני יודע שהוא היה חזק מאוד. בדרך כלל שוקי מניות חזקים מתחילים כתוצאה מסיבות טובות מאוד - שיפור בסיסי בכלכלה ובביצועים של החברות - ואחרי זה ממשיכים לעלות לא בגלל החברות אלא רק משום שאנשים מצטרפים כאשר הם רואים עליות. אני לא יודע מה יהיה בשוק הסיני - מה שאני יודע הוא ששווקים נוטים להגיע לקיצוניות, גם למעלה וגם למטה.

"הכלכלה הסינית היא שוק ענק עם פוטנציאל אדיר שרק עכשיו מתחילים לנצל אותו. רק תחשוב על זה, ב-1790 היו כאן בסין 290 מיליון איש - בערך גודל האוכלוסייה בארה"ב כיום - אבל המדינה הזאת כמעט שלא התפתחה כתוצאה מהמשטר שהיה כאן, על אף שיש בסין כל מה שנדרש - האנשים, הכישרון, חומרי הגלם והמחצבים. זה כמו מישהו שיש לו מנוע של 300 כוחות סוס ומשתמש רק בחמישה. עכשיו הם מתחילים להשתמש בכל המנוע שלהם - ויש כאן 1.3 מיליארד מנועים".

אתה מתפעל מהשוק הסיני, אבל אתה מעדיף לקבל החלטות השקעה מקריאת דו"חות כספיים ועיתונים, וממעט להסתובב בעולם בכלל ולצאת לראות חברות מקרוב בפרט.

"כן, אני לא נוסע הרבה. רוב הנסיעות שלי בשנה האחרונה היו בשביל ישקר (צוחק). איתן ורטהיימר הוא סוכן הנסיעות שלי".

אז אין צורך לראות את החברות מקרוב?

"לא, את החברות אני לא צריך לראות. את האנשים שמנהלים אותם אני רוצה להכיר".

רכשת לפני ארבע שנים מניות של פטרוצ'יינה בחצי מיליארד דולר ומכרת אותן החודש ב-4 מיליארד דולר. אני מבין שזה הכל מקריאת הדו"חות הכספיים השנתיים של החברה, בלי לפגוש את ההנהלה או לדבר איתה.

"תראה, כאן היתה חברה שהיתה לה תפוקה שקרובה למשהו כמו 80% מהתפוקה של אקסון-מובייל, והיא נסחרת בשווי של 35 מיליארד דולר - שזה היה זול באופן מגוחך. איך יכולתי לא לקנות את זה? אני יושב שם במשרד שלי, מכפיל את מחיר המניה במספר המניות ורואה כמה שזה זול. כיום מדובר בחברה בשווי של יותר מ-400 מיליארד דולר - וזו החברה השנייה בשוויה בעולם. אבל זו לא חברה שונה מהותית ממה שהיתה לפני ארבע שנים. נכון, מחיר הנפט עלה חזק, אבל החברה עצמה לא השתנתה מהותית - אלה אותם מאגרי נפט, אותה תפוקה".

מכרת את המניות בפטרוצ'יינה, זה אומר משהו על השוק הסיני?

"אני לא מכיר מספיק את שוק המניות הסיני - מה שאני יכול להגיד לך הוא שאחרי ששוק מניות עולה כל כך, אנשים צריכים להיות ערניים מאוד ולהסתכל כל הזמן מה הם קונים ומה הם מקבלים תמורת הכסף שלהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully