וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנית פלוג: תחזית האוצר לצמיחה של 4% ב-2002 - אינה סבירה

הארץ

23.9.2001 / 7:36

אחראית המחקר בבנק ישראל: שיעור הצמיחה ב-2001 ינוע בין 0.5% ל-1%, ושיעור הצמיחה ב-2002 יהיה בין 2% ל-2.5% בלבד

מאת מוטי בסוק

תחזית הצמיחה של משרד האוצר ל-2002 (4%) היא "תחזית אופטימית מדי ובלתי סבירה" - כך אמרה ד"ר קרנית פלוג, ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל, בראיון ל"הארץ"; כמו כן אמרה פלוג כי התחזית של בנק ישראל היא ששיעור הצמיחה ב-2001 ינוע בין 0.5% ל-1%, וששיעור הצמיחה ב-2002 יהיה בין 2% ל-2.5% בלבד.

לדברי פלוג, מאז פירסם משרד האוצר את התחזית לצמיחה של 4%, הורידו כל מדינות העולם המערבי - כולל ארה"ב ומדינות גוש היורו - את תחזיות הצמיחה שלהם ל-2002, ואפילו יותר מפעם אחת; התחזיות המעודכנות כלפי מטה, אמרה, פורסמו מכיוון שההערכות בקרב בכירי הכלכלה העולמית הן שההאטה במשק האמריקאי עמוקה יותר מכפי שנדמה היה לפני חודשים אחדים.

פלוג מתחה בראיון ביקורת על מדיניות האוצר, שלא לשנות את תחזית הצמיחה; "באוצר אומרים שנדלקו אצלם המון נורות אזהרה", אמרה פלוג, "אבל לא אומרים שיש כיום הרבה מאוד תחזיות צמיחה נמוכות יותר, והרבה יותר סבירות, וזה מסוכן, מכיוון שעל התחזית הזו, האופטימית מדי, מבוסס תקציב 2002, כולל תחזית הגירעון לשנה הבאה (2.4% מהתוצר). משרד אוצר שיש בו שקיפות, היה צריך לומר לאזרחים שאם תחזית הצמיחה לא תתממש, הגירעון עלול להיות גבוה יותר".

לדעת פלוג, גם ביעד הגירעון החדש שקבעה הממשלה (2.4% מהתוצר), יעד גבוה מדי לטעמה, לא תצליח הממשלה לעמוד, וזאת בשל תחזיות הצמיחה האופטימיות מדי של האוצר; מכיוון שהצמיחה ב-2002 תהיה נמוכה יותר, אמרה, הכנסות המדינה ממסים וממקורות אחרים יהיו נמוכות יותר, והגירעון בפועל יהיה קרוב ל-3%.

הגדלת הגירעון

גם על תקציב המדינה ל-2002, שאושר באחרונה בממשלה, מתחה פלוג ביקורת; "האוצר אמנם עמד בפני מצב לא פשוט - משק בהאטה, גידול באבטלה, וצרכים גדלים בתחום הביטחון. ולמרות זאת ניתן היה להשיג תקציב טוב יותר, כולל בנושא יעד הגירעון ובנושא הרכב התקציב", אמרה.

"היה מקום", הוסיפה פלוג, "לאיזושהי הגדלה בגירעון לאור מצב המשק, גם אם לא ל-2.4%, אבל היה רצוי מאוד שההגדלה בתקציב התשתיות תהיה גדולה ומשמעותית יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully