וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מחזירים את אמון המשקיעים בשווקים

הארץ

23.9.2001 / 9:00

מאת פלויד נוריס

בעוד מדד מניות התעשייה, הדאו ג'ונס, רושם את הירידה השבועית החדה ביותר זה 70 שנה, תהו רבים מי מוכר מניות - ומדוע. אך הסוגייה החשובה יותר לטווח הארוך היא אם המשבר הזה ישחק את האמון בכלכלת ארה"ב ובארה"ב עצמה.

עסקת המניות הגדולה ביותר בשבוע שעבר היתה מכירה של חבילת מניות דיסני בשווי 2 מיליארד דולר. העסקה בוצעה מאותה סיבה שעסקות רבות אחרות בוצעו בשבוע שעבר, חרף העובדה שרבים חשו חובה פטריוטית לתמוך בשוק המניות כנגד טרור: המוכר היה זקוק לכסף, ולא היתה לו ברירה אחרת.

מניות דיסני נמכרו על ידי כמה מבני משפחת באס מטקסס, משפחה הידועה כאחת העשירות בעולם. הם לוו כסף רב לביצוע השקעות שאיבדו מערכן, וכמו מניות דיסני כל משקיע אחר הם נאלצו להתאמת בטוחות בגין הלוואות אלה. משקיעים אחרים מכרו, וימכרו בעתיד, מכיוון שאיבדו את מקום העבודה שלהם, והם זקוקים למזומנים. אמנם העסקות האלה גורמות כאב למשקיעים ולשוק המניות, אך הן לא משקפות שינוי אמיתי באמון המשקיעים.

מתקפת הטרור על ניו יורק וואשינגטון האטה את הפעילות הכלכלית והיא כנראה תדרדר את כלכלת ארה"ב למיתון, מכיוון שעוד לפניה ניכרה חולשה משמעותית בפעילות. הורדת הריבית על ידי הפדרל ריזרב וההוצאה הממשלתית לשיקום וביטחון יסייעו לכלכלה, והמיתון יסתיים. בעבר, החלו מניות לעלות כמה חודשים לפני סוף תקופת מיתון, ולכן יש המקווים כי גל הירידות הנוכחי יסתיים.

"אנשים רבים למדו ב-10-15 השנים החולפות ששוק המניות תמיד מתאושש", אמר סטנלי שופקורן, בעבר ראש חטיבת המסחר במניות בבנק ההשקעות סלומון ברדרס ומנהל קרן גידור. הוא הזכיר כי באמצע שנות ה-70, כשוול סטריט חוותה את אחד משוקי הדובים החמורים ביותר מאז המיתון הגדול, לא היה אמון כזה במניות.

זו גם היתה הפעם האחרונה במאה ה-20 שהכלכלות הגדולות בעולם - ארה"ב, יפאן ואירופה - חוו מיתון בעת ובעונה אחת. כעת, יפאן במיתון, ארה"ב כנראה מידרדרת למיתון וכלכלות אירופה חוות האטה וייתכן שגם הן ישקעו במיתון.

באותה עת נסחרו מניות לפי מכפיל רווח משוער של 5-10 - מכפיל נמוך באופן משמעותי מזה בשוק הדובים הנוכחי. משקיעים שנהרו למניות בסוף שנות ה-60 איבדו אמון בשוק. אמצע שנות ה-70 היתה גם הפעם האחרונה שרבים העריכו כי עתידה של כלכלת ארה"ב עגום. באותה עת, סבל העולם המערבי ממיתון בשל עלייה חדה במחירי הנפט. האינפלציה גאתה ורבים האמינו כי העתיד שייך למדינות הנפט. מעטים האמינו ששוק המניות האמריקאי הוא אפיק השקעות מצוין לטווח הארוך.

בשנים האחרונות התפתחה אמונה בקרב משקיעים בכל העולם כי כלכלת ארה"ב היא הדינמית ביותר בעולם, ולכן כדאי להשקיע בה. כיום, חרף הירידות החדות של השנה החולפת, רבים עדיין מאמינים כי מחירי המניות יעלו, אם בטווח הארוך.

הסוגייה החשובה עתה היא אם מה שיקרה בחודשים הבאים ובשנים הבאות ישנה את דעתם של משקיעים לגבי ארה"ב, כך שיתייחסו אליה כמקום מסוכן יחסית להשקעות. מלחמה ארוכה ועקובה מדם נגד הטרור לבטח תוביל לירידה בשווי שוק המניות האמריקאי, גם אם הכלכלה תשוב לצמוח. אם יאבדו משקיעים אמון בעתידה של כלכלת ארה"ב, הם עשויים לצמצם את ההשקעות שלהם במניות אמריקאיות.

מדד דאו ג'ונס ירד בשבוע שעבר ב-14.5%. בין היתר, משקפת הירידה מכירות מאונס ומכירות של משקיעים החוששים שהמחלמה שהכריזה ואשינגטון לא תצלח. בעבר היו רק שבועות שחורים בודדים כמו השבוע שעבר. אפילו בשבוע המפולת ב-1987, כשהדאו נפל ב-22.7% ביום אחד, הוא התאושש בימים הבאים וסיים את השבוע בירידה של 13.2%.

אכן זו הירידה השלישית בלבד של יותר מ-14% מאז נחנך הדאו בדמותו הנוכחית בעת מלחמת העולם הראשונה. הירידה השבועית החדה ביותר היתה בשבוע שהסתיים ב-21 ביולי 1933, בעת המיתון הגדול. בשבוע שהסתיים ב-17 במאי 1940, ירד הדאו ב-14.2%, על רקע חדשות מאירופה כי צבא צרפת מתמוטט.

המחנה המשותף לירידות האלה הוא תחושה שעתיד ארה"ב והעולם קודר. בין 1929 ל-1933, כלכלות העולם קרסו בזו אחר זו, וניסיונות לאושש אותן כשלו. ב-1940, חששו רבים כי לא ניתן לעצור את גרמניה הנאצית. חששות אלה התגלו כשגויות, אך נדרשו לכך שנים. כדי ששוק המניות בארה"ב יחזור לאופטימיות שהפגין לפני פחות משנתיים, יידרשו משקיעים להשתכנע כי החששות בדבר ההצלחה ארוכת-הטווח של ארה"ב בעתיד חסרי בסיס בדיוק כפי שהיו ב-1933 ו-1940.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully