וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הבשר המתובל של מגה לא נבדקת

רוני לינדר-גנץ וסיון קלינגבייל

29.10.2007 / 8:03

בית המשפט קבע כבר ביולי כי "רבוע כחול ביצעה עבירות לכאורה שמשרד הבריאות צריך לחקור" - משרד הבריאות טרם הרים הכפפה

כמעט שלושה חודשים עברו מאז התפוצצה פרשת מגה, ומשרד הבריאות עדיין לא החל בבדיקת הנעשה בסניף וברשת. זאת על אף ששופט בית משפט השלום ברמלה, זכריה ימיני, קבע כבר בסוף יולי השנה כי "מתיק החקירה עולה שלכאורה רשת רבוע כחול ביצעה עבירות שמשרד הבריאות צריך לחקור אותן", והורה להעביר את פרוטוקול הדיון ליועץ המשפטי של המשרד. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי החומר יגיע בימים הקרובים למשרד ותחל בדיקתו.

תחילת הפרשה באוגוסט השנה, אז פירסמה המשטרה כי עצרה שלושה חשודים שניסו לכאורה לסחוט את רשת רבוע כחול בסכום של 30 מיליון שקל. על פי הפרסומים, השלושה איימו שאם לא ייענו דרישותיהם, יפרסמו סרט שבו נראים עובדי החברה "מטפלים" בבשר שפג תוקפו בסניף מגה ברעננה ויגישו תביעה ייצוגית בסך 500 מיליון שקל נגד הרשת. מאוחר יותר התברר גם כי אחד החשודים, ג', עובד לשעבר ברשת שצילם את הנעשה במחלקת הבשר שלה, הוא בעל היסטוריה של הונאה צרכנית.

ואולם ביום שישי האחרון פירסם ערוץ 2 באולפן שישי את הצילומים המדוברים, לאחר שקיבל לידיו את חומר הגלם המצולם - 30 שעות של צילומי מצלמה נסתרת שבוצעו על ידי העובד במטבח של מחלקת הבשר של סניף מגה ברעננה. בערוץ 2 מבהירים כי הכתבה ששודרה נערכה בחברת החדשות מתוך 30 השעות שצולמו על ידי העובד - ולא קטעים מהקלטת באמצעותה כביכול ניסו השלושה לסחוט את הרשת.

בכתבה נראים ונשמעים מנהל מחלקת הבשר בסניף, שמשון סלומון, ועובדים נוספים, כשהם מסבירים לג' מדוע כדאי לתבל ולצלות בגריל בשר שריחו רע. כך למשל מסביר סלומון: "קח עוף חצי מסריח, תכניס אותו לתנור - והכל מתאדה". עובד אחר מתאר את השיטה כך: "אם זה יפה, זה הולך (נמכר) טרי, אם זה לא כל כך יפה - שים מרינדה, זה מתובל. אם זה ממש לא יפה - הולך לגריל, וזה יותר כסף".

המנהל סלומון אף מודה בקלטת בפני ג': "בעיקרון אסור לעשות את זה, אבל עושים את זה מטעמי נוחות. ככה זה כולם, תדע לך". כשג' שואל מפורשות: "בכל מגה?", עונה לו המנהל: "ב-90%". בהזדמנות אחרת הוא אומר כי "כל הסניפים עושים את זה".

אחד הדברים המטרידים העולים מהחומר המצולם נוגע לשיטת התגמול הנהוגה לכאורה בסניף: אחד העובדים מצולם כשהוא מסביר לג' כי מנהל המחלקה יקבל בונוס רק אם לא יהיה כל פחת, ובמלים אחרות: הרשת מתמרצת כספית לכאורה מנהל מחלקת בשר שיוכיח כי ניצל ומכר את כל הבשר.

רבוע כחול: "הקלטת מפוברקת"

מרשת רבוע כחול נמסר בתגובה: "הרשת מבהירה כי הקלטת הנזכרת נמסרה על ידיה למשטרה במסגרת תלונתה על סחיטה על ידי עבריין שהורשע בעבירות פליליות ונידון למאסר. מדובר בקלטת מפוברקת ומבוימת, ש'יוצרה' ו'בושלה', על ה'כשלים' המדומים הכלולים בה, שלא היו ולא נבראו ונוצרה במיוחד לצורך ניסיון סחיטה בהיקף של יותר מ-25 מיליון שקל.

"המשטרה שחקרה בנושא המליצה על הגשת כתבי אישום. רבוע כחול הפעילה גורמים פנימיים וחיצוניים שבדקו את הטענות לכאורה כפי שהוצגו בסרט 'המפוברק'. לא נמצא בשר מקולקל או פגם בטיב המוצרים, באיכותם ובתקינותם. מאחר שמדובר בראיות שהן חלק מתיק חקירת המשטרה ועל פי מיטב ידיעתנו, הועבר התיק לפרקליטות מחוז מרכז עם המלצה להגיש כתבי אישום חמורים נגד המעורבים בפרשה. הפרסום מהווה שיבוש הליכי חקירה ומשפט, וברור כי כל פרסום של הצילומים או חלקם מהווה לשון הרע".

בעניין התמריץ של מנהל הסניף נמסר בתגובה: "ברבוע כחול התנהל פיילוט קצר מועד לתמרוץ סניפים בנושא צמצום אובדנים ופחתים. סניף מגה פארק רעננה לא נכלל בפיילוט זה. עיקר הפיילוט והתמריץ עסקו במחלקות שאינן כוללות מוצרים טריים. במקביל לתמריץ בוצעה הדרכה מקיפה בנושא איכות המוצרים והודגשו חשיבות האיכות הנמכרת ללקוח והצורך להימנע מפשרות בנושא האיכות. מערכת מחשוב ייחודית ומתקדמת הותקנה כדי לנטר אוטומטית עובדים החורגים מהנחיות אלה, וזאת כדי לוודא רמה גבוהה של טריות ואיכות".

רבוע כחול העבירה לידי TheMarker גם תוצאות בדיקה שנערכה לבקשתה כחודש לאחר התפוצצות הפרשה. מחלקת השירותים הווטרינריים של עיריית כפר סבא קובעת כי "המחלקות שעברו בדיקה נמצאו נקיות, מסודרות ומנוהלות כיאות".

היזהרו מבשר מתובל וצלוי

השימוש בתבלינים כדי "להאריך" באופן מלאכותי את חיי המדף של בשר מוכר לצרכן הישראלי עוד מפרשת טיב טעם הראשונה, אז צולמו עובדות הרשת כשהן מתבלות את הבשר כדי לנטרל את ריחו הרע. בפרשת מגה משתמשים לכאורה העובדים בשיטה זו - וגם בשיטה של צליית העוף שפג תוקפו בגריל - כדי שלא ניתן יהיה להבחין בכך שהוא מקולקל.

האם התיבול והצלייה אכן קוטלים את החיידקים, או שהם רק מטשטשים את הריח וסימני הריקבון? לדברי ד"ר גידי ציפורי, וטרינר ומנכ"ל המכון לאיכות ובטיחות מזון, "שף טוב יכול לקחת בשר אפילו מפח הזבל ולהכין אותו כך שיהיה כל כך טעים שכולם ילקקו את האצבעות. האם זה נקי? האם אין בזה סיכון בריאותי? זו כבר שאלה אחרת".

האם תיבול יכול לשמש כאמצעי להארכת חיי המזון?

"יש ויכוח ארוך אם לתבלינים יש אפקט אנטי-בקטריאלי, אך בכל מקרה, גם אם יש להם אפקט כזה - הוא שולי ביותר. התבלינים בפני עצמם אינם מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון המיקרוביולוגי מהמוצר, אך הם מסייעים לטשטוש הריח".

האם החיידקים שבעוף המתובל מתים מאוחר יותר, בזמן הבישול?

"לא תמיד. נכון שבבישול הבקטריות מתות, אך הבישול חייב להגיע לכל חלקי העוף ובמשך מספיק זמן. דווקא בהקפצה, השיטה בה מכינים הרבה פעמים את העוף המתובל, קיים חשש שלא כל חלקי הבשר יקבלו את כמות החום הנדרשת. לבשר יש גם עובי, ואם חדרו חיידקים לעומקו - זה מסוכן".

וצלייה בגריל מבטיחה את קטילת החיידקים?

"לפעמים נראה שעוף מבושל יפה, אך כשפותחים אותו מגלים מקומות ליד החזה שיש בהם חלקי בשר שעדיין אדומים. המשמעות היא שייתכן שבאזור הזה נשארו חיידקים".

מידת הפגיעה בבני אדם משתנה, לדברי ציפורי, לפי כמות החיידקים, הסוג שלהם ובעיקר מצבו הפיסי של האדם: "מאותו עוף אדם אחד יכול לחטוף קלקול קיבה חולף, והאחר, שמערכת החיסון שלו חלשה יותר, עלול להגיע לחדר מיון".

אוכל לא זורקים - בגלל תזרים המזומנים

אחת הבעיות העיקריות שאתן מתמודדות רשתות השיווק היא הפחת של המזון הטרי: חיי המדף של מוצר טרי קצרים, כנגזר מהתקנות שקובע משרד הבריאות וממצבו של המוצר. הדברים מאוד ברורים כשמדובר בעגבנייה או במלפפון - איש מאתנו לא יקנה ירק שהתרכך והרקיב - אבל כשמדובר בבשר, משרד הבריאות בא לעזרת הצרכן. על פי תקנותיו, בשר טרי מותר להחזיק רק שלושה ימים, וביום הרביעי יש "להפחית אותו" - כלומר לזרוק אותו, או לצלות אותו בגריל למכירה יום נוסף.

עניין הפחת מעסיק מאוד את רשתות השיווק - מצד אחד, השמדת סחורה רבה מעמיסה עליהן עלויות כבדות; מצד שני, כל ניסיון התחכמות עלול להזיק לבריאות הציבור ולרשת עצמה, מאחר שהעניין נמצא בפיקוח.

לדברי בכיר באחת מרשתות השיווק, הנהלים הרשמיים ברורים, וחשוב לוודא שאין כפל סטנדרטים בעניין הפחת: כל קצב יודע שאסור למכור עוף אחרי ארבעה ימים, ושביקורת יכולה לסגור את הקצבייה או אפילו את הסניף כולו על הפרת החוק. לדבריו, המקום שבו יכולים מנהלי הרשתות לדחוף את מנהלי הסניפים לצמצם את הפחת הוא תחום הירקות והפירות; בתחום הבשר, הוא אומר, אין מקום למשחקים. ברשתות הגדולות נהוג אפילו לפטר מנהלי סניפים שלא מקפידים על תקנות בתחום הרגיש הזה.

אז היכן יכול להיווצר מסר כפול? כאשר מנהלי סניפים ואזורים אומרים דברים אחרים מאלה של ההנהלה המרכזית, ואפילו מעלימים עין מהפרות כאלה ואחרות של התקנות, משום שהם מעגלים פינות - או אפילו מתומרצים על שיעורי פחת נמוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully