וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מזרחי-טפחות "מסבסד"

רם דגן

31.10.2007 / 8:31

הבנק מציע משכנתא בריבית של 3.58% בתגובה למבצע סבסוד המשכנתאות המצליח של דיסקונט שהציע ריבית של כ-3.7%

מבצע סבסוד המשכנתאות המוצלח של בנק דיסקונט מעורר את ענף המשכנתאות. בעקבות ההצלחה של המבצע, שהזניק בתוך פחות משלושה חודשים את נתח השוק של דיסקונט בענף המשכנתאות מ-5.8% ל-19.1%, נאלץ בנק מזרחי טפחות להגיב ולהשיב אש במלחמת המחירים שמתפתחת בענף.

אתמול הצהיר הבנק כי יעניק משכנתאות של עד מיליון דולר בריבית צמודה של 3.58%. הריבית שמציע מזרחי טפחות במסלול הצמוד נמוכה עוד יותר מהריבית שנתן דיסקונט במבצע שלו ושהיתה 3.7%-3.8%.

התירוץ הרשמי של מזרחי טפחות למבצע הוא שמדובר במבצע "סוף שנה". ואולם כידוע לכל, הכסף לא צומח על העצים, ולכן ההערכה היא כי הסיבה האמיתית לכך שהבנק יצא במבצע האגרסיווי היא הירידה שנרשמה בנתח השוק שלו בעקבות הצמיחה הדרמטית של דיסקונט.

בתחילת יולי יצא בנק דיסקונט במבצע שבו הוא הבטיח לסבסד חלק מריבית המשכנתא של לקוחותיו, וכן של לקוחות חדשים שיפתחו חשבון שאליו יעבירו משכורת של 4,000 שקל בחודש לפחות.

המבצע יצר תנועה חסרת תקדים של לקוחות לבנק, וחלקם אף נתקלו בקשיים בניסיונם לקבל את המשכנתא בריביות הנמוכות שהבנק הציע, על רקע כשלים בהיערכות שלו בשלבים הראשונים של המבצע.

האם הריביות ימשיכו לרדת

ואולם בתחילת השבוע דיווח בנק ישראל לדיסקונט על הגידול החד בנתח השוק שלו. על פי ההערכות, מי שנפגע יותר מכל מהצמיחה המהירה והאגרסיווית של דיסקונט, שנותן את המשכנתאות באמצעות דיסקונט למשכנתאות, היה מזרחי טפחות. לפני המבצע של דיסקונט היה נתח השוק של מזרחי טפחות בענף המשכנתאות גבוה מ-30%, גדול באופן משמעותי מחלקו הכללי במערכת שנאמד בכ-9.5%.

מלחמת המחירים שמתפתחת בענף המשכנתאות היא ביטוי למגמה החדשה בבנקאות המערבית הרואה במשכנתא מוצר שהוא יותר עוגן שיווקי מאשר מקור רווח לפעילות הבנקאית.

כחלק מהמגמה הזאת ירד בשנים האחרונות המרווח הפיננסי (הפער בין עלות הגיוס לריבית שהלקוח משלם) של הבנקים מפעילות המשכנתאות לרמה של 0.5%-0.7%, מחצית מהמרווח הפיננסי שהשיגו הבנקים בשנות ה-90.

הרעיון שעומד בבסיס הפיכתה של המשכנתא למוצר עוגן הוא שמדובר בהלוואה שיוצרת קשר וזיקה בין הלקוח לבנק למשך עשרות שנים שבהן משלם הלקוח את ההלוואה. בבנקים מנצלים את הקשר הזה כדי לשווק ללקוח מוצרים בנקאיים אחרים, שבהם הם נהנים מרווחים גבוהים יותר.

כיום משווקים חלק ניכר מהבנקים באירופה משכנתאות במרווחים אפסיים. החדשות הטובות ללקוחות הן כי אם דיסקונט יצליח "לגנוב" לקוחות גם לבנקים הגדולים, אנו צפויים לראות את הריביות יורדות עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully