וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: ליקויים רבים בניהול העתודות הכספיות של רשות הנמלים והרכבות ורשות שדות התעופה

אלי דניאל

23.9.2001 / 16:00

הרשויות לא ביקרו את מנהלי התיקים המבצעים את ההשקעות עבורן; רכבת ישראל הפסידה הכנסות מדמי שכירות בסכומים ניכרים, בשל אי קיום נהלים והיעדר פיקוח על מימוש חוזי השכירות

דו"ח מבקר המדינה מספר 52א, המתפרסם היום, הקדיש מקום לביקורת שנערכה ברשות הדואר, רשות שדות התעופה ורשות הנמלים והרכבות, בנוגע להשקעת העתודות הכספיות שלהן. בנוסף התייחס מבקר המדינה לסדרי השכרת המקרקעין המנוהלים ע"י רכבת ישראל, שהיא חלק מרשות הנמלים והרכבות.

מבקר המדינה מציין כי רשות שדות התעופה התקשרה עם מנהלי תיקים בלא שקיימה הליך בחירה מבין מועמדים אחרים. הרשות הנחתה את מנהלי התיקים בפעילותם, אולם לא פעלה להתאים את הנחיותיה לשינוי שעשתה הבורסה בסיווג המניות בינואר 1996 כדי למנוע השקעת כספים בסוגי מניות שהיא אינה מעוניינת להשקיע בהן.

הנחיות רשות הנמלים והרכבות למנהלי התיקים בעניין דרכי השקעת כספי הרשות לא היו ברורות די הצורך, ומנהלי התיקים נהגו בדרכים שונות. רשות שדות התעופה ורשות הנמלים לא תמיד עמדו על מילוי הנחיותיהן ולא מנעו השקעות בניירות ערך שרכישתם נאסרה על מנהלי התיקים. שתי רשויות אלו לא נקטו תמיד באמצעים כנגד מנהלי תיקים שחרגו בהשקעותיהם מהוראות חוק מנהלי תיקים ורכשו מניות שהיה בהן סיכון או מניות שתאגידים שהיו קשורים עימם שימשו חתמים להנפקה.

מבקר המדינה מציין כי רשות שדות התעופה ורשות הנמלים לא טרחו לבדוק אם מנהלי תיקים קיבלו עמלות מבנקים שבאמצעותם הם פעלו, בניגוד לחוק מנהל תיקים ולהסכמים שבינן לבין מנהל התיקים. כך למשל, אחד ממנהלי התיקים של רשות הנמלים קיבל מהבנק עמלות בהיקף של 300 אלף שקל (לא כולל ריבית והצמדה). רק בעקבות הערות משרד מבקר המדינה פנתה הרשות לאותו מנהל תיקים ודרשה את החזר הסכום האמור.

בנוסף, שני בנקים לא טרחו להחזיר לרשות הנמלים חלק מהעמלות שהיה עליהם להחזיר לה, והרשות אף לא דרשה מבנקים אלה החזרים ואף לא פעלה כדי למנוע הישנות מקרים שכאלה. בעקבות הביקורת החזיר אחד משני הבנקים לרשות הנמלים סך של 167 אלף שקל.

מבקר המדינה מוסיף כי שלוש הרשויות מעסיקות יועצי השקעות פרטיים המשתתפים גם בישיבות ועדות ההשקעות שלהן, המופקדות על תכנון השקעותיהן וניהולן, וזאת מבלי לבקש פרטים על מכלול עיסוקים ומבלי לבדוק האם קיים חשש לניגוד עניינים בין פעילותם עבור הרשויות לבין עיסוקיהם האחרים.

בהתייחסו לרשות הדואר מציין מבקר המדינה כי זו מחשבת את שוויה האקטוארי של העתודה לגמלאות המופקדת אצל החשב הכללי, בין היתר, על סמך הנחות בדבר הריבית שפיקדון זה נושא, וזאת על אף שאין לה הסדר עם החשב הכללי בדבר תנאי השקעה של כספים אלה, לרבות התשואה שהם יישאו.

באשר למקרקעין המנוהלים ע"י רכבת ישראל מצא מבקר המדינה כי קיימים ליקויים בנוגע להשכרת קרקעות ומבנים לגופים מסחריים. בין היתר מציין המבקר כי הרכבת הפסידה הכנסות בסכומים ניכרים בשל כך שלא תמיד פעלה על פי הנהלים להכנת שומות לפיהן נקבעו דמי השכירות הראויים, כמו גם בגלל שלא תמיד טרחה להתבסס על שומות לשם קביעת דמי השכירות. כמו כן, חלק מחוזי השכירות הוארכו לתקופות ארוכות במיוחד וזאת מבלי שדמי השכירות יעודכנו על פי תנאי השוק. בנוסף, חלק מהאופציות להארכת תקופת השכירות אושרו בהליך לא תקין ע"י מי שאינו מוסמך לכך.

עוד מציין מבקר המדינה כי חלק מהשטחים הושכרו ע"י השוכרים בשכירות משנה, וזאת מבלי שאלה ביקשו את היתר הרכבת לכך. אחדים מהשוכרים תפסו שטחי קרקע גדולים נוספים על אלה ששכרו, ובהיעדר הסדרי פיקוח ובקרה נאותים נודע לרכבת על חריגות אלה באיחור ניכר, כך שהיא לא יכלה לקבוע במדויק את תוספת דמי השכירות להם היא היתה זכאית.

בהקשר זה מציין המבקר כי על הרכבת לקיים את נהליה ולשפר את סדרי הפיקוח והבקרה על השימוש בנכסיה כדי להבטיח את קבלת התמורה המרבית בעבורם ולמנוע חריגות מתנאי החוזים עם שוכרי הנכסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully