וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מבקר המדינה: נמצאו אי סדרים ברשות השידור לגבי התקשרויות עם מפרסמים וחריגות מכללי פרסום

רוני קורן-דינר

23.9.2001 / 16:29

מבקר המדינה מצא שהרשות קיזזה הוצאות מהכנסות, ביצעה עסקות חליפין מבלי שקיבלו ביטוי בתקציב וגייסה חסויות בניגוד לכללי המימון

מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום עולים ממצאים חמורים לגבי אופן ההתקשרויות עם מפרסמים ואי סדרים בנוגע לבקרת זמן האוויר המוקדש לחסויות ופרסומות ברשות השידור, הן ברשתות הרדיו של קול ישראל והן בערוץ 1 בטלוויזיה.

עוד עולה מהממצאים שהרשות קיזזה הוצאות מהכנסות וביצעה עסקות חליפין בלי שהן קיבלו ביטוי בתקציב. "אי מתן ביטוי בתקציב המאושר לכל הכנסה והוצאה הוא מעשה חמור, המנוגד לחוק יסודות התקציב", כותב המבקר, השופט אליעזר גולדברג.

חוק רשות השידור מאפשר לרשות להשלים את הכנסותיה (המבוססות ברובן על האגרה הנגבית מן הציבור) בהודעות חסות, תשדירי שירות ובפרסומות מבוקרות. רשות השידור עובדת מאז 1993 עם חברת שפ"מ - שידורי פרסומת מאוחדים - שבבעלות תיא תקשורת ומנכ"ל שפ"מ אברהם פרחי.

מבקר המדינה מעלה ביקורת לגבי עצם ההתקשרות של רשות השידור עם שפ"מ בבלעדיות, דבר המונע ממנה להתקשר עם מפרסמים ללא תשלום עמלה לחברה ולחסוך בעלויות. המבקר טוען כי העברת גיוס החסויות לשפ"מ נוגדת את כללי המימון ופוגעת בתחרות עם גופים אחרים, שכן לשפ"מ יש זכות בלעדית להציע למפרסמים חבילות פרסום גם ברדיו וגם בטלוויזיה. המבקר טוען עוד כי הוקרנו שקופיות חסות ופרסומות בטלוויזיה שחרגו מהזמן המותר והושגו בניגוד לכללי המימון.

המבקר מצביע על כך שמאז עברו הפרסומות ברדיו לשידור בשיטה הדיגיטלית, עובדי שפ"מ יכולים להיכנס למערכת הממוחשבת של קול ישראל בכל עת ובאופן בלתי מבוקר, ולערוך שינויים בכל הנוגע לפרסומות. המבקר מגלה כי אין ברשות השידור מכסות ברורות בדבר משך הפרסומות לשעה, ואין מי שבודק ברשות האם שפ"מ חורגת מהמכסות שנקבעו בע"פ ע"י מנהל הרדיו או אוגר את הנתונים הללו. עוד טוען המבקר כי "הרשות אף אינה בודקת, ולו בבדיקה מדגמית, את ההתחשבנות בין החברה והמפרסמים, כדי לוודא שקיבלה את מלוא התקבולים המגיעים לה".

יצוין כי הכנסות קול ישראל מהוות כ-16% מהכנסות רשות השידור, והן צפויות להגיע השנה ל-151 מיליון שקל. המבקר ממליץ על ניסוח כללים לפיקוח על פעילותה של שפ"מ, ולעמוד על כך שהפרסומות יהיו בהתאם לכללי הרשות. ממשרד יו"ר רשות השידור, נחמן שי, נמסר כי כבר לפני כחודשיים הועברה בקשה כזו להנהלת הרשות, אולם טרם התקבלה תגובה בעניין. אברהם פרחי, מנכ"ל שפ"מ, גילגל אף הוא את האחריות לפתחה של הנהלת רשות השידור. מההנהלה נמסר כי המלצות המבקר נלמדות בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully