וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף על פי הסאבפריים ולמרות הכל

עומר רבין

1.11.2007 / 16:58

יו"ר חברת יורו-טרייד עמית ביאל מרגיע: המשבר לא צפוי לפקוד אותנו. כנראה שהוא יודע, אחרי הכל הוא גייס 70 מיליון יורו בבריטניה

אמנם מוקדם להספיד את משבר המשכנתאות האמריקאי, אבל לצד ההפסדים שרושמים להם הבנקים הגדולים בארה"ב, אפשר גם למצוא ניצנים של התאוששות ובלימה במשבר – ויש מי שגוזר את הקופון אפילו כאן בארץ הקודש.

שבוע בלבד אחרי שבמריל לינץ' מחקו כמעט 8 מליארד דולר בגלל המשבר ונפרדו מהמנכ"ל סטנלי אוניל בעקבות הפרשה, ובקרדיט סוויס גם כן מסכמים תקופה לא קלה – חברת יורו-טרייד הישראלית מצליחה לגייס 70 מיליון יורו מאחד מחמשת הבנקים הגדולים ביותר בבריטניה למימון רכישות נדל"ן באירופה.

"נדרשה עבודה של חודשים אל מול הבנקים כדי לאפשר אשראי שכזה", אומר יו"ר החברה עמית לוואלה! עסקים. "אין ספק שאם היינו מקבלים אשראי כזה לפני שנה – הוא היה בתנאים טובים יותר. אחרי הכל מדובר בשוק בינלאומי, כך שמשבר האשראי לא נשאר רק בתחומי ארה"ב ובהחלט הספיק לחצות את האוקיינוס ולהגיע גם ללונדון".

איך מתאפיין המשבר הזה?

"מעל הכל אפשר לראות השפעות רוחב של המשבר, בכך שהשוק מסתכל ומעריך מחדש את אלמנט הסיכון שבהלוואות מכל הסוגים. לשחקנים הגדולים בשוק יש הרבה פחות "תיאבון" לתת הלוואות לכל הפרויקטים בתחום הנדל"ן, לא רק בתחום המגורים, ואפשר לראות הקשחה משמעותית של התנאים. הגופים הגדולים הסתמכו על השוק כמקור למימון ההלוואות האלה – וכשהשוק נתון במשבר, הרצון של הבנקים לתת הלוואות קטן משמעותית כך שבשורה התחתונה המחיר גבוה והנכונות נמוכה יותר".

עד כמה התפשט המשבר הזה גם באירופה?

"בבריטניה אפשר בהחלט לראות את זה, מאחר שמדובר בשוק שהוא בינלאומי. במדינות אירופה האחרות ההשפעה היא קטנה משמעותית. ההסתכלות במדינות כמו הולנד, גרמניה ומקומות אחרים במערב אירופה היא מקומית יותר – ההלוואות שם לא מתגלגלות לשוק המשני ברוב המוחלט של המקרים, אלא מגיעות מתוך ההון העצמי של הבנקים ולכן ההשפעה היא נמוכה יותר. למרות זאת, אי אפשר להתעלם מהמגמה הזו ומהעובדה שלבנקים האמריקאיים המובילים, שהם גם שחקנים משמעותיים בשוק האירופי, יש הרבה פחות תיאבון להלוואות גדולות".

יהיה סאבפריים ישראלי?

ומה איתנו כאן בארץ? לאזרח הפשוט שרוצה לקחת משכנתא יש ממה לחשוש?

"ממש לא, בעיניי. השוק הבנקאי הישראלי הוא לא גלובלי. זה שוק שקלי וצמוד למדד, שההלוואות בו הן מתוך מקורות הבנקים בישראל וללא תלות ביכולת הבנק למכור את ההלוואות האלה בחו"ל. הצרכן הישראלי לא מושפע ישירות מעלות המשכנתאות בארה"ב, ממש כמו שהוא לא נהנה מהאגרסיביות של השוק הזה בתקופות הטובות שלו".

קו האשראי שגייסה יורו טרייד צפוי לאפשר לחברה, לדברי ביאל, לבצע עסקאות נוספות בהיקף של 85 מיליון יורו. הראשונות שבהן יהיו רכישה של שני מבנים בהולנד בקרבת שדה התעופה סכהיפול, אשר ישמשו את חברת המשלוחים הגדולה DHL וחברה מקומית גדולה נוספת העוסקת בתחום המתנות והאריזה.

יורוטרייד נדל"ן בינ"ל הנמצאת בשליטה ובבעלות של יורוטרייד פיננסים והשקעות, בועז קמר, עמית ביאל ויוסי פייט, הוקמה לפני כשנה ועוסקת באיתור, רכישה והשבחה של נדל"ן מניבים בעיקר למשרדים ולמסחר באירופה. לאחרונה דיווחה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם רשת המלונות העולמית גולדן טוליפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully